تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,051 |
تعداد مقالات | 66,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,517,080 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,152,192 |
نقد کهن الگویی شخصیت «درویش» در «قصۀ نوش آفرین گوهرتاج» | ||
ادب فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpl.2023.359939.2177 | ||
نویسندگان | ||
سعید واعظ* 1؛ زهرا منوچهری2 | ||
1استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
درویش به معنی تهیدست، نیازمند و گداست. همچنین به زاهدان ، عارفان و صوفیانی که به دنیا و هر چه در آن است، بیاعتنا هستند و روی نیازشان فقط به سمت خداست، درویش می گویند. صفت درویشِ واقعی قناعت، تواضع و خشنودی است. بنابراین، درویش کسی است که خواسته یا ناخواسته، بیچیز و فقیر است. دراویشی که خودخواسته از تعلقات دنیوی چشم پوشیدهاند، بنا بر متون فارسی میانه میتوانند بر اهریمنان و دیوان (بهخصوص دیو آز) پیروز شوند و آنها را از جهان برانند. این پژوهش بر آن است که شخصیت درویش را در قصۀ نوشآفرین گوهرتاج بر اساس نظریۀ کهنالگویی یونگ بررسی کند و خوانش نوینی از این داستان ارائه دهد که موجب درک زیرلایههای غریزی، فرهنگی و آرمانی جامعۀ ایرانی در برههای خاصّ میشود. واکاوی شخصیت درویش به عنوان شخصیتی کلیدی در این داستان و حقیقت روانشناختی او، میتواند این هدف را تقویت کند. ضمن اینکه تأییدی نیز بر اهمیت داستانهای عامیانه از نظر یونگ است. همچنین سیر این داستان راهکارهایی برای رشد، خودآگاهی و خودشناسی نشان میدهد. روش تحقیق، تحلیل کیفی و کمّی است که با استناد به منابع کتابخانهای شکل میگیرد. در این داستان هفت شخصیت هستند که میتوان آنها را با شخصیت درویش تطبیق داد. نقشهای کهنالگویی این شخصیتها به ترتیب بسامد، خویش، نقاب، قهرمان، آنیموس و سایه هستند و نتیجه نشان میدهد که این شخصیت در کل از دید عامه، شخصیتی مثبت و محترم بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد کهنالگویی؛ ادبیات عامه؛ قصه؛ نوشآفرینِ گوهرتاج؛ درویش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Archetypal Criticism of dervish's character in " The story of Noushafarin Gohartaj" | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Vaez1؛ Zahra Manouchehry2 | ||
1Professor of Persian language and literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2PhD student of Persian language and literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Dervish means indigent, needy and beggar. Also, the devouts, mystics and Sufis who are indifferent to the world and everything in it, and the ones who are just interested in God, are called dervish. The traits of a true dervish are contentment, modesty and satisfaction. So dervish is a person who, willy-nilly, is destitude and poor. Dervishes who willingly have closed their eyes on the mundane belongings, according to Persian texts, can win against the demons and monsters (specially the monster Az) and drive them out of the world. This research revolves around analyzing dervish's character in " The story of Nushāfarin Gohartāj " which is based on Jung's archetype theory; and it wants to present a new way of reading which leads to comprehending the instinctive, cultural and idealistic layers of the iranian society in precise/ certain aspects. Analyzing dervish's character as a key character in this story, and his psychological truth can strengthen this purpose. Moreover, it is a confirmation of the importance of folklore in Jung's view. Also, the motion of the story shows some solutions for self-consciousness and self-awareness. The research method is a quantitative and qualitative analysis, being evolved based on the library resources. In this story there are seven characters that can be adjusted with the dervish's character. Respectively, the archetype roles of these characters are " self, persona, hero, animus and shadow" .In general, the outcome shows that the dervish's character was a positive and respectable character form the overall point of view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Archetypal Criticism, Folklore, story, Nushāfarin Gohartāj, Dervish | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |