تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,236 |
تعداد مقالات | 67,811 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,285,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,027,396 |
معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت از منظر ذینفعان در دانشگاه تهران | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1402 اصل مقاله (2.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2023.364285.1008585 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مالمیر1؛ کیوان صالحی* 2؛ علی مقدم زاده2؛ مرضیه دهقانی3 | ||
1گروه روشها و برنامهها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روشها و برنامهها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روشها و برنامهها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف واکاوی ادراک معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت بر اساس اشتراک و افتراق موجود از نظر هیات علمی، مدیران، کارکنان و دانشجوهای دانشگاه تهران شکل گرفت. روش پژوهش: رویکرد این مطالعه کیفی و به روش پدیدارشناسی تفسیری بود. شرکتکنندگان تحقیق دربرگیرنده چهار دسته از ذینفعان شامل: اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران و دانشجویان دانشگاه تهران بودند که به شیوه نمونه گیری ملاکی انتخاب و اشباع پس از 61 مصاحبه حاصل شد. یافتهها: یافتهها به شناسایی 66 نشانگر و دسته بندی آن در قالب 19 زیرمضمون و 3مضمون اصلی مورد توافق همه ذینفعان انجامید. در بررسی افتراق؛ دانشجویان فرهنگ پاسخگو محور، اعضای هیات علمی فرهنگ مبتنی بر پیشرفت، مدیران فرهنگ کمی محور و کارکنان فرهنگ عدالتمحور را فرهنگ غالب مورد نظر خویش به سمت کیفیت میدانند. مقایسه مفهومی فرهنگ کیفیت در گروههای آموزشی مختلف نشان داد که نگاه و ادراک غالب در دانشکدههای مختلف با یکدیگر متفاوت است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای بدستآمده فرهنگ کیفیت مسالهای چندبُعدی است که فراتر از اشتراک مفهومی، بر حسب سمت دانشگاهی و گروههای آموزشی، از تُنوع حداکثری و تکثرگرایانه برخوردار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ کیفیت؛ فرهنگ ارزشیابی؛ تضمین کیفیت؛ پدیدارشناسی؛ اشتراک و افتراق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meaning and Concept of Quality Culture Based on The View of Stakeholders at Tehran University | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Malmir1؛ Keyvan Salehi2؛ Ali Moghadam Zadeh2؛ Marzieh Dehghani3 | ||
1in Educational Measurement and Evaluation, University of Tehran. | ||
2Associate professor, Department of Curriculum Development & Instruction Methods, faculty of psychology and education, University of Tehran | ||
3Associate professor, Department of Curriculum Development & Instruction Methods, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: this study aimed to analyze the meaning and concept of quality culture based on the commonality and differences of faculty members, managers, employees, and students of Tehran University. Methods: The approach of this study was qualitative and interpretive phenomenology. The research participants included four categories of stakeholders including: faculty members, employees, managers and students of Tehran University, which were selected and saturated after 61 interviews. Results: The findings led to the identification of 3 main themes, 19 sub-themes and 66 indicators agreed by all stakeholders. In examining the difference; Students of answer-oriented culture, faculty members of progress-oriented culture, managers of quantitative-oriented culture and employees of justice-oriented culture consider their desired dominant culture towards quality. The conceptual comparison of quality culture in different educational groups showed that the dominant view and perception in different faculties are different from each other. Conclusion Based on the findings, quality culture is a multidimensional issue that, beyond the conceptual commonality, has had maximum diversity and pluralism in terms of the academic side and educational groups. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quality Culture, Evaluation Culture, Quality Assurance, Phenomenology, Commonality and Differ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |