
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,184,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,014,957 |
دیدگاه معرفتشناختی فخررازی و خواجه نصیرالدین طوسی در باب کلیها | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 56، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 149-164 اصل مقاله (505.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2023.354135.523394 | ||
نویسندگان | ||
داریوش بابائیان1؛ محمد سعیدی مهر* 2؛ حسین هوشنگی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با وجود اختلاف فخر رازی و خواجه نصیرالدین طوسی در بسیاری از مسائل، دیدگاه آنها در باب مسئلۀ کلیها مشابهت و همگرایی زیادی دارد، هرچند تفاوتهای مهمی نیز در میان هست. در این مقاله موضع آنان رادر قبال مسئلۀ کلیها از منظر معرفتشناختی بررسی کردهایم. در این زمینه نیز پیامدهای آن را در عرصۀ آگاهیبخشی و معرفتزایی هدف قرار دادهایم. برای رسیدن به این هدف چگونگی و چرایی معرفتبخشی کلیها، اقسام کلیها، تعقل کلی، کلی یا جزئی بودن صورتهای عقلی، تجرد مفاهیم کلی و تجرید آنها بررسی شده است. مجموع این مباحث نشان میدهد که هر دو اندیشمند یادشده قائل به عقلگرایی حداکثری هستند که جا را برای دیگر انواع معرفت تنگ میکند. یکی از پیامدهای این بینش بیتوجهی به علوم طبیعی و دانشهای تجربی است. از این رو، برای شکلگیری علوم جدید و اقبال به آنها و جدی گرفتنشان لازم است که در مسئلۀ کلیها تجدید نظر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خواجه نصیرالدین طوسی؛ عقلگرایی حداکثری؛ فخررازی؛ کلیها؛ معرفتشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |