تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,488 |
نشانهشناسی شخصیت زن در اشعار نزار قبانی با تکیه بر نظریه فیلیپ هامون | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 4، اسفند 1402، صفحه 517-539 اصل مقاله (750.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2023.357437.1908 | ||
نویسندگان | ||
مهین حاجی زاده* 1؛ عبدالاحد غیبی2؛ قادر احمدی3 | ||
1نویسندۀ مسئول، استاد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2استاد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
فیلیپ هامون نظریهپرداز معاصر فرانسوی از جمله صاحب نظرانی است که دیدگاهی دقیق و جامع نسبت به عنصر شخصیت دارد که با رویکرد وی به دلیل در برگرفتن آراء نظریهپردازان پیشین میتوان به شناخت جامعی از معانی و مفاهیم نهفته در شخصیتها رسید. در نظریه وی شخصیتها براساس چهار اصل از نظر انواع، سطوح شخصیت، دال و مدلول شخصیت پردازش میشوند. با عنایت به اینکه عنصر زن در اشعار نزار قبانی نقش بسیار برجسته-ای ایفا میکند؛ پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی – تحلیلی زن را در اشعار نزار براساس نظریه شخصیت فیلیپ هامون مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصله گویای آن است که یگانگی شعر و زن در شعر او به زیبایی نمایان است و شخصیتهای زن موجود در عاشقانههای نزار عمدتا مجازی هستند که با محتوای کلی اشعار وی در جامعه آن زمان عرب که آغشته از فساد بود؛ سازگاری دارد و کاربست ضمیر مخاطب در بیان شخصیتهای زن بیانگر این است که نزار اعتقاد چندانی به خواننده محوری نداشته است. همچنین سطوح توصیف شخصیت زن غالباً در لایههای ظاهری و روانی نمود یافته و بررسی مدلول نشان میدهد که بیشتر اطلاعات در مورد شخصیت زنان از جانب خود شاعر است، امّا تحلیل دالها تناقض موجود میان شخصیتها و عملکرد آنها را تصویرسازی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه شناسی شخصیت؛ دال؛ زن؛ فیلیپ هامون؛ نزار قبانی | ||
مراجع | ||
References Akhvot, A. (1992). Persian grammer. Isfahan: Farda Publishing. Asadi, S., & Farhang, V. (2010). Semiotics of the names of characters in the play Death of a Salesman. Journal of Fine Arts - Performing Arts and Music, 39, 13-23. Bahrawi, H. (1990). The structure of the narrative form (first edition). Beirut: Al-Maqruz Al-Thaqafi Al-Arabi. Hidosh, A. (2001). The poetry of women and the femininity of the poem - Qur'a in the poetry of Nizar Qabbani. Damascus: Ittihad al-Kitab al-Arab. Dadd, S. (2001). Dictionary of literary terms (fourth edition). Morvarid Publications. Rohi al-Faisal, S. (2003). The Arabic novel, construction and narration. Damascus: Al-Kitab Al-Arab Atheism Manifesto. Zainuddin, Th. (1999). Abu Al-Tayeb Al-Mutanabbi in contemporary Arabic poetry. Damascus: The Union of Al-Kitab Al-Arab. Shafi'i Kadkani, M. R. (2010). Contemporary Arab poetry. Tehran: Sokhan. Ayashi, M. (2008). Semantics and textual science. Damascus: Dar al-Mahbah. Firouzabadi, M. (1250). Mohit dictionary. Beirut: The second volume. Qabbani, N. (No date). Complete poetic works (fifth edition). The third part Beirut: Nizar Qabbani pamphlets. Qabbani, N. (2005). To be green with love (second edition). Translated by: M. Aswar. Tehran: Sokhan. Qabbani, N. (2010). In the blue harbor of your eyes (seventh edition). Translated by: Ahmedpuri. Tehran: Cheshmeh Publishing. Qabbani, N. (2014). Belqeis and other romances (Fifth Edition). Translated by: M. Bidej. Tehran: Saless. Qabbani, N. (2017). Nizar Qabbani's description and analysis of Ismail al-Aqbawi. Translated by: R. Jalili, M. Mahmoudi, P. Mohammadi. Tehran: Makarami Publications. Moqdadi, B. (1999). Dictionary of terms of literary criticism (from Aflaton to the present day). Tehran: Feker Roz. Hamon, P. (1990). The semiology of al-Shayat al-Rawaiya. Translated by: S. Bankrad. Rabat Maghreb: Dar al-Kalam. Mir Qadri, F., & Dehghan, M. (2010. Manifestations of love in Nizar Qabbani's poetry. Literary Criticism and Stylistics, 4, 187-212. Yusuf al-Arja, J. (2002). The Semiotics of Personalities in New Cairo by Naguib Mahfouz. College of Arts - Arabic language section. Islamic University of Baghza.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 297 |