تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,165 |
واکاوی سه اثر از مجموعه داستانهای نیکولاکوچولو بر پایهی نظریهی «خوانندهی درون متنِ » ایدن چمبرز | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 28، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 245-270 اصل مقاله (749.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2021.320519.2124 | ||
نویسندگان | ||
فرشته محجوب* ؛ سید کامران کسایی؛ رضوان ابوترابی | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نظریهی«خوانندهی درون متن» ایدن چمبرز به عنوان یکی از شاخصترین نظریههای حوزهی نقد ادبیات کودک و نوجوان در پی آن است تا در هر اثر، به بررسی میزان کوشش و موفقیّت مؤلّف در به رسمیت شناختن کودک و نوجوان در مقام خواننده و در لابه لای صفحات کتاب بپردازد. چمبرز برای شناخت خوانندهی نهفته در متن و ویژگی های او، توجه به هر اثر و تحلیل آن را بر پایهی چهار مؤلفهی«سبک، زاویه دید، طرفداری و شکاف های گویا» ضروری دانسته است. از شاخصترین کتابهای داستانی کودک در سالهای اخیر که مکرّراً ترجمه و به چاپ رسیده مجموعه داستان های نیکولاکوچولو از«رنه گوسینی» نویسندهی فرانسوی است. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با ارائهی شواهد مثال از متن فرانسه، به بررسی سه جلد از این مجموعه داستان« نیکولا کوچولو و دوستان»، «نیکولا کوچولو و زنگ تفریح» و«نیکولا کوچولو دچار دردسر میشود»که متشکّل از45 داستان است پرداخته است. حاصل آنکه در میان فرایندهای چهارگانهی نظریهی مذکور، به ترتیب دو عنصر«طرفداری» و«سبک» به علّت قدرت منحصر به فرد نویسنده در طنزپردازی، شگرد شخصیّت پردازی ملموس، جانبداری از جهان کودکی و بهرهمندی از کلمات ساده پر رنگتر است. سپس «زاویه دید» اول شخص که باعث تولید ساختارهای زبانی و واژگانی یکسان، ثبات در لحن و یکپارچگی در سراسر داستانها شده و بعد عنصر«شکاف های گویا» که باعث میشود با طرح سؤال در ذهن مخاطب او را به دنبال ادامهی ماجرا برای کشف پاسخ بکشاند کارکرد بیشتری داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
خوانندهی درون متن؛ زاویهی دید؛ سبک؛ شکافهای گویا؛ طرفداری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Akhundi, Zahra, and Hassanali Pourmand. "Examination of the Hidden Reader in ‘Majid Stories’ by Moradi Kermani Based on the Theory of Eden Chambers". The Fifth National Conference of Modern Researches in the Field of Iranian Language and Literature, (2019): 1-12.
Bokaee, Hoseyn. “Rousseau's Still Alive: A Review of the Story of the Bell of Fun by Nicolacocculo”. Children's and Adolescent Literature Research Paper, no. 16 (Summer 1999): 109-115.
Chambers, Aiden. Inevitable readings. Translated by Morteza Khosrownejad. Kanun Parvaresh Fekri Kudakan va Nojavanan, Tehran, 1999. 74-137.
---.“Reader Within the Tex”. Translated by Tahere Adinepour. Research Paper on Children's and Adolescent Literature, no. 33 (Summer 2003): 53-65.
---. Booktalk, Occasional Writings on Literature and Children. New York, Harper, 1985.
---. Tell me, Children, Reading and Talk. New York, Stenhouse Publishers, 1996.
Fattah, Soheyla, and Vajihe Hava Keshiyan. A Comparative Study of the Form and Tense of the Verb in Persian and French Languages. Tehran, Samt, 2018.
Goscinny, René. Little Nicholas in Trouble. Translated by Dina Kaviyani. Tehran, Parse, 2016
---.Little Nicholas and His Friends. Translated by Dina Kaviyani. Tehran, Parse, 2016.
---. Little Nicholas at the Recess. Translated by Dina Kaviyani. Tehran, Parse, 2016.
---. Le petit Nicolas a des ennuis. Paris, Folio, 1946.
---. Les récrés du petit Nicolas. Paris, Folio, 1961.
---. Le petit Nicolas et les copains. Paris, Folio, 1963.
Guderzi, Maryam. “In the Name of Children, to the Taste of Adults: Review of ‘Nicola Kochulu; baba khaki shodeh”. Children's and Adolescent Monthly Book, no. 197 (2012): 44-48.
Hesampour, Saeed, et al. “Examination of Two Children's Stories by AhmadReza Ahmadi Based on the Theory of the Reader Within the Text”. Literary Journal, no.23 (2012): 97-121.
Hesampour, Saeed and Farzanaeh Rezaei. “Examining the Collection of ‘Story, Game, Happiness’ with the Approach of the Reader Within the Text”. Two Specialized Quarterly Journals of Fiction Studies, no. 3 (Summer 2014): 23-38.
Hashemi, Behzad. “Comparison of Verb Tense in Persian and French Languages”. The Growth of Foreign Language Education, no. 24 ( 2009): 21-23.
Jalili Marand, Nahid, and Mahsa Taherinia. “The Names of Sounds in Baba's Comic Strip: A Look at Persian and French Words”. French Language and Translation Studies,, no. 3 (Summer 2020): 21-36.
Khosro Nejad, Morteza. Inevitable Re-readings of Children's Literature Criticism and Theory Approaches. Tehran, Kanun Parvaresh Fekri Kudakan va Nojavanan,1999.
Mirzaee Porkoli, Jafar. “From Theory to Practice: The Examination of ‘The Reader in the Book’ in A Handful Of Wheat by Aiden Chambers”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 23, no. 1(Summer 2018): 215-234.
Mir Sadeghi, Jamal. Story Elements.Tehran, Sokhan, 1997.
Sadrzadeh, Mandana, et al. “A Psychological Analysis of Majid'sTales and Little Nicholas”. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 27, no. 1 (August 2022): 301-324. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 234 |