تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,037 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,104 |
مدلیابی پیشرفت تحصیلی براساس راهبردهای بازداری و ارزیابی مجدد شناختی: نقش میانجی انواع درگیری تحصیلی نوجوانان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 4، 1402، صفحه 149-165 اصل مقاله (890.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.337312.644165 | ||
نویسندگان | ||
منیره خسروی اوریاد1؛ .فریده السادات حسینی* 2؛ سوران رجبی3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه خلیج فارس. بوشهر. ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی تربیتی .دانشکده علوم انسانی. دانشگاه خلیج فارس. بوشهر. ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه خلیج فارس. بوشهر. ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، ارائۀ مدلی برای تبیین پیشرفت تحصیلی نوجوانان براساس راهبردهای بازداری و ارزیابی مجدد شناختی با میانجیگری درگیری تحصیلی عاملی، رفتاری، شناختی و عاطفی نوجوانان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری دانشآموزان دبیرستانهای دورۀ اول شهر شیراز در سال تحصیلی 1398-1397 بود. 389 نفر از دانشآموزان پایۀ هشتم و نهم (232 دختر و 197 پسر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای تنظیم هیجان گروس (ERQ) و درگیری تحصیلی ریو (AES) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر و نرمافزار Amos-24 استفاده شد. نتایج نشان داد راهبرد تنظیم هیجان ارزیابی مجدد شناختی، هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق درگیری عاطفی و رفتاری بر پیشرفت تحصیلی اثرگذار است. راهبرد تنظیم هیجان بازداری، پیشبین منفی و معنیداری برای درگیری عاملی بود. همچنین راهبرد ارزیابی مجدد شناختی پیشبین مثبت و معنیداری برای درگیری عاملی، رفتاری، شناختی، عاطفی و پیشرفت تحصیلی بود. از بین مؤلفههای درگیری تحصیلی، فقط درگیری رفتاری و عاطفی پیشبینهای مثبت و معنیدار پیشرفت تحصیلی بودند. با آموزشهای مبتنی بر مدیریت هیجانات با تأکید بر راهبرد ارزیابی مجدد شناختی به نوجوانان، میتوان گامهای مؤثری در زمینۀ ارتقای درگیری تحصیلی عاطفی و رفتاری و درنهایت پیشرفت تحصیلی نوجوانان برداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی شناختی؛ بازداری؛ پیشرفت تحصیلی؛ درگیری تحصیلی؛ نوجوان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
احمدی، غ.، سهرابی، ف.، و برجعلی، ا. (1397). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر ارزیابی مجدد و فرونشانی هیجانی سربازان با اختلال مصرف مواد افیونی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. 9(34)، 209-191. https://journals.atu.ac.ir/article_8654.html
امیری، س.، عیسیزادگان، ع.، یعقوبی، ا.، و عبداللهی، م. ح. (1397). تأثیر آزمایشی ارزیابی شناختی و سرکوبگری هیجانی بر کارکردهای اجرایی و حافظۀ هیجانی براساس ابعاد زیستی حساسیت پردازش حسی. مجلۀ روانشناسی. 22(1)، 83-67. http://www.iranapsy.ir/Article/21284
آزادی، م.، فرزاد، و.، سعدیپور، ا.، خوشنویسان، ز.، و کریمی، ع. (1396). رابطۀ دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای نظمدهی. مجلۀ علوم پزشکی رازی. 24(154)، 72-64. http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4530-fa.html
رمضانی، م.، و خامسان، ا. (1396). شاخصهای روانسنجی پرسشنامۀ درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. 8(29)، 204-185. https://doi.org/10.22054/jem.2018.22660.1555
سماوی، س. ع.، و نجاریانپور، س. (1398). رابطۀ علی انگیزش درونی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودهدایتی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. دوفصلنامۀ راهبردهای شناختی در یادگیری. 7(12)، 68-47. https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.15114.1682
صمدیه، ه.، لواسانی، م.، و خامسان، ا. (1396). مدلیابی علی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان براساس اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی. فصلنامۀ پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 8(2)، 34-17. https://japr.ut.ac.ir/article_63705.html
غلامعلی لواسانی، م.، میرحسینی، ف. ا.، زارع میرکآباد، ا.، و مطهرینسب، ز. (1398). نقش پیشبینیکنندگی نیازهای بنیادین روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در عملکرد تحصیلی دانشآموزان. رویش روانشناسی. ۸(۹)، 92-85. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.9.4.6
مدرسی حجتآبادی، م.، فرزاد، و.، و کوشکی، ش. (1400). ارزیابی مدل ساختاری تبیین عملکرد تحصیلی بر اساس خودتعیینگری: نقش واسطهای درگیری تحصیلی. فصلنامۀ تحقیقات روانشناختی، 13(38)، 38-25. https://qpr.ctb.iau.ir/article_701197.html
مهنا، س.، طالعپسند، س.، رضایی، ع. م. و محمدیفر، م. ع. (1397). خودکارآمدی و درگیری تحصیلی پیشبینیکنندۀ عملکرد تحصیلی دانشآموزان. مستخرج از رسالۀ دکتری. منتشرنشده. https://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10521/1/I-00395-AC.pdf
میلر، آ. (1390). مدلسازی معادلات ساختاری: معرفی Lisrel و EQS. ترجمۀ سیاوش طالعپسند. سمنان: دانشگاه سمنان.
وکیلی، س.، نقش، ز.، و رمضانی خمسی، ز. (1397). نقش واسطهگری درگیری تحصیلی در رابطۀ بین هیجان تحصیلی و پیشرفت. پژوهش در نظامهای آموزشی. 12(ویژهنامه)، 627-615. https://www.jiera.ir/article_65017.html
Ahmadi, G., Sohrabi, F., & Barjali, A. (2017). The effectiveness of emotion regulation training on re-evaluation and emotional suppression of soldiers with opioid use disorder. Culture of Counseling and Psychotherapy, 9(34), 191-209. https://journals.atu.ac.ir/article_8654.html Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.11.004 Amiri, S., Isazadegan, A., Yaghobi, A., & Abdolahi, M. (2018). The experimental effects of cognitive appraisal and emotional suppression. Journal of Psychology, 22(85), 67-83. http://www.iranapsy.ir/Article/21284 (In Persian) Appleton, J. J., Christenson, S. L., & Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools, 45(5), 369-386. https://doi.org/10.1002/pits.20303 Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the student engagement instrument. Journal of School Psychology, 44(5), 427-445. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.002 Azadi, M., Farzad, V., Sa'dipour, E., Khoshnevisan, Z., & Karimi, A. (2017). Relation between attachment to father and academic performance: Mediating role of emotion regulation. RJMS, 24(154), 64-72. http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4530-fa.html (In Persian) Bandura, A. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on Psychological Science, 1(2), 164-180. https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2006.00011.x Bas, G. (2022). Effect of student teachers’ teaching beliefs and attitudes towards teaching on motivation to teach: Mediating role of self-efficacy. Journal of Education for Teaching, 48(3), 348-363. https://doi.org/10.1080/02607476.2021.2006043 Ben-Eliyahu, A., & Linnenbrink-Garcia, L. (2013). Extending self-regulated learning to include self-regulated emotion strategies. Motivation and Emotion, 37(3), 558-573. http://dx.doi.org/10.1007/s11031-012-9332-3 Bodovski, K., & Farkas, G. (2007). Mathematics growth in early elementary school: The roles of beginning knowledge, student engagement, and instruction. The Elementary School Journal, 108(2), 115-130. https://doi.org/10.1086/525550 Burić, I., Sorić, I., & Penezić, Z. (2016). Emotion regulation in academic domain: Development and validation of the academic emotion regulation questionnaire (AERQ). Personality and Individual Differences, 96, 138-147. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.02.074 Casey, B. J. (2015). Beyond simple models of self-control to circuit-based accounts of adolescent behavior. Annual Review of Psychology, 66, 295-319. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010814-015156 Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2006). Intellectual competence and the intelligent personality: A third way in differential psychology. Review of General Psychology, 10(3), 251-267. https://doi.org/10.1037/1089-2680.10.3.251 Chase, P. A., Hilliard, L. J., Geldhof, G. J., Warren, D. J., & Lerner, R. M. (2014). Academic achievement in the high school years: The changing role of school engagement. Journal of Youth and Adolescence, 43(6), 884-896. https://doi.org/10.1007/s10964-013-0085-4 Coulter, K., Delgado, M. Y., Nair, R. L., McClelland, D. J., Thomas, R., Nuno, V. L., & Carvajal, S. (2023). Future orientation and Latinx adolescent development: A scoping review. Adolescent Research Review, 8(2), 195-218. Dogan, U. (2015). Student engagement, academic self-efficacy, and academic motivation as predictors of academic performance. Anthropologist, 20(3), 553-561. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891759 Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059 Friedman, I. A., & Kass, E. (2002). Teacher self-efficacy: A classroom-organization conceptualization. Teaching and Teacher Education, 18(6), 675-686. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00027-6 Gholamali Lavasani, M., Mirhosseini, S., Zare Mirak Abad, A., & Motahari Nasab, Z. (2019). The role of predicting basic psychological needs and cognitive emotional regulation in students' academic performance. Rooyesh, 8(9), 85-92. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.9.4.6 (In Persian) Graziano, P. A., Reavis, R. D., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2007). The role of emotion regulation in children's early academic success. Journal of School Psychology, 45(1), 3-19. https://doi.org/10.1016%2Fj.jsp.2006.09.002 Gresham, D., & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personality and Individual Differences, 52(5), 616-621. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.12.016 Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.271 Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348 Gutiérrez, M., Tomás, J. M., Chireac, S. M., Sancho, P., & Romero, I. (2016). Measuring School engagement: Validation and measurement equivalence of the student engagement scale on angolan male and female adolescents. Journal of Education, Society and Behavioral Science, 15(3), 1–11. https://doi.org/10.9734/BJESBS/2016/25276 Gyurak, A., Goodkind, M. S., Madan, A., Kramer, J. H., Miller, B. L., & Levenson, R. W. (2009). Do tests of executive functioning predict ability to downregulate emotions spontaneously and when instructed to suppress? Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 9(2), 144-152. https://doi.org/10.3758/CABN.9.2.144 Hodge, B., Wright, B., & Bennett, P. (2017). The role of grit in determinin engagement and academic outcomes for university students. Research in Higher Education, 59(4), 448–460. https://doi.org/10.1007/s11162-017-9474-y Hsieh, P., Cho, Y., Liu, M., & Schallert, D. L. (2008). Examining the interplay between middle school students’ achievement goals and self-efficacy in a technology-enhanced learning environment. American Secondary Education, 36(3), 33-50. https://www.learntechlib.org/p/101553/ John, O. P., & Gross, J. J. (2004). Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality processes, individual differences, and life span development. Journal of Personality, 72(6), 1301-1334. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00298.x Johnson, S. K., & Ettekal, A. V. (2023). The Five Cs of positive youth development: Configurations of thriving in four US adolescent samples. Journal of Research on Adolescence, 33(2), 656-679. https://doi.org/10.1111/jora.12806 Kwon, K., Kupzyk, K., & Benton, A. (2018). Negative emotionality, emotion regulation, and achievement: Cross-lagged relations and mediation of academic engagement. Learning and Individual Differences, 67, 33-40. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.07.004 Lee, J. S. (2014). The relationship between student engagement and academic performance: Is it a myth or reality? The Journal of Educational Research, 107(3), 177-185. https://doi.org/10.1080/00220671.2013.807491 Lee, K. S., Rix, B., & Spivey, M. Z. (2023). Predictions of success in organic chemistry based on a mathematics skills test and academic achievement. Chemistry Education Research and Practice, 24(1), 176-191. https://doi.org/10.1039/d2rp00140c Linnenbrink, E. A. (2007). The Role of Affect in Student Learning: A Multi-Dimensional Approach to Considering the Interaction of Affect, Motivation, and Engagement. In R. Pekrun, & P. A. Schutz (Eds.). Emotion in Education (pp. 107-124). Burlington, MA: Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012372545-5/50008-3 Marroquín, B. (2011). Interpersonal emotion regulation as a mechanism of social support in depression. Clinical Psychology Review, 31(8), 1276-1290. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2011.09.005 Miller, R. (2011). Structural Equation Modeling: Introducing Lisrel and EQS. Translated by: S. Tale-Pasand. Semnan: Semnan University Press. (In Persian) Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41(1), 49-100. https://doi.org/10.1006/cogp.1999.0734 Modaresi Hojatabadi, M., Farzad, V. A., & Kooshki, S. (2021). Evaluation of the structural model of explaining academic performance based on self-determination: the mediating role of academic engagement. Psychological Research Quarterly, 13(38), 25-38. https://qpr.ctb.iau.ir/article_701197.html?lang=en (In Persian) Mohanna, S., Talepasand, S., Rezaei, A. M., & Mohammadifar, M. A. (2017). Self-efficacy and academic involvement as predictors of students' academic performance. From the Phd thesis (Unpublished). https://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10521/1/I-00395-AC.pdf Olafson, K. M., & Ferraro, F. R. (2001). Effects of emotional state on lexical decision performance. Brain and Cognition, 45(1), 15-20. https://doi.org/10.1006/brcg.2000.1248 Pekrun, R., & Schutz, P. A. (2007). Where do we go from here? Implications and future directions for inquiry on emotions in education. In P. A. Schutz & R. Pekrun (Eds.), Emotion in education (pp. 313–331). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012372545-5/50019-8 Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology, 98(3), 583–597. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.3.583 Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Stupnisky, R. H., & Perry, R. P. (2010). Boredom in achievement settings: Exploring control-value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion. Journal of Educational Psychology, 102(3), 531–549. https://doi.org/10.1037/a0019243 Penela, E. C., Walker, O. L., Degnan, K. A., Fox, N. A., & Henderson, H. A. (2015). Early behavioral inhibition and emotion regulation: Pathways toward social competence in middle childhood. Child development, 86(4), 1227-1240. https://doi.org/10.1111/cdev.12384 Quintigliano, M., Carone, N., Speranza, A. M., Tanzilli, A., Baiocco, R., Barone, L., ... & Lingiardi, V. (2022). Adolescent development and the parent–adolescent relationship in diverse family forms created by assisted reproduction. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(24), 16758. https://doi.org/10.3390/ijerph192416758 Ramazani, M., & Khamesan, A. (2017). Psychometric characteristics of Reeve’s academic engagement questionnaire 2013: with the introduction of the Agentic Engagement. Quarterly of Educational Measurement, 8(29), 185-204. https://doi.org/10.22054/jem.2018.22660.1555 (In Persian) Raval, V. V., Ward, R. M., Raval, P. H., & Trivedi, S. S. (2018). Reports of adolescent emotion regulation and school engagement mediating the relation between parenting and adolescent functioning in India. International Journal of Psychology, 53(6), 439-448. https://doi.org/10.1002/ijop.12413 Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), 579. Reeve, J., & Lee, W. (2014). Students’ classroom engagement produces longitudinal changes in classroom motivation. Journal of Educational Psychology, 106(2), 527-540. https://doi.org/10.1037/a0034934 Reeve, J., & Tseng, C.-M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257-267. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.05.002 Riediger, M., & Klipker, K. (2014). Emotion regulation in adolescence. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 187–202). The Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2013-44085-012 Samadieh, H., Gholamali Lavasani, M., & Khamesan, A. (2017). Causal modeling of student's academic achievement Based on achievement goals and achievement emotions. Journal of Applied Psychological Research, 8(2), 17-34. https://japr.ut.ac.ir/article_63705.html?lang=en (In Persian) Samavi, S.A., & Najarianpour, S. (2018). The causal relationship between intrinsic motivation, academic engagement and academic self-regulation with academic performance through self-directed learning in Bandar Abbas high school students. Two Quarterly Journals of Cognitive Strategies in Learning, 7(12), 47-68. https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.15114.1682 (In Persian) Sawyer, S. M., Azzopardi, P. S., Wickremarathne, D., & Patton, G. C. (2018). The age of adolescence. The Lancet Child & Adolescent Health, 2(3), 223-228. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(18)30022-1 Seibert, G. S., Bauer, K. N., May, R. W., & Fincham, F. D. (2017). Emotion regulation and academic underperformance: The role of school burnout. Learning and Individual Differences, 60, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.10.001 Tennant, J. (2018). Emotion regulation, student engagement, and bullying roles. PhD Dissertation. Department of Psychology, Northern Illinois University. https://huskiecommons.lib.niu.edu/allgraduate-thesesdissertations/2857/ Thompson, R. A., Lewis, M. D., & Calkins, S. D. (2008). Reassessing emotion regulation. Child Development Perspectives, 2(3), 124-131. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2008.00054.x Urquhart, S. M., Maher, M. A., Feldon, D. F., & Gilmore, J. (2016). Factors associated with novice graduate student researchers’ engagement with primary literature. International Journal for Researcher Development, 7(2), 141-158. https://doi.org/10.1108/IJRD-11-2015-0029 Vakili, S., Naqsh, Z., & Ramezani Khamsi, Z. (2017). The mediating role of academic engagement in the relationship between academic excitement and achievement. Research in Educational Systems, 12(special issue), 615-627. https://www.jiera.ir/article_65017.html (In Persian) Villavicencio, F. T., & Bernardo, A. B. (2013). Positive academic emotions moderate the relationship between self‐regulation and academic achievement. The British Journal of Educational Psychology, 83(2), 329-340. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2012.02064.x Zhang, L. F. (2003). Does the big five predict learning approaches? Personality and Individual Differences, 34(8), 1431-1446. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00125-3 Zimmerman, P., & Iwanski, A. (2014). Emotion regulation from early adolescence to emerging adulthood and middle adulthood Age differences, gender differences, and emotion-specific developmental variations. International Journal of Behavioral Development, 38(2), 182-194. https://doi.org/10.1177/0165025413515405 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 665 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 479 |