
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,181,087 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,009,920 |
مقایسۀ مهارتهای زبانی کودکان 7 تا 11 سالۀ مبتلا به اختلال نارساخوانی با کودکان عادی براساس الکتروآنسفالوگرافی کمی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 17، دوره 14، شماره 3، 1402، صفحه 307-321 اصل مقاله (829.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.333460.644067 | ||
نویسندگان | ||
مریم طبیعی* 1؛ محمد اژدرلو2؛ احمد اژدرلو3 | ||
1بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، فارس، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، فارس، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر با هدف مقایسۀ چگونگی مهارتهای زبانشناختی در کودکان نارساخوان و کودکان عادی با ثبت الکتروآنسفالوگرافی در حالت استراحت با چشمان باز انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل 20 کودک 7 تا 11 سالۀ نارساخوان مراجعهکننده به کلینیک مهراز اندیشه و 19 کودک عادی شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تشخیص نارساخوانی در کودکان، با استفاده از مقیاس هوشی وکسلر (نسخۀ چهارم) (WISC-IV) انجام گرفت. دادهها با نرمافزار نوروگاید کمی و در نرمافزار SPSS نسخۀ 23 با آزمون ویلکاکسون تحلیل شدند. نتایج کمی پژوهش، حاکی از بالاتربودن دامنۀ ریتمهای دلتا و تتا در نواحی پیشانی، پسین، نیمکرۀ راست و چپ در گروه نارساخوان و بالاتربودن دامنۀ ریتمهای آلفا و بتا در این نواحی در گروه کنترل بود. این یافتهها با دیگر مطالعات در این حوزه همخوان است و وجود نقص در مهارتهای زبانی گروه نارساخوان را تأیید میکند؛ بنابراین بررسی ریتمهای مغزی در حالت استراحت میتواند بهعنوان شاخصی مناسب در تشخیص مهارتهای زبانی کودکان نارساخوان عمل کند و با تکیه بر آن میتوان در الگوی امواج مغزی مرتبط با مهارتهای زبانی تغییر ایجاد کرد و به پیشرفت مداخلات بالینی برای کودکان نارساخوان کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
الکتروآنسفالوگرافی کمی؛ کودکان عادی؛ مهارتهای زبانی؛ نارساخوانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
عابدی، م. ر.، صادقی، ا.، و ربیعی، م. (1394). هنجاریابی آزمون هوشی وکسلر کودکان چهار در استان چهارمحال و بختیاری. دستآوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی). 22(2)، 116-99.
References Abedi, M. R., Sadeghi, A., & Rabiei, M. (2015). Standardization of the Wechsler Intelligence Scale for children-IV in Chahar Mahal Va Bakhteyari State. Journal of Psychological Achievements (Journal of Education and Psychology), 22(2), 99-116. https://doi. 10.22055/psy.2016.12310 (In Persian) Asaridou, S. S., Demir-Lira, O. E., Goldin-Meadow, S., & Small, S. L. (2017). The pace of vocabulary growth during preschool predicts cortical structure at school age. Neuropsychologia. 98, 13-23. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2016.05.018 Bartsch, F., Hamuni, G., Miskovic, V., Lang, P. J., & Keil, A. (2015). Oscillatory brain activity in the alpha range is modulated by the content of word-prompted mental imagery. Psychophisiology, 52(6), 727-735. https://doi.org/10.1111/psyp.12405 Beese, C., Meyer, L., Vassileiou, B., & Friederici, A. D. (2017). Temporally and spatially distinct theta oscillations dissociate a language-specific from a domain-general processing mechanism across the age trajectory. Scientific Reports, 7, 11202. https://doi.org/10.1038/s41598-017-11632-z Berwick, R. C., Friederici, A. D., Chomsky, N., & Bolhuis, J. J. (2013). Evolution, brain, and the nature of language. Trends in Cognitive Sciences, 17(2), 89–98. https://doi.org/10.1016/j.tics.2012.12.002 Cornoldi, C., Orsini, A., Cianci, L., Giofre, D., & Pezzuti, L. (2013). Intelligence and working memory control: evidence from the WISC-IV administration to Italian children. Learning and Individual Differences, 26(1), 9-14. D`Mello, A., & Gabrieli, D. E. (2018). Cognitive Neuroscience of Dyslexia. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 49(4), 798-809. https://doi.org/10.1044/2018_LSHSS-DYSLC-18-0020 De´monet, J. F., Taylor, M. J., & Chaix, Y. (2004). Developmental dyslexia. Lancet, 363(9419). 1451–1460. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(04)16106-0 Ferré, P., Benhajali, Y., Steffener, J., Stern, Y., Joanette, Y., & Bellec, P. (2019). Resting-state and vocabulary tasks distinctively inform on age-related differences in the functional brain connectome. Language Cognition and Neuroscience, 34(8), 949-972. https://doi.org/10.1080/23273798.2019.1608072 Gaudet, I., Husser, A., Vannasing, Ph., & Gallagher, A. (2020). Functional brain connectivity of language functions in children revealed by EEG and MEG: A systematic review. Frontiers in Human Neuroscience, 14, 62. https://doi.org/10.3389/fnhum.2020.00062 Georgiewa, P., Rzanny, R., Gaser, C., Gerhard, U. J., Vieweg, U., Freesmeyer, D., ... & Blanz, B. (2002). Phonological processing in dyslexic children: A study combining functional imaging and event related potentials. Neuroscience Letters, 318(1), 5–8. https://doi.org/10.1016/s0304-3940(01)02236-4 Gudi-Mindermann, H., Rimmele, J.M., Bruns, P., Kloosterman, N.A., Donner, T.H., Engel, A.K. & Röder, B. (2020). Post-training load-related changes of auditory woking memory- An EEG study. Frontiers in Human Neuroscience. 14, 72. https://doi.org/10.3389/fnhum.2020.00072 Seshadri, N. G., & Singh, B. K. (2020, December). Hemispheric lateralization analysis in dyslexic and normal children using rest-EEG. In 2020 IEEE Recent Advances in Intelligent Computational Systems (RAICS) (pp. 37-41). IEEE. https://doi.org/10.1109/RAICS51191.2020.9332509 Longo, R. E. & Russo, G. M. (2017). Working with forensic populations: incorporating peripheral biofeedback and brainwave biofeedback into your organization or practice. In The F. Collura and J.A. Frederick (eds). Handbook of Clinical QEEG and Neurotherapy (pp. 92-105). New York: Routledge. Marchand-Krynski, M. E., Morin-Moncet, O., Belanger, A. M., Beauchamp, H., & Leonard, G. (2017). Share and differentiated motor skill impairments in children with dyslexia and/or attention deficit disorder: From simple to complex sequential coordination. Plos One, 12(5), e0177490. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0177490 Martinez-Briones, B., Fernandez-Harmony, T., Garofalo Gomez. N., Biscay-Lirio, R.J., & Bosch-Bayard, J. (2020). Working memory in children with learning disorders: An EEG power spectrum analysis. Brain Sciences, 10(11), 817. https://doi.org/10.3390/brainsci10110817 Middleton, A. E., Schneider, J. M., & Maguire, M. J. (2017). Age-related differences in beta engagement during single word processing. Language Cognition and Neuroscience, 32(10), 1250-1260. https://doi.org/10.1080/23273798.2017.1297841 Molinaro, N., Monsalve, I. F., & Lizarazu, M. (2016). Is there a common oscillatory brain mechanism for producing and predicting language? Language Cognition and Neuroscience, 31(1), 145-158. https://doi:10.1080/23273798.2015.1077978 Morgan, P. L., Farkas, G., Hillemeier, M. M., Hammer, C. S., & Maczuga, S. (2015). 24-month-old children with larger oral vocabularies display greater academic and behavioral functioning at kindergarten entry. Child Development, 86(5), 1351-1370. https://doi.org/10.1111/cdev.12398 Ortiz, T., Exposito, F.J., Miguel, F., Martin-Loeches, M. & Rubia, F. J. (1992). Brain mapping in dysphonemic dyslexia: in resting and phonemic discrimination conditions. Brain and Language, 42(3), 270-285. https://doi.org/10.1016/0093-934X(92)90101-J Papagiannopoulou, E.A., & Lagopoulos, J. (2016). Resting state EEG hemispheric power asymmetry in children with dyslexia. Frontiers in Pediatrics, 4, 11. https://doi.org/10.3389/fped.2016.00011 Paus, T. (2005). Mapping brain maturation and cognitive development during adolescence. Trends in Cognitive Sciences, 9 (2), 60-68. https://doi.org/10.1016/j.tics.2004.12.008 Pavithran, G. P., Arunkumar, K., Guhan Seshadri, N.P., Singh, B.K., Mahesh, V., & Geethanjali, B. (2019). Index of Theta/Alpha ratio to quantify visual – Spatial attention in dyslexics using Electroencephalogram. 5th International Conference on Advanced Computing and Communication Systems (ICACCS). Coimbatore, India, 15-16 March 2019, pp. 417-422. https://doi.org/10.1109/ICACCS.2019.8728482 Penolazzi, B., Spironelli, CH., & Angrilli, A. (2008). Delta EEG activity as a marker of dysfunctional linguistic processing in developmental dyslexia. Psychophysiology, 45(6), 1025-1033. https://doi.org/10.1111/j.1469-8986.2008.00709.x Peyrin, C., Démonet, J. F., N’Guyen-Morel, M. A., Le Bas, J. F., & Valdois, S. (2011). Superior parietal lobule dysfunction in a homogeneous group of dyslexic children with a visual attention span disorder. Brain and Language, 118(3), 128–138. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2010.06.005 Poeppel, D., & Assaneo, M. F. (2020). Speech rhythms and their neural foundations. Nature Reviews Neuroscience, 21(6), 322-334. https://doi.org/10.1038/s41583-020-0304-4 Pugh, K. R., Mencl, W. E., Jenner, A. R., Katz, L., Frost, S. J., Lee, J. R., Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2000). Functional neuroimaging studies of reading and reading disability (Developmental dyslexia). Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 6(3), 207–213. https://doi.org/10.1002/1098-2779(2000)6:3<207::AID-MRDD8>3.0.CO;2-P Raschle, N. M., Zuk, J., & Gaab, N. (2012) Functional characteristics of developmental dyslexia in left- hemispheric posterior brain regions predate reading onset. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(6), 2156–2161. https://doi.org/10.1073/pnas.1107721109 Rippon, G. & Brunswick, N. (2000). Trait and state EEG indices of information processing in developmental dyslexia. International Journal of Psychophysiology, 36(3), 251-265. https://doi.org/10.1016/s0167-8760(00)00075-1 Schiavone, G., Linkenkaer-Hansen, K., Maurits, N. M., Plakas, A., Maassen, B. A., Mansvelder, H. D., ... & van Zuijen, T. L. (2014). Preliteracy signatures of poor-reading abilities in resting- state EEG. Frontiers in Human Neuroscience, 8, 735. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00735 Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2008). Paying attention to reading: The neurobiology of reading and dyslexia. Developmental Psychopathology, 20(4), 1329–1349. https://doi.org/10.1017/S0954579408000631 Simos, P.G., Fletcher, J.M., Bergman, E., Breier, J.I., Foorman, B.R., Castillo, E.M., et al. (2002). Dyslexia-specific brain activation profile becomes normal following successful remedial training. Neurology, 58(8), 1203–1213. https://doi.org/10.1212/wnl.58.8.1203 Sowell, E. R., Thompson, P. M., Leonard, C. M., Welcome, S. E., Kan, E., & Toga, A. W. (2004). Longitudinal mapping of cortical thickness and brain growth in normal children. Journal of Neuroscience, 24(38), 8223-8231. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1798-04.2004 Temple, E., Poldrack, R. A., Salidis, J., Deutsch, G. K., Tallal, P., Merzenich, M. M., & Gabrieli, J. D. E. (2001). Disrupted neural responses to phonological and orthographic processing in dyslexic children: An fMRI study. Neuroreport, 12(2), 299–307. https://doi.org/10.1097/00001756-200102120-00024 Tuladhar, A. M., terHuurne, N., Schoffelen, J.-M., Maris, E., Oostenveld, R., & Jensen,O. (2007). Parieto-Occipital sources account for the increase in alpha activity with working memory load. Human Brain Mapping, 28(8), 785–792. https://doi.org/10.1002/hbm.20306 Wang, J., Wang, X., Wang, X., Zhang, H., Zhou, Y., Chen, L., Li, Y., et al. (2020). Increased EEG coherence and short-distance connectivity in children with autism spectrum disorders. Brain and Behavior, 10(10), e01796. https://doi.org/10.1002/brb3.1796 Whedon, M., Perry, N. B., & Bell, M. A. (2020). Relations between frontal EEG maturation and inhibitory control in preschool in the prediction of children's early academic skills. Brain and Cognition, 146, 105636. https://doi.org/10.1016/j.bandc.2020.105636 Xu, M., Yang, J., Siok, W. T., & Ting L. H. (2015). Atypical lateralization of phonological working memory in developmental dyslexia. Journal of Neurolinguistics, 33, 67–77. https://doi.org/10.1016/j.jneuroling.2014.07.004 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,363 |