
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,674,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,440,548 |
معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت از منظر ذینفعان در دانشگاه تهران | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1402 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2023.364285.1008585 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مالمیر1؛ کیوان صالحی* 2؛ علی مقدم زاده2؛ مرضیه دهقانی3 | ||
1گروه روشها و برنامهها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روشها و برنامهها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روشها و برنامهها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف واکاوی ادراک معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت بر اساس اشتراک و افتراق موجود از نظر هیات علمی، مدیران، کارکنان و دانشجوهای دانشگاه تهران شکل گرفت. روش پژوهش: رویکرد این مطالعه کیفی و به روش پدیدارشناسی تفسیری بود. شرکتکنندگان تحقیق دربرگیرنده چهار دسته از ذینفعان شامل: اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران و دانشجویان دانشگاه تهران بودند که به شیوه نمونه گیری ملاکی انتخاب و اشباع پس از 61 مصاحبه حاصل شد. یافتهها: یافتهها به شناسایی 66 نشانگر و دسته بندی آن در قالب 19 زیرمضمون و 3مضمون اصلی مورد توافق همه ذینفعان انجامید. در بررسی افتراق؛ دانشجویان فرهنگ پاسخگو محور، اعضای هیات علمی فرهنگ مبتنی بر پیشرفت، مدیران فرهنگ کمی محور و کارکنان فرهنگ عدالتمحور را فرهنگ غالب مورد نظر خویش به سمت کیفیت میدانند. مقایسه مفهومی فرهنگ کیفیت در گروههای آموزشی مختلف نشان داد که نگاه و ادراک غالب در دانشکدههای مختلف با یکدیگر متفاوت است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای بدستآمده فرهنگ کیفیت مسالهای چندبُعدی است که فراتر از اشتراک مفهومی، بر حسب سمت دانشگاهی و گروههای آموزشی، از تُنوع حداکثری و تکثرگرایانه برخوردار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ کیفیت؛ فرهنگ ارزشیابی؛ تضمین کیفیت؛ پدیدارشناسی؛ اشتراک و افتراق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 435 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |