تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,087,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,713 |
مردم نگاری گردشگری: واکاوی گردشگری قومی در ترکمن صحرا | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 24، شهریور 1402، صفحه 163-178 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2023.365103.459841 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا جلیلوند* 1؛ هانیه گل صباغ2 | ||
1دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف- گردشگری قومی نقشی مهم در توسعه گردشگری اجتماع محور ایفا میکند. به دلیل تنوع اقوام مختلف در ایران اسلامی، تقویت گردشگری قومی میتواند به توسعه همه جانبه این مناطق از مناظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منجر گردد. ترکیب نژاد و اقوام در ایران یکپارچه نیست و تنوع جمعیتی که قرنها در اثر اختلاط نژادها و مهاجرتها به وجود آمده است موجب پیدایش اقوام فارس، آذری، کرد، لر، بلوچ، بختیاری، تالشی، ترکمن، قشقایی، شاهسون و عرب شده است که هر یک دارای آیین و رسوم مختلفی در زمینههایی چون موسیقی، جشن (تولد، ختنه سوران، جشن تکلیف و ...) مراسم عروسی یا عزا و ماتم، نیایش، مهمانداری و مهمانپذیری، صنایع دستی، غذا و خوراکی، برپایی خیمه، شکار و غیره هستند که قابلیتهای زیادی برای جذب گردشگر دارند. ترکمن صحرا یکی از مناطق بکر و کم نظیر در شمال شرقی کشور است که با جاذبه های گردشگری بی نظیرش هر ساله هزاران مسافر را به سمت خود جذب و پذیرای آن ها است. علت محبوبیت این منطقه، موقعیت جغرافیایی جذاب و باب طبع گردشگران می باشد. در این پژوهش تلاش میشود با نگاهی مردم نگارانه به پدیده گردشگری قومی و با تمرکز بر منطقه ترکمن صحرا پرداخته شود. روششناسی- این پژوهش از منظر فلسفه، از نوع تفسیرگرا، از منظر رویکرد از نوع استقرایی، از منظر استراتژی از نوع قوم نگاری، از منظر گزینش روش از نوع کیفی تکروشی و از منظر افق زمانی از نوع تک مقطعی است. در تحقیق قوم نگاری پژوهشگر به توصیف علمی گردشگری قومی در منطقه ترکمن صحرا خواهد پرداخت تا مولفهها و ویژگیهای فرهنگی جذاب این منطقه برای جذب گردشگران قومی مشخص گردد. ابزار مورد استفاده، مصاحبههای بدونساختار با 38 نفر از مردم بومی و بومگردیهای منطقه ترکمن صحرا بود. شیوه نمونهگیری به صورت ترکیبی از در دسترس و گلوله برفی میباشد و تا حد اشباع نظری اجرا شد. یافتههای پژوهش- 412 گزاره کلامی معنادار حاصل از مصاحبهها، 312 کد استخراج شد که پس از کنارگذاشتن کدهای تکراری 246 مفهوم و هشت مضمون سازمان دهنده استخراج شد. مضامین شناسایی شده شامل هشت مولفه گردشگری قومی در منطقه ترکمن صحرا از جمله اکوتوریسم به واسطه وجود جاذبه های طبیعی متعدد و منحصر به فرد در منطقه، گردشگری غذا به دلیل تنوع غذاهای محلی، گردشگری هنری به دلیل آثار و صنایع خلاق منطقه، گردشگری میراث به دلیل وجود آثار تاریخی متعدد، گردشگری ورزشی به دلیل وجود بازی ها و ورزش های سنتی منطقه، و گردشگری فرهنگی به دلیل وجود مولفه های فرهنگی و آداب و رسوم خاص و منحصر به فرد منطقه ترکمن صحرا بود. علیرغم وجود مولفه ها و ویژگی های خاص در منطقه ترکمن صحرا که می تواند منجر به جذب تعداد هر چه بیشتری از گردشگران می گردد، به دلایل مختلفی همچون عدم توجه ویژه دولت به بخش گردشگری قومی، نبود زیر ساخت های اقتصادی، عدم تبلیغات مناسب از فرهنگ قوم ترکمن، و ... به خوبی نتوانسته است از این مولفهها در راستای توسعه اقتصادی استان گلستان بهره گرفته شود | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری قومی؛ توسعه گردشگری؛ مردم نگاری؛ ترکمن صحرا؛ قوم ترکمن | ||
مراجع | ||
حسینی، سیدفرهاد.، احمدی، پرویز. و خدادادحسینی، سید حمید. (1389)، بررسی تاثیرگذاری توسعه گردشگری قومی بر موضوعات اجتماعی و فرهنگی جامعه (مورد مطالعه: روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه)، مدیریت شهری، دوره 8، شماره 26، صفحات. 163-180.
رضایی، محمدرضا. و شاکری، یونس. (1393)، بررسی فرصت ها و چالش های تنوع فرهنگی گردشگری قومی در توسعه گردشگری ایران، اولین همایش بین المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش ها و چشم اندازها، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی.
رئوف، آزاده.، اکبری، فریبا. و رئوف، ارسلان. (۱۳۹۴)، حفظ و احیای بازی های محلی در توسعه صنعت گردشگری قومی و فرهنگی تالش، همایش ملی تالش شناسی، رشت، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، قابل دسترس در https://www.civilica.com/Paper-BASTAN01-BASTAN01_057.html
صفایی، یوسف. (1386)، مقالات فرهنگی، مطالبی کلی درباره ترکمن ها، به نقل از پایان نامه کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی، انتشارات هفته نامه صحرا.
صفرآبادی، اعظم.، یوسفی، ابراهیم.، مویدفر، سعیده. و شاه زیدی، سمیه سادات. (1395)، مقاصد نوظهور گردشگری شهری با تأکید بر جاذبههای اجتماعی فرهنگی قومیت؛ مطالعه موردی شهر کرمانشاه، مطالعات جامعه شناختی شهری، سال ششم، شماره 19، صفحات. 125-146.
طوافی، بنت الهدی. (1395)، امکان سنجی گردشگری قومی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامهریزی گردشگری، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
گلی، امین الله. (1386)، تاریخ سیاسی و اجتماعی ترکمن ها، تهران: انتشارات مهارت.
Ishii, K. (2012). The impact of ethnic tourism on hill tribes in Thailand. Annals of Tourism Research, Vol. 39 No. 1, pp. 290-310.
Jalilvand, M. R., Nasrolahi Vosta, L., Kazemi, H. & Khazaei Pool, J. (2017), Social responsibility influence on customer trust in hotels: mediating effects of reputation and word-of-mouth, Tourism Review, Vol. 72, No. 1, pp. 1-26.
Kuhn, E., Haselmiaer, R., Pirker, H. and Vogl, C. (2018), The role of ethnic tourism in the food knowledge tradition of Tyrolean migrants in Treze Tílias, SC, Brazil, Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, Vol. 14 No. 26, pp. 1-12.
Lor, J. J., Kwa, S. and Donaldson, J. A. (2019), Making ethnic tourism good for the poor, Annals of Tourism Research, Vol. 76 No.2, pp. 140-152
MacKenzie, N. and Gannon, M. (2019), "Exploring the antecedents of sustainable tourism development", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 31 No. 6, pp. 2411-2427
Torres-Delgado, A., and López Palomeque, F. (2014), Measuring sustainable tourism at the municipal level, Annals of Tourism Research, Vol. 49, pp. 122-137.
World Bank (2017), 20 Reasons Sustainable Tourism Counts for Development, www.worldbank.org.
Woyo, E. and Woyo, E. (2019), "Towards the development of cultural tourism as an alternative for tourism growth in Northern Zimbabwe", Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, Vol. 9 No. 1, pp. 74-92
Wu, X., Li, Y., Zhang, L. and Wang, K. (2013), A Research on Innovation and Development of Ethnic Tourism Service Products Based on the Theory of Industrial Engineering: A Case Study in Brocade of Hainan Li Nationality, The 19th International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management, DOI: 10.1007/978-3-642-38442-4_84.
Yang , J., Ryan, C. and Zhang, L. (2013), Ethnic minority tourism in China e Han perspectives of Tuva figures in a landscape, Tourism Management, Vol. 36 No. 1, pp. 45-56.
Yang, C. and Huang, J. (2016), "Industrial Agglomeration Model in Culture Tourism System: Empirical Study in Mainland China", Advances in Hospitality and Leisure (Advances in Hospitality and Leisure, Vol. 12), Emerald Group Publishing Limited, pp. 145-165.
Yolal, M. (2016), "Authenticity, Commodification, and McDonaldization of Tourism Experiences in the Context of Cultural Tourism", Sotiriadis, M. and Gursoy, D. (Ed.) The Handbook of Managing and Marketing Tourism Experiences, Emerald Group Publishing Limited, pp. 217-233
Zhuang, L., Taylor, T., Beirman, D. and Darcy, S. (2017), Socially sustainable ethnic tourism: a comparative study of two Hakka communities in China, Tourism Recreation Research, DOI: 10.1080/02508281.2017.1338817. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |