
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,229,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,424 |
واکاوی نحوههای تلمیح و پارودی در روابط متون نقاشی و فیلمهای پدرو آلمودوار بر اساس آرای ژرار ژنت و لیندا هاچن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 28، شماره 3، آبان 1402، صفحه 45-56 اصل مقاله (1.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.363352.615787 | ||
نویسندگان | ||
وحید رجبی1؛ افسانه ناظری* 2؛ مسعود نقاش زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه نقاشی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3دانشیار گروه تلویزیون، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ارتباط سینما و نقاشی از جمله مقولاتی انگاشته میشود که از دیرباز مورد توجه بوده است. پدرو آلمودوار را باید در زمره ی فیلمسازانی به شمار آورد که فیلم هایش پیوند وثیقی با هنر نقاشی دارند. آلمودوار با ارجاع به آثار نقاشان کلاسیک مانند ولاسکوئر و تیسین؛ هنرمندان مدرن نظیر دالی، مگریت، هاپر، پیکاسو و حتی نقاشان انتزاعی مثل موندریان و روتکو در دسته ی کارگردانانی قرار میگیرد که امتزاجی از نقاشی و سینما در فیلم هایش نظاره می شود. این پژوهش به شیوه ی کیفی به تحلیل نقاشی در فیلم های پدرو آلمودوار میپردازد. هدف از تحقیق پیش رو مطالعه ی نقاشی در سینمای آلمودوار با طرح این پرسش است که «فیلم های پدرو آلمودوار چگونه از متون نقاشی تأثیر پذیرفته اند؟». این مقاله برای پاسخ به این پرسش از روش توصیفی-تحلیلی بر مبنای آرای ژرار ژنت در حوزه ی بینامتنیت و لیندا هاچن در حیطه ی پارودی بهره جسته است. یافته ها مؤید این مطلب است که قاب های سینماتوگرافیک در فیلم های آلمودوار به انحای مختلفی از نقاشی استنساخ شده اند؛ گاه در قالب تابلوهای زنده و گاه در قالب تصاویری که آثار انتزاعی را به ذهن متبادر می سازند. تلمیح، وارونگی آیرونیک، فرامتن سازی و بازآفرینی به مثابه ی ادای احترام؛ به عنوان وجوه آرای این دو متفکر، اضلاعی هستند که فیلمساز به میانجی آنها از نقاشی در کارهایش سود برده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ژرار ژنت؛ لیندا هاچن؛ تلمیح؛ پارودی؛ تابلوی زنده؛ سینمای پدرو آلمودوار | ||
مراجع | ||
اچ. پورتر، ابوت. (1397). سواد روایت، ترجمه رویا پورآذر و نیما اشرفی. تهران: اطراف
اسلامی، مازیار. (1398). چشم جانبین: ملاحظاتی پیرامون زیباشناسی فیلم، تهران: لگا
بابایی، بهاره. (1392). نقاشی و سینما (رابطهی متقابل)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، تهران.
بونیترز، پاسکال. (1398). قابزداییها: جستارهایی در باب نقاشی و سینما، ترجمه مهدیس محمدی. تهران: علمی و فرهنگی
بیات، داوود. (1396). تحلیل روانپویشی آثار هنری اصغر فرهادی و پدرو آلمودوار، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین.
پاکباز، روئین. (1396). دایرةالمعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر
پیرایش مقدم، حمید. (1398). بررسی تاثیرات متقابل سینما و نقاشی (نمونهی موردی: ادوارد هاپر و سینما)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، دانشکده هنرهای تجسمی، تهران.
حسن نیا، جواد. (1392). بررسی تأثیر تفکر کوبیسم بر سینما، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، دانشکده سینما و تئاتر، تهران.
داله واکه، آنجلا. (1401). سینما و نقاشی: هنر چگونه در فیلم به کار میرود، ترجمه رضا تاجمیر و امیر یحیی حدادی، تهران: خوانه
رجبی، وحید؛ ناظری، افسانه؛ و نقاشزاده، مسعود. (1401). واکاوی روابط بینامتنی در فیلمهای آلمودوار بر اساس آرای ژرار ژنت. فصلنامهی علمی پژوهش هنر. 12(24): صص 73-59
فیلیپس، ویلیام. (1390). مبانی سینما(جلد دوم)، ترجمه رحیم قاسمیان، چاپ سوم، تهران: ساقی
لینتن، نوربرت. (1393). هنر مدرن، ترجمه علی رامین. تهران: نشر نی
مکایور، گیلیان. (1401). تاریخ هنر برای فیلمسازان (جلد 2)، ترجمه مجید کیانیان، تهران: ایجاز
ملپس، سایمن؛ ویک، پاول. (1394). درآمدی بر نظریهی انتقادی، ترجمه گلناز سرکارفرشی. تهران: سمت
موکه، داگلاسکالین. (1401). آیرونی، ترجمه حسن افشار. چاپ چهارم، تهران: نشر مرکز
نامور مطلق، بهمن. (1395). بینامتینت از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم، تهران: سخن
نیکویی، علیرضا. (1395). بینامتنیت؛ گسترش افقها و امکانها. در کتابت روایت (درسگفتارهای داستان). به کوشش کیهان خانجانی. تهران: آگه.
126-115 Abbott, H. P. (2018). The Cambridge introduction to narrative. (Translated by R. Pourazar and N. Ashrafi). Tehran: Atraf. (in Persian). Almodovar, P. (2009). Volver: A Filmmkers Diary. In All About Almodóvar: A Passion for Cinema. Brad Epps and Despina Kakoudaki (eds.), London: University of Minnesota Press: 446-465 Babaei, B. (2013). Painting and Cinema (interaction between them). The Degree of Master of Arts in Paintings. University of Tehran, Faculty of visual Department of painting and Sculpture, Tehran. (in Persian). Bayat, D. (2017). Psychodynamic analysis on Pedro Almodovar and Asghar Farhadi’s artworks. The Degree of Master of Science in Psychology. Imam Khomeini International University:Ghazvin. (in Persian). Bonitzer, P. (2018). Decadrages. (Translated by M. Mohammadi). Tehran: Elmi – Farhangi. (in Persian). Camarero Gómez, G. (2020). Pinturas y esculturas como metáforas argumentales en el cine de Pedro Almodóvar. Laboratorio de arte, 32(6), 547-562. https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.27 Corbett, R. (2019). I Wouldn’t Be Offended if You Described It as Decorative Art:’ Filmmaker Pedro Almodóvar on Why He’s a Floral Still-Life Photographer Now. https://news.artnet.com/art-world/pedro-almodovar-photography-1535581. Accessed May 7,2019 Dalle Vacche, A. (2023). Cinema and Painting: How Art Is Used in Film. (Translated by Reza Tajmir and Amiryahya Hadadi). Tehran: Khane. (in Persian) Eslami, M. (2018). The clairvoyant eye:Considerations about film Aesthetics. Tehran: Lega (in Persian). Fischer, L. (2019). Cinemagritte: René Magritte within the Frame of Film History, Theory, and Practice. Detroit: wayne state university press Genette, G. (1997). Palimpsests: Literature in the Second Degree. Translated by Channa Newman and Claude Doubinsky. Lincoln and London: University of Nebraska Press Hassan Nia, J. (2013). Influence of the Cubism Thought in Cinema: A Survey. The Degree of Master of Art in Cinema. Tehran University of Art, Faculty of Cinema and theater, Tehran. (in Persian). Hatcheon, L. (1985). A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms. New York: University of Illinois Press. Jacobs, S. (2011). Framing Pictures: Film and the Visual Arts (Edinburgh Studies in Film and Intermediality). United Kingdom: Edinburgh University Press Kakoudak, D. (2009). Intimate Strangers: Melodrama and Coincidence in Talk to Her. From All About Almodovar: A Passion for Cinema. Prepared by Brad Epps and Despina Kakoudaki. London: University of Minnesota Press:193-240 Lynton, N. (2014). The story of modern art. (Translated by A. Ramin). Tehran: Ney. (in Persian). Malpas, S., & Wake, P. (2015). The Routledge companion to critical and cultural theory. (Translated by G.Sarkar farshi). Tehran: The Center for Studying and Compling University Books in Humanitics (SAMT). (in Persian). Mathijs, E., & Sexton, J. (2011). Cult Cinema An Introduction. United States: Wiley-Blackwell McDowell, J. (2016). Irony in Film (Palgrave Close Readings in Film and Television). London: Palgrave Macmillan McIver, G. (2022). Art history for filmmakers. (The second volume), (Translated by Majid Kianian). Tehran: Ejazz. (in Persian) Meister, K. (2016). Painting a Cinematic Tableau Vivant. Master Thesis, Faculty of Fine Arts, Tallinn University, Tallinn, Estonia. Muecke, D.C (2022). Irony. (Translated by Hasan Afshar). Tehran: nashr-e-markaz. (in Persian) Namvar motlagh. B. (2016). Intertextuality from Structuralism to Postmodernism. Tehran: Sokhan. (in Persian). Navarrete-Galiano, R (2011). Almodóvar : conceptualización de la pintura en los fotogramas. Razón y Palabra, 74 (24),1-24. http://hdl.handle.net/11441/39082 Nikooei, A. (2016). Intertextuality; Expanding horizons and possibilities. In Writing book (lessons of stories). by effort Keyhan Khanjani. Tehran. Agah:115-126. (in Persian) Pakbaz, R. (2017). Encyclopedia of art. Tehran: Farhangmoaser. (in Persian) . Petho, A. (2014). The Tableau Vivant as a “Figure of Return” in Contemporary East European Cinema. Acta Universitatis Sapientiae Film and Media Studies. 9(1):51-76 Philips, W. (2011). Film: an interoduction (The second volume) .(Translated by R.Ghasemian). Tehran: Saghi. (in Persian). Pirayesh Moghadam, H. (2019). The Mutual Impacts of Cinema and Painting: A Case Study on Edward Hopper and Cinema. The Degree of Master of Arts in Paintings. Tehran University of Art, Faculty of Visual Arts, Tehran. (in Persian). Rajabi, V., Nazeri, A., & Naghashzade, M. (2022). Exploring the intertextual relationships in Pedro Almodóvar’s films based on Gérard Genett’s opinions. Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar ,12(24), 59-73. (in Persian) Salas González, C. (2014). La pintura surrealista en el cine de Almodóvar. Área Abierta, 14(2),74-82. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v35.n2.45766 URL1: https://www.moma.org/collection/works/79270 URL2:https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Nighthawks_by_Edward_Hopper_1942.jpg URL3: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/489258 URL4:https://www.artnet.com/artists/ben-nicholson/abstract-with-red-circle- ovgNzP9PArot1ypbvUIEBg2 URL5: https://www.wikiart.org/en/rene-magritte/the-female-thief-1927 URL6: https://www.wikiart.org/en/rene-magritte/the-man-of-the-sea-1927 URL7: https://en.wikipedia.org/wiki/Martinengo_Piet%C3%A0 URL8: https://en.wikipedia.org/wiki/Rokeby_Venus URL10: URL18:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/484362 URL11: URL20: https://www.widewalls.ch/magazine/de-stijl-neoplasticism URL12:https://www.redbubble.com/i/framed-print/Homage-to-the-Square-in-Red-by-Jayiscool71/93294356.AJ1A3 URL13: URL13: https://artscash.com/paintings-31.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 646 |