تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,409 |
موضوعشناسی فقاع و امکانسنجی تطبیق آن بر مصادیق نوپدید (مبانی فقهی تبصره ماده 264 ق.م.ا) | ||
فقه و مبانی حقوق اسلامی | ||
دوره 56، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 143-161 اصل مقاله (606.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jjfil.2023.360722.669559 | ||
نویسندگان | ||
محمد اسحاقی1؛ سعید سبوئی جهرمی* 2؛ مجتبی کرمی3 | ||
1دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترا، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکترا، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
در تبیین موضوع فقاع از سه جهت اختلاف وجود دارد: 1-ماده اولیه؛ 2-مسکر بودن؛ 3-غلیان. از آنجا که امروزه نوشیدنیهایی مانند آبجو، ماءالشعیر و نوشیدنی مالت در بازار وجود دارد که احتمال صدق آنها بر فقاع وجود دارد و پژوهش منسجمی نیز در زمینه موضوعشناسی فقاع صورت نگرفتهاست، انجام پژوهشی فقهی در این زمینه ضروری به نظر میرسد. در این نوشتار که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای صورت گرفت، پس از بررسی مستندات، این نتیجه حاصل شد که گستره مفهوم فقاع در زمانها و مکانهای مختلف، یکسان نیست؛ اما آنچه در نصوص شرعی، شرب آن موضوع حرمت واقع شده، عبارت است از: «مایعی مست کننده که از جو ساخته میشود» و فرآیند تولید آن در مرحله تولید الکل، با غلیان و جوشش همراهاست؛ بنابراین آبجوهای فاقد الکل، نوشیدنی مالت و ماءالشعیر طبی از مصادیق فقاع نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
آبجو؛ اِسکار؛ غلیان؛ فقاع؛ ماءالشعیر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |