تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,607 |
واکاوی ماهیت فرصت کارآفرینی با استفاده از نظریه مکانیک کوانتومی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 60، شهریور 1402، صفحه 99-112 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2023.357314.654169 | ||
نویسندگان | ||
کامبیز طالبی1؛ محمدرضا طیب نیا* 2 | ||
1گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش شناخت ماهیت فرصت کارآفرینی با استفاده از مبانی نظریه فیزیک کوانتومی میباشد. روش: روش پژوهش مورد استفاده، پارادایم کوانتومی میباشد. پارادایم کوانتومی، میتواند استعارههای ارزشمندی برای ماهیت فرصت کارآفرینی با استفاده از مفاهیم فیزیک کوانتوم ارائه دهد. یافتهها: در این مطالعه، یک نظریة جامع پیرامون ماهیت فرصت ارائه شد که کشف کارآفرینانة کرزنر و نوآوری شومپیتری حالات ویژهای از این نظریه میباشند. نتیجه گیری: فرصت در پارادایم کوانتومی، ماهیت دو گانه موجی و ذرهای دارد. از دیدگاه موجی، فرصت ترکیبی از امواج محیطی و امواج ذهن کارآفرین است که بسته به میزان شدت هریک از این امواج، حالات مختلفی از فرصت بوجود میآید. از دیدگاه ماهیت موجی، امواج محیطی فرصت در تمام دنیا منتشر میشود، اما احتمال آشکار کردن و شناسایی آن در تمام نقاط جغرافیایی (و زمان های مختلف) متفاوت است. فرصت کارآفرینی از برهمکنش امواج محیط ( ) با امواج ذهن کارآفرین ( ) شکل می گیرد. وجود هر دو موج برای ایجاد فرصت لازم است. یک فرصت واقعی، برهمکنشی از امواج و با یکدیگر است. از دید ذرهای، فرصت در یک مکان و زمان مشخص ظهور و بروز میکند و مانند ذرهای در ذهن کارآفرین است که جهت برانگیختن آن نیازمند امواج محیطی با فرکانسی متناسب با فرکانس ذره فرصت میباشد. در این تعریف، امواج فرصت در محیط مانند یک ابر در محیط جامعه جریان دارد. افراد جامعه بسته به وضعیت و جایگاه خودشان در جامعه، هر کدام این ابر را نسبت به موقعیت خودشان مشاهده مینمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرصتهای کارآفرینی؛ ماهیت فرصت؛ فیزیک کوانتوم؛ پارادایم کوانتومی | ||
مراجع | ||
Alvarez, S. A., & Barney, J. B. (2007). Discovery and creation: Alternative theories of entrepreneurial action. Strategic entrepreneurship journal, 1(1‐2), 11-26. https://doi.org/10.1002/sej.4 Ardichvili, A., Cardozo, R., & Ray, S. (2003). A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18(1), 105-123. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(01)00068-4 Baker, T., & Nelson, R. E. (2005). Creating something from nothing: Resource construction through entrepreneurial bricolage. Administrative Science Quarterly, 50(3), 329-366. https://doi.org/10.2189/asqu.2005.50.3.329 Baron, R. A. (2002). OB and entrepreneurship: The reciprocal benefits of closer conceptual links. Research in Organizational Behavior, 24, 225-269. https://doi.org/10.1016/S0191-3085(02)24007-1 Baron, R. A. (2004). Opportunity recognition: a cognitive perspective. In Academy of Management Proceedings 2004(1), 1-6. Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management. DOI:10.5465/AMBPP.2004.13862818 Baron, R. A., & Shane, S. (2007). Entrepreneurship: A process perspective. The psychology of entrepreneurship, 19-39. https://doi.org/10.4324/9781315750989 Barrett, J. A. (2006). A quantum-mechanical argument for mind–body dualism. Erkenntnis, 65(1), 97-115. https://doi.org/10.1007/s10670-006-9016-z Churchland, P. S. (1989). Neurophilosophy: Toward a unified science of the mind-brain: MIT press. De Jong, J., & Marsili, O. (2010). Schumpeter versus Kirzner: An empirical investigation of opportunity types. EIM Research Reports, 21(9), 1-29. http://www.entrepreneurship-sme.eu/pdf-ez/H201004. Dyer, W. W. (1999). Wisdom of the ages: 60 days to enlightenment: Thorsons. Eisberg, R., & Resnick, R. (1985). Quantum physics of atoms, molecules, solids, nuclei, and particles. John Wiley & Sons. Fairholm, M. R. (2004). A new sciences outline for leadership development. Leadership & Organization Development Journal.25(4), 369-383. https://doi.org/10.1108/01437730410538699 Fris, J., & Lazaridou, A. (2006). An additional way of thinking about organizational life and leadership: The quantum perspective. canadian Journal of Educational administration and policy48(5). 1-30 https://www.semanticscholar.org/paper/An-Additional-Way-of-Thinking-About-Organizational-Fris-Lazaridou/2c7d759ed4a4e386f5570a238801e091a86adef9 Funk, R. H., Monsees, T., & Özkucur, N. (2009). Electromagnetic effects–From cell biology to medicine. Progress in Histochemistry and Cytochemistry, 43(4), 177-264. doi: 10.1016/j.proghi.2008.07.001. Gaglio, C. M. (2004). The role of mental simulations and counterfactual thinking in the opportunity identification process. Entrepreneurship Theory and Practice, 28(6), 533-552. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2004.0006 Gummesson, E. (2006) Qualitative research in management: addressing complexity, context and persona. Management Decision. 44 (2), 167-179. DOI:10.1108/00251740610650175 Hameroff, S., & Penrose, R. (2014). Consciousness in the universe: A review of the ‘Orch OR’theory. Physics of life reviews, 11(1), 39-78. doi: 10.1016/j.plrev.2013.08.002. Idris, Z. (2020). Quantum physics perspective on electromagnetic and quantum fields inside the brain. The Malaysian journal of medical sciences: MJMS, 27(1), 1-5. doi: 10.21315/mjms2020.27.1.1 Jones, M. (2013). Electromagnetic-field theories of mind. Journal of consciousness studies, 20(11),124-149 . https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1015967 Kirzner, I. M. (1997). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach. Journal of Economic Literature, 35(1), 60-85. http://www.e-jel.org/archive/mar1997/Kirzner.pdf. Knight, F. H. (1921). Risk, uncertainty and profit (Vol. 31): Houghton Mifflin. Krueger, N. F. (2003). The cognitive psychology of entrepreneurship Handbook of Entrepreneurship Research (pp. 105-140): Springer. DOI:10.1007/0-387-24519-7_6 Litt, A., Eliasmith, C., Kroon, F. W., Weinstein, S., & Thagard, P. (2006). Is the brain a quantum computer? Cognitive Science, 30(3), 593-603. https://DOI.org/10.1207/s15516709cog0000_59 Mainzer, K. (2007). The emergence of mind and brain: an evolutionary, computational, and philosophical approach. Progress in Brain Research, 168, 115-132. DOI: 10.1016/S0079-6123(07)68010-8 McFadden, J. (2007). Conscious electromagnetic (CEMI) field theory. NeuroQuantology, 5(3). ,262-270. DOI:10.14704/nq.2007.5.3.135 McMullen, J. S., & Shepherd, D. A. (2003). Extending the theory of the entrepreneur using a signal detection framework. Cognitive Approaches to Entrepreneurship Research, (Vol. 6, pp. 139-180): Emerald Group Publishing Limited. Melkikh, A. V. (2019). Thinking as a quantum phenomenon. Biosystems, 176, 32-40. DOI: 10.1016/j.biosystems.2018.12.007 Overman, E. S. (1996). The new science of management: Chaos and quantum theory and method. Journal of Public Administration Research and Theory, 6(1), 75-89. https://DOI.org/10.1093/oxfordjournals.jpart.a024304 Perlovsky, L. I. (2006). Toward physics of the mind: Concepts, emotions, consciousness, and symbols. Physics of Life Reviews, 3(1), 23-55. https://DOI.org/10.1016/j.plrev.2005.11.003 Plummer, L. A., Haynie, J. M., & Godesiabois, J. (2007). An essay on the origins of entrepreneurial opportunity. Small Business Economics, 28(4), 363-379. 10.1007/s11187-006-9036-8 Pockett, S. (2012). The electromagnetic field theory of consciousness a testable hypothesis about the characteristics of conscious as opposed to non-conscious fields. Journal of consciousness studies, 19(11-12), 191-223. https://psycnet.apa.org/record/2013-01863-008 Schumpeter, J. (1934). Depressions: In Economics of the Recovery Program. New York: McGraw-Hill. Schwartz, J. M., Stapp, H. P., & Beauregard, M. (2005). Quantum physics in neuroscience and psychology: a neurophysical model of mind–brain interaction. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 360(1458), 1309-1327. doi: 10.1098/rstb.2004.1598 Shane, S. (2000). Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization science, 11(4), 448-469. https://doi.org/10.1287/orsc.11.4.448.14602 Shane, S., Locke, E. A., & Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial motivation. Human resource management review, 13(2), 257-279. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(03)00017-2 Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1), 217-226. https://doi.org/10.2307/259271 Shane, S. A. (2003). A general theory of entrepreneurship: The individual-opportunity nexus: Edward Elgar Publishing. Shelton, C. (1999). Quantum leaps: 7 skills for workplace recreation. Routledge. Shelton, C. D., & Darling, J. R. (2003). From theory to practice: using new science concepts to create learning organizations. The Learning Organization.10(6), 353-360. https://DOI.org/10.1108/09696470310497195. Shelton, C. D., & Darling, J. R. (2004). From chaos to order: Exploring new frontiers in conflict management. Organization Development Journal, 22(3). 22-41. https://www.proquest.com/openview/1db4fb3c9ccfa90131c84a0103da8dc8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=36482 Shelton, C. K., & Darling, J. R. (2001). The quantum skills model in management: a new paradigm to enhance effective leadership. Leadership & Organization Development Journal. 22(6).264-273. DOI:10.1108/01437730110403196 Shepherd, D. A., Williams, T. A., & Patzelt, H. (2015). Thinking about entrepreneurial decision making: Review and research agenda. Journal of management, 41(1), 11-46. https://doi.org/10.1177/0149206314541153 Short, A. E., & Fikáček, M. (2011). World catalogue of the Hydrophiloidea (Coleoptera): additions and corrections II (2006–2010). Acta Entomologica Musei Nationalis Pragae, 51(1), 83-122. Short, J. C., Ketchen Jr, D. J., Shook, C. L., & Ireland, R. D. (2010). The concept of “opportunity” in entrepreneurship research: Past accomplishments and future challenges. Journal of Management, 36(1), 40-65. DOI:10.1177/0149206309342746 Singer, W. (2019). A naturalistic approach to the hard problem of consciousness. Frontiers in Systems Neuroscience, 13, 58. https://doi.org/10.3389/fnsys.2019.00058 Singh, R. P., Hills, G. E., Lumpkin, G. T., & Hybels, R. C. (1999, August). The entrepreneurial opportunity recognition process: Examining the role of self-perceived alertness and social networks. Academy of Management,(1), 1-6. DOI:10.5465/APBPP.1999.27600505 Spalding, K.L., Bergmann, O., Alkass, K., Bernard, S., Salehpour, M., Huttner, H.B., Boström, E., Westerlund, I., Vial, C., Buchholz, B.A. and Possnert, G.(2013) Dynamics of hippocampal neurogenesis in adult humans. Cell, 153(6), 1219-1227. doi: 10.1016/j.cell.2013.05.002. Stuart, C., Takahashi, Y., & Umezawa, H. (1978). On the stability and non-local properties of memory. Journal of Theoretical Biology, 71(4),605-618. DOI: 10.1016/0022-5193(78)90327-2 Stumpf, S. A. (1995). Applying new science theories in leadership development activities. Journal of Management Development. 14(5), 39-49. DOI:10.1108/02621719510081250 Taylor, J. G. (2005). Mind and consciousness: Towards a final answer? Physics of Life Reviews, 2(1), 1-45. DOI: 10.1016/j.plrev.2004.12.001 Vaghely, I. P., & Julien, P. A. (2010). Are opportunities recognized or constructed?: An information perspective on entrepreneurial opportunity identification. Journal of Business Venturing, 25(1), 73-86. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2008.06.004 Yibin, X. (2019). Research on the interaction between quantum entanglement and thinking consciousness. Cluster Computing, 22(3), 6599-6607. https://doi.org/10.1007/s10586-018-2354-1
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |