تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,984 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,161 |
فرم و نشانه: مجاورت و برهمنهش واحدهای نشانهشناسانه زمانی در قطعه کادو اثر فرانکو دُناتُنی * | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 28، شماره 2، تیر 1402، صفحه 15-26 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.362392.615779 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا رجبی1؛ امین هنرمند* 2 | ||
1کارشناس ارشد آهنگسازی، گروه موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی شالوده فرم موسیقایی از منظر حرکت و نیرو و تحلیل فرمال قطعه کادو، اثر فرانکو دناتنی با نوعی روش نشانهشناسانه است. ابتدا ماهیت نشانه موسیقایی مورد واکاوی قرار گرفته و مفهوم تداعی حرکت و نیرو (سینتیک) در موسیقی به عنوان نوعی نشانه در مثلث نشانهگان چارلز سَندرز پیرس بررسی میشود. مطابق روش نشانهشناسی پیرس، عناصری در موسیقی که تداعی حرکت و نیرو میکنند میتوانند به نوعی معنادار تلقی شوند. در ادامه، ۱۹ واحد زمانیِ نمایهای (تی–اس-یو) که توسط دلالند و همکارانش تدوین شده است، مبنای تحلیل فرمِ قطعه کادو قرار گرفته که آن را تحلیل سینتیکی نامیدهایم. این مقاله نشان میدهد که دناتنی با تکنیک برهمنهش به معنای همزمانی عمودی و مجاورت به معنای کنار هم گذاردن افقی، سه تی-اس-یوی زمان نامحدود «سنگینی»، «قصد شروع» و «وسواسگونه» را به عنوان مضامین اصلی حرکتی در فرم اثر خود القا میکند. آهنگساز بر اساس تفکر ریزومی، با مجاورت و برهمنهش این سه الگوواره، نوعی فرم غیر خطی میآفریند. همچنین لزوم کاربرد نشانههای سینتیکی به عنوان ابزاری در تحلیل فرمال آثار موسیقایی تبیین و در نهایت وجه تمایز مفهوم تکرار در موسیقی دناتنی از منظر پدیدارشناسانه تدقیق شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرم؛ نشانهشناسی موسیقی؛ پیرس؛ تی-اس-یو؛ دناتنی | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک. (1370). ساختار و تاویل متن. تهران: نشر مرکز. افراشی، آزیتا. (۱۳83) تحلیل موسیقی از دیدگاه زبان شناسی. خیال، 12(5)، 99.
پیرس، چالرز سندرس. (۱۳۸۱). منظق به مثابه نشانه شناسی: نظریه نشانهها. ترجمه: فرزان سجودی. زیباشناخت، ۶ (۱). ۵۱-۶۴. ساکولوفسکی، رابرت. (۱۳۸۹). درآمدی بر پدیدارشناسی. ترجمه: محمدرضا قربانی. تهران: نشر گام نو.
سجودی، فرزان. (۱۳۹۷). نشانه شناسی کاربردی. تهران: نشر علم.
Coulembier, K. (2016). Multi-Temporality: An Analytical Approach to Contemporary Music, Embracing Concepts of Gilles Deleuze and Félix Guattari. Music Analysis, 35(3), 341-372. https://doi.org/10.1111/musa.12074 Delalande, F. (1998). Music Analysis and Reception Behaviours: Sommeil by Pierre Henry. Journal of New Research, 27(1), 13–66. https://doi.org/10.1080/09298219808570738 Delalande, F., Formosa, M., Frémiot, M., Gobin, P., Malbosc, P., Mandelbrojt, J., & Pedler, E. (1996). Liste des 19 UST. labo-mim. Retrieved from http://www.labo-mim.org/site/index.php?2008/08/22/44-liste-des-19-ust. Decker, B. D. (2008). Preserving the Fragment: Franco Donatoni’s Late Chamber Music. Perspectives of New Music, 46(2), 159–189. http://doi.org/10.1353/pnm.2008.0012 Downie, G. (2017). Constructing Contrast: Juxtaposition as a Tool for Formal Construction in my Own Creative Practice, Explored through the Music of Stravinsky and Donatoni. (Master’s thesis). Auckland University of Technology. Frey, A., Marie, C., Prod’homme, L., Timsit-Berthier, M., Schön, D., & Besson, M. (2009). Temporal Semiotic Units as Minimal Meaningful Units in Music? An Electrophysiological Approach. Music Perception, 26, 247-256. https://doi.org/10.1525/mp.2009.26.3.247 Gate, M. (2020). Memory, Expectation and the Temporal Flux of Acousmatic Music. Organised Sound, 25, 205-213. http://dx.doi.org/10.1017/S1355771820000114 Godøy, RI. (2006). Gestural-Sonorous Objects: Embodied Extensions of Schaeffer’s Conceptual Apparatus. Organised Sound, 11(2), 149-157. https://doi.org/10.1017/S1355771806001439 Godøy, RI. (2021). Perceiving Sound Objects in the Musique Concrète. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.672949 Harrison, P. M. C., & Pearce, M. T. (2020). Simultaneous Consonance in Music Perception and Composition. Psychological Review, 127(2), 216–244. https://doi.org/10.1037%2Frev0000169 Husserl, E. (1964). The Phenomenology of Internal Time Consciousness. (M. Heidegger, Ed., J. S. Churchill, Trans.). Indiana University Press. Schaeffer, P. (2017). Treatise on Musical Objects: An Essay Across Disciplines. (C. North & J. Dack, Trans.). University of California Press. Smalley, D. (1997). Spectromorphology: Explaining Sound-Shapes. Organised Sound, 2, 107 - 126. https://doi.org/10.1017/S1355771897009059 Nattiez, J.-J., & Dunsby, J. (2000). Linguistic Models and the Analysis of Musical Structures. Rivista Italiana di Musicologia, 35(1/2), 379-410. James, W. (1975). The Perception of Time. In C. Sherover (Ed.), The Human Experience of Time: The Development of Its Philosophical Meaning (pp. 368–383). New York University Press. Marty, N. (2016). Deleuze, Cinema and Acousmatic Music (or What if Music Weren’t an Art of Time?). Organised Sound, 21(2), 166-175. https://doi.org/10.1017/S1355771816000091 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 |