![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,563 |
تعداد مقالات | 70,847 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,948,210 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,169,651 |
تبیین مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بر اساس معیارهای جامعه اطلاعاتی و ابعاد جهانی شدن با رویکرد نظریه دادهبنیاد | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 57، شماره 3، مهر 1402، صفحه 59-72 اصل مقاله (665.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2023.358993.1690 | ||
نویسندگان | ||
مهناز محسنی1؛ سعید غفاری* 1؛ مریم سلامی1؛ محمود مرادی2 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و تبیین مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بر اساس معیارهای جامعه اطلاعاتی و ابعاد جهانی شدن است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی است که با روش تحلیل محتوای کیفی، نظریه دادهبنیاد و ابزار مصاحبه گردآوری شده است. روش نمونهگیری هدفمند است. جامعه پژوهش نیز 22 نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی با زمینه تخصصی جامعه اطلاعاتی، جهانی شدن و ارزیابی خدمات کتابخانهها هستند که با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. مصاحبهها تا آنجا ادامه پیدا کرد که مطالب به حالت اشباع رسیدند و از مفاهیم جدید خالی شدند. در این مرحله نیز دو مصاحبه به عنوان اطمینان از اشباع دادهها انجام شد و پس از آن مصاحبهها متوقف شد. یافتهها: یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب کدگذاری محوری و کدگذاری باز در 5 بخش شرایط علی، راهبردها، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدها ارائه گردید. کدهای محوری برای شرایط علی مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عبارتند از: عوامل اقتصادی، تولید و سازماندهی دانش و اطلاعات، عوامل زیرساختی و غیره. کدهای محوری برای راهبردهای مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عبارتند از: هماهنگی و یکپارچهسازی، برنامهریزی راهبردی، تجزیه و تحلیل محیطهای داخلی و خارجی و غیره. کدهای محوری برای شرایط زمینهای مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عبارتند از: عوامل قانونی و اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و تعاملی و غیره. کدهای محوری برای شرایط مداخلهگر یا تعدیلکننده مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عبارتند از: عوامل بودجه و درآمدی، تنوع فرهنگی-اجتماعی، عوامل کلان و مدیریتی و غیره. کدهای محوری برای پیامدهای مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عبارتند از: توسعه و تبادل ارتباطات، توسعه و تقویت مدیریت دانش، تقویت جایگاه کتابخانه، بهبود زیرساختها، خدمات کتابخانهای متمایز، و توسعه پایدار که هر کدام از این کدهای محوری شامل چندین زیرمجموعه (کدهای باز) میشوند. در نهایت، مدل پارادایمی پژوهش بر اساس مؤلفههای استخراج شده ارائه گردید. نتیجهگیری: عوامل متعددی به عنوان شرایط علّی، راهبردها، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر منجر به افزایش یا کاهش کارآیی کتابخانههای دانشگاهی میشوند. امری که در صورت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف منجر به پیامدهایی مثبت در پیشرفت و توسعه این کتابخانهها میشود. در این راستا، انتظار میرود که کتابخانهها با توجه به معیارهایی که برای جامعه اطلاعاتی تعیین شده است، عملکرد خود را بهبود بخشند و با توجه به ابعاد جهانی، زمینه مناسبی را برای فعالیتهای پژوهشی و آموزشی استادان، دانشجویان و پژوهشگران فراهم نمایند. با توجه به نتایج به دست آمده، میتوان گفت که ارائه خدمات جامع و با استفاده از فناوریهای نوین و با رعایت معیارهای جامعه اطلاعاتی و ابعاد جهانی، برای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ ابعاد جهانی شدن؛ اطلاعرسانی؛ خدمات کتابخانهها و مراکز؛ نظریه دادهبنیاد؛ معیارهای اطلاعاتی | ||
مراجع | ||
اصنافی، امیررضا؛ مطلبی، داریوش و اولیایی، میترا (1394). نقش کتابخانههای دانشگاهی در توسعه اقتصاد دانش بنیان، مطالعهموردی: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 49(4)، 557-568. ایمانیکیا، زهرا؛ مختاری، حیدر؛ قاضیزاده، حمید (1401). بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی استان گلستان در سال 1396. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 8(1)، 73-96. بهاری موفق، زهره؛ حمیدی، یداله؛ گیتی، آناهیتا (1395). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از ابزار Libqual اطلاعرسانی پزشکی نوین، ۲ (۱)، ۵۴-۶۱. تقیپور، اکرم؛ اسمعیلیگیوی، محمدرضا؛ خندان، محمد و عبدالحمید، مهدی (1401). بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر میزان رضایت کاربران کتابخانههای عمومی بر اساس مدل کانو و تحلیل عملکرد تأثیر نامتقارن. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 12(2)، 277-301. حریری، نجلا و رضائی، وحیده (1396). آیندهنگاری فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی ایران در افق 1404. دانش شناسی، 10(39)، 107-120. خاشعی، وحید (1393). کاوشی بر مختصات مدل کنترل استراتژیکِ چشمانداز نهاد کتابخانههای عمومی کشور. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ۲۰ (۱)، ۳۱-۵۱. خسروی، مریم؛ پورنقی، رویا (1397). طراحی و ساخت سامانه ارزیابی و سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 29(1)، 163-181. دهشیری، محمدرضا. (1394). جهانی شدن و توسعه پایدار. آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 4(2)، 64-77. درودی، فریبرز و عباسی، مجید (1397). بررسی بهکارگیری معیارهای مدیریتدانش در ارتقای کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی استان کرمان. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 10(24)، 151-166. رحیمی، فرج اله، پورکریمی، جواد، سالاری، سیده زهرا، و صالحی، رضا (1398). چارچوبی برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانهها با روش ترکیبی DEMATEL-SERVQUAL. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 11(3)، 165-180. رزمیشندی، مسعود؛ نوروزی، یعقوب؛ علی پورحافظی، مهدی (1399). ارائه الگوی مفهومی بهکارگیری اینترنت اشیاء در خدمات نوین کتابخانههای دیجیتال ایران. پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، 35( )، 693-728. سالاری، محمود (1381). نقش خدمات کتابخانهها در توسعه پایدار. سخن سردبیر. کتابداری و اطلاعرسانی، 5(1)، 25-40. غفاری، سعید؛ بیرانوند، علی و قلم باز، سپیده(1399). کتابخانهها و جامعه اطلاعاتی. تهران: دانشگاه پیام نور. نجفقلی نژاد، اعظم، و محمدی، فرناز (1400). دخالت مراجعان در برنامهریزی خدمات کتابخانه: مطالعه موردی کتابخانه ملی ایران، سال 1397. بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 8(29 )، 137-157. فرزین یزدی، محبوبه؛ برادر، رویا و غائبی، امیر (1397). چارچوب پذیرش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانههای دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 10(25)، 201-224. کلته، سمیه؛ اعرابی، طاهره (1401). رابطه مهارتهای مدیریت دانش کتابداران با نوآوری خدمات (مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی استان سمنان). دانش شناسی، 15(58)، 91-101. کیانی، محمدرضا (1389). خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با استفاده از فناوری تلفن همراه. کتابداری و اطلاعرسانی، 13(2)، 215-231. ملکی ضیابری، سیده زهرا؛ خلیلی باهر، روزبه (1400). بررسی جایگاه کتاب و کتابخانه در توسعه فرهنگی کشور. هشتمین همایش ملی تازههای روانشناسی مثبت. اسفند 1400. بندرعباس. References Aghassibake, N., et al. (2020). Supporting data visualization services in academic libraries. The Journal of Interactive Technology and Pedagogy, 18. https://jitp.commo ns.gc.cuny.edu/supporting -data- visualization –services -in-academic -libraries/. Asnafi, A. R., Matlabi, D. & Oliaei, M. (2016). The Role of Academic Libraries in the Development of Knowledge-based Economy, A Case Study: Islamic Azad University in Tehran. Academic Librarianship and Information Research, 49(4), 557-568. https://doi.org/10.22059/jlib.2016.58279. (In Persian) Audi, M., Ali, A., & Al-Masri, R. (2022). Determinants of Advancement in Information Communication Technologies and its Prospect under the role of Aggregate and Disaggregate Globalization. Scientific Annals of Economics and Business, 69(2), 191-215. https://doi.org/10.47743/saeb-2022-0009 Bahari-Movafagh, Z. & Hamidi, Y. & Giti A. (2016). The Quality Study of Library Services in Hamadan University of Medical Sciences Using Libqual Devices. Journal of Modern Medical Information Sience, 2(1), 54-61. http://jmis.hums.ac.ir/article-1-60-en.html Bauer, J. M. (2022). Toward new guardrails for the information society. Telecommunications Policy, 46(5), 102350. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2022.102350 Chisita, C. T. (2020). Libraries in the midst of the coronavirus (COVID-19): Researchers experiences in dealing with the vexatious infodemic. Library Hi Tech News, 37(6), 11–14. https://doi.org/10.1108/LHTN-03-2020-0022 Chisita, C. T., Chiparausha, B., Tsabetse, V., Olugbara, C. T., & Letseka, M. (2022). Remaking academic library services in Zimbabwe in the wake of COVID-19 pandemic. The Journal of Academic Librarianship, 48(3), 102521. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102521 Dehshiri, M. R. (2015). Globalization and Sustainable Development. Journal of Iranian Social Development Studies, 7(4), 45-66. (In Persian) Diao, J. (2021). Instructional design with the ICE approach in academic libraries: A framework that integrates assessing, learning, and teaching. The Journal of Academic Librarianship, 47(6), 102402. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102402 Doroudi, F. & Abasi, M. (2018). Evaluate Applying to Criteria the quality of knowledge management in information services in public libraries in Kerman. Journal of Studies in Library and Information Science, 10(24), 151-166. https://doi.org/10.22055/slis.2017.15211.1134 (In Persian) farzinyazdi, M., baradar, R., & Ghaebi, A. (2018). A framework for Information and Communication Technology Acceptance at Academic Libraries in Iran: Delphi technique (approach). Journal of Studies in Library and Information Science, 10(25), 201-224. https://doi.org/10.22055/slis.2019.27671.1543 (In Persian) Frederick, A., & Run, Y. (2019). The role of academic libraries in research data management: A case in Ghanaian university libraries. Open Access Library Journal, 6, Article e5286. https://doi.org/10.4236/oalib.1105286. Guo, Y., Yang, Z., Yang, Z., Liu, Y. Q., Bielefield, A., & Tharp, G. (2020). The provision of patron services in Chinese academic libraries responding to the COVID-19 pandemic. Library Hi Tech. https://doi.org/10.1108/LHT-04-2020-0098. Hariri, N., & Rezaei, V. (2017). Foresighting information technology in university libraries of Iran in the 1404. Journal of Knowledge Studies, 10(39), 107-120. (In Persian) Imani Kia, Z., Mokhtari, H., & Ghazizade, H. (2022). Study and Ranking of Factors Affecting the Implementation of Knowledge Management in University Libraries in Golestan Province in 2018. Sciences and Techniques of Information Management, 8(1), 73-96. https://doi.org/10.22091/stim.2021.4032.1293. (In Persian) Khashei V. (2014). Exploring the Vision and Strategic Control Model for Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries, 20(1), 31-51. (In Persian) Khosravi, M., & Pournaghi, R. (2018). Design and development of an Assessment System of Service Quality in Iranian Academic Libraries. Librarianship and Information Organization Studies, 29(1), 163-181. doi: 10.30484/nastinfo.2018.2217. (In Persian) Kiani, M. R. (2010). Services of libraries and information centers using mobile. Library and Information Sciences, 13(2), 215-231. (In Persian) Kliewer, B. W. (2019). Disentangling neoliberalism from leadership education: Critical approaches to leadership learning and development in higher education. New Political Science, 41(4), 574–587. https://doi.org/10.1080/07393148.2019.1686737. Krier, L. (2022). A framework for shared leadership: A perspective on strategic planning for academic libraries. The Journal of Academic Librarianship, 48(6), 102503. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102503 LaPolla, F. (2020). Excel for data visualization in academic health sciences libraries: A qualitative case study. Journal of the Medical Library Association, 108(1), 67–75. https://doi.org/10.5195/jmla.2020.749. Logan, J., & Spence, M. (2021). Content strategy in LibGuides: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 47(1), 102282. https://doi.org/10.1016/j. acalib.2020.102282. Mofrad, H. V., Hemmat, M., Keshtkar, Z., & Yousefi, A. (2016). Quality evaluation of library services in Hamadan University of Medical Sciences based on European Foundation for Quality Management model (EFQM). Journal of Health Administration (JHA), 18(62). (In Persian) Najafqolinejad, A., & Mohammadi, F. (2021). User Involvement in Library Service Planning: A Case Study of the National Library of Iran, 2018. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 8(29), 153-174. https://doi.org/10.22054/jks.2020.53757.1339 Oğuz, E. S., & Kurbanoğlu, S. (2013). Strengthening social inclusion in multicultural societies through information literacy. Bilgi Dünyası, 14(2), 270-290. Pareek, N., & Gangrade, A. (2016). Role of the libraries as information resources in globalization. International Journal of Librarianship and Administration, 7(1), 13-23. Rafiq, M., Batool, S. H., Ali, A. F., & Ullah, M. (2021). University libraries response to COVID19 pandemic: A developing country perspective. The Journal of Academic Librarianship, 47(1), Article 102280. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102280 Rahimi, F. A., Pour Karimi, J., Salari, S. Z., & Salehi, R. (2019). A framework for evaluating the quality of library services using the DEMATEL-SERVQUAL hybrid approach. Journal of Studies in Library and Information Science, 11(3), 165-180. https://doi.org/10.22055/slis.2020.24193.1424 Razmi Shendi, M., Norouzi, Y., & Alipour Hafezi, M. (2022). Presenting a Conceptual Model for Using the Internet of Things in Modern Services of Digital Libraries. Iranian Journal of Information Processing and Management, 35(3), 693-728. https://doi.org/10.35050/JIPM010.2020.036 (In Persian) Salari, M. (2002). Library and Information Sciences, 5(1), 25-40. (In Persian) Scoulas, J. M., & De Groote, S. L. (2023). Faculty perceptions, use, and needs of library resource and services in a public research university. The Journal of Academic Librarianship, 49(1), 102630. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102630 Sherif Zakaria, M. (2021). Data visualization as a research support service in academic libraries: An investigation of world-class universities. The Journal of Academic Librarianship, 47(5), 102397 https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102397. Shrestha, A. (2022). Importance of Library Legislation in the Context of Nepal. Doctoral dissertation, Central Department of Library and Information Science. Tagipoor, A., Esmaeili Givi, M. R., Khandan, M., & Abdolhamid, M. (2022). Investigating the Effect of Service Quality on the Level of Public Library Users’ Satisfaction based on Kano Model and Asymmetric Impact Performance Analysis. Library and Information Science Research, 12(2), 277-301. https://doi.org/10.22067/infosci.2021.24204.0 Tsagari, D., & Cheng, L. (2017). Washback, impact, and consequences revisited. In E. Shohamy, I. Or, & S. May (Eds.), Language testing and assessment. Encyclopedia of language and education (3rd ed., pp. 359–372). Switzerland: Springer. https://doi. org/10.1007/978-3-319-02261-1_24. Zhang, L., & Eichmann-Kalwara, N. (2019). Mapping the scholarly literature found in Scopus on research data management: A bibliometric and data visualization approach. Journal of Librarianship and Scholarly Communication, 7(1). https://doi. org/10.7710/2162-3309.2266. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |