![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,609 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,751 |
مطالعه نقش درخت ویسبوبیش در ترمه کرمانی دوره قاجار از منظر اسطوره شناسی تمثیلی کروزر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 28، شماره 4، دی 1402، صفحه 77-89 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.360078.667121 | ||
نویسندگان | ||
نادیا پورعباس تحویلداری1؛ پینکی چادها* 2 | ||
1کارشناس پژوهشی، پژوهشکده میراث فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری. | ||
2استادیار، گروه هنرهای سنتی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران. | ||
چکیده | ||
نقشمایه ویسبوبیش به عنوان الگو و مدل همواره بر آثار هنری بازنمایی میشود، اما تاکنون به نحوه شکل گیری اولیه این نقشمایه و ترکیب بندی آن با دیگر عناصر با رویکرد مطالعات فرهنگی پرداخته نشده است. رویکرد مطالعات فرهنگی بر تمامی عناصری که فرهنگ خطاب می شوند، از جمله اساطیر، تاکید دارد و روش اسطوره شناسی تمثیلی کروزر نیز امکان مطالعه ساخت مند آنها را فراهم کرده است. ازآنجاکه ویسبوبیش در بسیاری از دست بافته های قاجاری بازنمایی شده، پژوهش حاضر به منظور دستیابی به ماهیت اولیه اش، آن را با روش تمثیلی کروزر، و بر روی یک نمونه شال ترمه قاجاری واکاوی نموده است. بر این اساس، پرسش اصلی این است: از منظر اسطوره شناسی کروزر که رمزگرایی میان آیکون و ایدوس را مبنای دانش اساطیر می داند، چه ارتباطی میان ویسبوبیش و بازنمایی آن بر آثار دوره قاجار وجود دارد؟روش تحقیق در این پژوهشِ بنیادین به صورت توصیفی-تحلیلی، و گردآوری مطالب به روش کتابخانه ای خواهد بود. بنابر این پژوهش، میان مفهوم جاودانگی و آفرینش/ ایدوس و درخت ویسبوبیش ترمه کرمان/ ایکون رابطه ای تمثیلی برقرار است و در نهایت می توان گفت علت نمونه ای استفاده از طرح ویبوبیش در ترمه قاجاری نام برده، دستیابی ذهن بافنده و مخاطب به نامیرایی و زندگی ازلی و ابدی است. [i] Icon [ii] Idos [iii] Mythical relationship | ||
کلیدواژهها | ||
اسطورهشناسی؛ اسطورهشناسی تمثیلی؛ فردریش کروزر؛ نقشمایه ویسبوبیس؛ درخت زندگی | ||
مراجع | ||
آل ابراهیم دهکردی, صبا. (1395). نقش درخت سرو و معانی نمادین آن در نگارههایی از "شاهنامه تهماسبی". باغ نظر، 13(45)، 105-114. www.bagh-sj.com/article_43407
-افلاطون(1380). دورۀ آثار افلاطون، رسالۀ تیمائوس، جلد سوم، تهران: خوارزمی.
-اوشیدری، جهانگیر(1371). دانشنامه مزدیسنا، واژه نامه توضیحی آئین زرتشت، تهران: نشر مرکز
-بصام، سیدجلالالدین و دیگران( 1383). رویای بهشت هنر قالیبافی ایران. تهران: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان اتکا.
-بهزادی، رقیه (1368). بُندَهِش هندی متنی به زبان پارسی میانه (پهلوی ساسانی). چاپ اول، تهران: علمی و فرهنگی.
-پراپ، ولادیمیر (1396). ریختشناسی قصههای پریان. فریدون بدرهای، تهران: توس.
-پوپ آرتر آیم( 1387). سیری در هنر ایران، از دوران پیش از تاریخ تا امروز. جلد5، چاپ نخست، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- پورخالقی چترودی، مهدخت (1380). درخت زندگی و ارزش فرهنگی و نمادین آن در باورها. فصلنامه مطالعات ایرانی. 1(1)، 89-126. www.noormags.ir/view/fa/articlepage/323031
-دو بوکور، مونیک ( ١٣٧٦). رمزهای زندة جان. ترجمة جلال ستاری. تهران: مرکز.
-راشد محصل، محمد تقی(1385). وزیدگیهای زادسپرم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
-زینر، آر.سی.(1388). طلوع و غروب زردشتی گری، مترجم: قادری، تیمور. تهران: آبفام
-سهروردی، شیخ شهابالدین(1332). عقل سرخ. تهران: بانک ملی.
-صوراسرافیل، شیرین( 1380). طراحان بزرگ فرش ایران. چاپ دوم. تهران: نشر پیکان.
-عابد دوست، حسین؛ کاظم پور، زیبا(1388). صورت های متنوع زندگی بر روی فرشهای ایرانی. گلجام. 12. 123-141. www.noormags.ir/view/fa/magazine/number/80907
-عوضپور، بهروز، محمدی خبازان ساینا و محمدی خبازان، سهند.( 1397). روان اسطورهشناسی. تهران: سخن.
-کوپر، جی. سی. (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.
-گیریشمن، رمن (1350). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، بهرام فره وشی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 293 |