تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,525 |
چالشهای مدیریت صنفی در تئاتر ایران | ||
بررسیهای مدیریت رسانه | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 2، 1402، صفحه 158-176 اصل مقاله (502.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/mmr.2023.363801.1055 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد خاکی نژاد1؛ رحمت امینی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، پردیس بینالمللی ارس، دانشگاه تهران، ارس، ایران. | ||
2دانشیار، گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ مدعو پردیس بینالمللی ارس دانشگاه تهران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی چالشهای پیش روی تشکیل انجمن صنفی و خدمات صنفی برای هنرمندان تئاتر ایران، همپای هنرمندان تئاتر در جهان است. بهموجب فقدان انجمن صنفی جهانشمول در تئاتر ایران، این هنر بهعنوان شغل در ایران مطرح نیست و هنرمندان تئاتر، از حمایت شغلی پایه کارگری نیز برخوردار نیستند. این نارسایی، زیست ابتدایی و اقتصاد تئاتر را دچار بحران مدیریتی کرده است. انجمن صنفی در تمام دنیا حامی کارکنان یک شغل در زمینههای بیمه، درمان، بازنشستگی، بیکاری، ورشکستگی، درآمدزایی و معرفی به کار است و در ایران چنین هویتی وجود ندارد. روش: روش پژوهش بهصورت اسنادی و تطبیقی با رویکرد تحلیل کیفی مقایسهای بر قوانین کار، صنف و تاریخ تشکلها و سیری کوتاه بر صنفهای تئاتری دنیا در مقایسه با نارسایی قانونی و خدماتی و نظارتی در صنفهای ایران بوده است و سدهای تشکیل صنف و خدمات آن با مرور تاریخ و قوانین بررسی میشود. یافتهها: یافتههای این مقاله نشان میدهد که در ایران سه گونه تشکل صنفی، هنری و مردمنهاد، زیر نظر سه وزارتخانه دولتی کار، فرهنگ و کشور وجود دارد که از نظر قانونگذاری و خدمترسانی، با انجمنهای صنفی دنیا شباهت اساسنامهای و مجوز و کاربردی ندارند. تشکل صنفی به حمایت از حقوق اعضا مربوط میشود، تشکل هنری به کیفیت آثار هنرمندان مربوط است و تشکل مردمنهاد به فعالیت اجتماعی با همراهی مردم ارتباط دارد. از طرفی، انجمنهای صنفی ایران را نمیتوان با انجمنهای صنفی دنیا مقایسه کرد؛ زیرا عدم استقلال و نظارت دولتی و رویکرد غیرانتفاعی، مانع از همسانی و همکاری با انجمنهای صنفی دنیا و قانون بینالمللی کار میشود. انجمنهای صنفی در دو هویت کارگری (هر کسی که کار میکند) و کارفرمایی (هر کسی که کار ایجاد میکند) شکل میگیرند و صنف به دو هویت کارگر و کارفرما وابسته است. تئاتر در ایران نه کارفرما دارد و نه از قوانین کارگری پیروی میکند؛ بنابراین حتی اگر تشکلی ایجاد شود، بهدلیل نبود رابطه قانونی کارگر و کارفرما، امکان فعالیت ندارد. نتیجهگیری: بهدلیل بحران اقتصادی تئاتر و ناکارآمدی انجمنهای هنری در حمایت از هنرمندان، چالشهای بسیاری پیش روی مدیریت صنفی در تئاتر ایران است که مهمترین آنها عبارتاند از: عدم استقلال، فقدان هویت کارگری در قانون کار، تمایل غیراقتصادی هنرمندان، عدم تطبیق با قوانین دنیا، بیمههای غیرپشتیبان، شبهصنفهای دولتی، تجربه اندک صنفی، نظارت حاکمیتی، منابع محدود پژوهشی، ناآگاهی حقوقی هنرمندان و... که با اطلاعرسانی صنفی و شناسایی نقش کارفرما و اصلاح قوانین، میتوان این چالشها را به فرصت حمایت از اهالی تئاتر تبدیل کرد. تعیین هویت شغلی و آتیه هنرمندان تئاتر، در گرو برطرفکردن چالشهای شناسایی شده در این پژوهش است | ||
کلیدواژهها | ||
صنف؛ مدیریت صنفی؛ هنرمند تئاتر؛ قانون کار؛ کارگر هنر؛ سندیکا؛ انجمن | ||
مراجع | ||
اسکویی، مصطفی (1378). سیری در تاریخ تئاتر ایران، تهران: نشر آناهیتا.
بیدقی، رزیتا (1395). قانون صنفهای تئاتری، صفحه قانون شمارههای 4 و 5 و 6، مجله هنر بازیگری، تهران: نشر شادرنگ
حیدریپور، حسین (1398). ریختشناسی عوامل مؤثر بر ساختار صنفی انجمنهای خانه تئاتر، کتاب انجمن مدرسان تئاتر، تهران: نشر طراحان تین.
خاکینژاد، بهزاد (1398). از دسترفتن سابقه بیمه و حق بازنشستگی هنرمندان تئاتر ایران در همدستی سهگانه (صنف، دولت و بیمهگر). کتاب انجمن مدرسان تئاتر، تهران: نشر طراحان تین.
خاکینژاد، بهزاد (1399). مدیریت صنفی در تئاتر ایران بر اساس الگوی تعامل سازمانی با محیط. کتاب انجمن مدرسان تئاتر، تهران: نشر ناظرزاده کرمانی.
خسروی، مجید و خسروی، میلاد (1388). حقوق نظام صنفی، تهران: نشر اتحاد.
رایانی مخصوص، مهرداد (1400). ظرفیتهای غیردولتی تئاتر، تهران: نشر نمایش.
ستایش، مجید (1395) تاریخچه اداره تئاتر و پیشکسوتان ایرانی، ایران تئاتر (منتشر شده در 28 خرداد 1395).
مظفری، حمید (1388). پیشینه تشکلهای تئاتری در ایران، کتاب یک دهه خانه تئاتر، تهران: نشر خانه تئاتر.
ملکی، حسین (1399). مدیریت تئاتر. تهران: نشر نمایش.
References Beidaghi, R. (2016). Law of theater guilds, law page numbers 4, 5 and 6, Acting Art Magazine. Tehran: Shadrang Publishing. (in Persian) Britannica, T. Editors of Encyclopaedia (2023, September 19). Guild. Encyclopedia Britannica. Available in: https://www.britannica.com/money/topic/guild-trade-association Heydaripour, H. (2018). Morphology of factors on the guild structure of theater associations, Theater Teachers' Association, Tehran: Tarahan Tin Publishing. (in Persian) Khakinezhad, B. (2018). Loss of insurance and pension rights of Iranian theater artists in the triple complicity (union, government and insurer). Association of Theater Teachers, Tehran: Tarahan Tin Publishing. (in Persian) Khakinezhad, B. (2019). Trade union management in Iranian theater based on the model of organizational interaction with the environment. Association of Theater Teachers, Tehran: Nazerzadeh Kermani Publishing. (in Persian) Khosravi, M. & Khosravi, M. (2009). Trade Union Law. Tehran: Etehad Publishing. LeAnn Horn, G. (1972). The rise and fall of the theatrical syndicate in America. MA Degree. The University of Arizona. Mozafari, H. (2009). The history of theater organizations in Iran. Book of a decade of Khaneh Teatar, Tehran: Khaneh Theater Publishing. (in Persian) Maleki, H. (2019). Theater management. Tehran: Namayesh Publishing. (in Persian) Oskoui, M. (1999). Siri in the history of Iranian theater. Tehran: Anahita Publishing. Rayani Makhsoos, M. (2021). The non-governmental capacities of the theater. Tehran: Theater Publishing. (in Persian) Setayesh, M. (2015). History of Iranian veterans and theater administration. Iran Theater news agency, Retrieved 2023. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 302 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |