تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,062 |
تعداد مقالات | 66,237 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,705,823 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,322,014 |
ارائه مدل زمینه ای برای خدمات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاهی مبتنی بر تحولات جامعه اطلاعاتی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2023.358993.1690 | ||
نویسندگان | ||
مهناز محسنی1؛ سعید غفاری* 2؛ مریم سلامی3؛ محمود مرادی4 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور مرکز تربت حیدریه | ||
4عضو هیئت علمی | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و تبیین مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بر اساس معیارهای جامعه اطلاعاتی و ابعاد جهانیشدن است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی است که با روش تحلیل محتوای کیفی، گراندد تئوری و ابزار مصاحبه گردآوری شده است. روش نمونهگیری هدفمند است. جامعه پژوهش نیز 22 نفر از متخصصین علم اطلاعات و دانششناسی با زمینه تخصصی جامعه اطلاعاتی، جهانیشدن و ارزیابی خدمات کتابخانهها هستند که با آن ها مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. یافتهها: یافته های حاصل از مصاحبه ها در قالب کدگذاری محوری و کدگذاری باز در 5 بخش شرایط علی، راهبردها، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر و پیامدها ارائه گردید. کدهای محوری برای شرایط علی مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عبارتند از: عوامل اقتصادی، تولید و سازماندهی دانش و اطلاعات، عوامل زیرساختی و ... . کدهای محوری برای راهبردهای مؤلفههای خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی عبارتند از: هماهنگی و یکپارچه سازی، برنامه ریزی استراتژیک، تجزیه و تحلیل محیط های داخلی و خارجی و ... . نتیجه گیری: عوامل متعددی بعنوان شرایط علی، راهبردها، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر منجر به افزایش یا کاهش کارآیی کتابخانه های دانشگاهی می شود. امری که در صورت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف منجر به پیامدهایی مثبت در پیشرفت و توسعه این کتابخانه ها می شود. در این راستا، انتظار میرود که با توجه به معیارهایی که برای جامعه اطلاعاتی تعیین شده است، عملکرد خود را بهبود بخشند و با توجه به ابعاد جهانی، به اساتید، دانشجویان و پژوهشگران زمینه مناسبی را برای فعالیتهای پژوهشی و آموزشی فراهم نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ ابعاد جهانیشدن؛ اطلاعرسانی؛ خدمات کتابخانهها و مراکز روش گراندد تئوری؛ معیارهای اطلاعاتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing a contextual model for the services of Academic libraries and information centers based on the developments of the information society | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahnaz Mohseni1؛ saeed ghaffari2؛ Salami Maryam3؛ Mahmoud moradi4 | ||
1Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University,Tehran, Iran | ||
2Associate Professor at State Payam-e-Nour University | ||
3Assiociate Professor in Department of Knowledge and Information Science, Payam Noor University, Torbat Heydarieh | ||
4Faculty member | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The purpose of this research is to identify and explain the service components of libraries and information centers based on information society criteria and dimensions of globalization. Methods: The type of research is applied with a qualitative approach, which has been collected using the method of qualitative content analysis, grounded theory and interview tools. The sampling method is purposeful. The research community consists of 22 experts in information science and epistemology with the specialized field of information society, globalization and evaluation of library services, with whom a semi-structured interview was conducted. The interviews continued until the contents reached saturation and were empty of new concepts. At this stage, two interviews were conducted to ensure data saturation, and then the interviews were stopped. Results: The findings of the interviews were presented in the form of axial coding and open coding in 5 sections: causal conditions, strategies, contextual conditions, intervening conditions, and consequences. The core codes for the causal conditions of the service components of libraries and information centers are: economic factors, production and organization of knowledge and information, infrastructural factors, etc. The core codes for the strategies of the service components of libraries and information centers are: coordination and integration, planning Strategic, analysis of internal and external environments and... The core codes for the background conditions of the service components of libraries and information centers are: legal and economic factors, cultural factors, communication and interactive factors, etc. The core codes for the intervening or modulating conditions of the service components of libraries and information centers are: budget and income factors, socio-cultural diversity, macro and management factors, etc. The core codes for the consequences of the service components of libraries and information centers are: the development and exchange of communication, the development and strengthening of knowledge management, the strengthening of the library's position, the improvement of infrastructure, differentiated library services, and sustainable development, each of these core codes includes several subcategories. (open codes). Finally, the research paradigm model was presented based on the extracted components. Conclusions: Several factors such as causal conditions, strategies, background conditions, intervening conditions lead to increasing or decreasing the efficiency of academic libraries. This will lead to positive consequences in the progress and development of these libraries if the strengths are strengthened and the weaknesses are eliminated. In this regard, it is expected that according to the criteria set for the information society, they will improve their | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Services of libraries and information centers, information criteria, dimensions of globalization, higher education, grounded theory method | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |