
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,283 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,327,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,188,005 |
تقابلهای فرهنگیِ نمادین در نمایشنامه ی «از پشت شیشه ها» اثر اکبر رادی با تکیه بر آرای ویلیام بیمن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 28، شماره 2، تیر 1402، صفحه 61-70 اصل مقاله (394.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.361913.615773 | ||
نویسنده | ||
بهرام جلالی پور* | ||
استادیار گروه تئاتر، دانشکده سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در آثار اکبر رادی زبان نقشی بنیانی ایفا میکند. بنابراین، بررسیهای زبانبنیاد میتواند ما را در درک کنش دراماتیک آنها یاری دهد. در این مقاله، نمایشنامهی از پشت شیشهها از منظری زبانشناسانه و با استفاده از نظرات ویلیام بیمن بررسی شده است. ویلیام بیمن، مردمشناس امریکایی، زبان را ابزار اعمال قدرت و نشانگر منزلت متفاوت افراد در تعایلات اجتماعی میداند. وی هر کنش را، صرف نظر از ارزش اخلاقی، یا بار ضداخلاقی آن، از منظر نقش ارتباطی بررسی میکند. کتاب او، زبان، منزلت و قدرت در ایران هم میتواند الگویی مناسب در خلق درام زبانمحور باشد و هم میتواند در تحلیل رفتار پرسوناژهای ایرانی به کار آید. بررسی از پشت شیشهها به کمک نظریات بیمن نشان میدهد که بر فضای حاکم بر گفتمان دو زوج نمایش و همینطور فضای حاکم بر گفتمان هر یک از زوجها، نوعی درهمآمیزی قطبهای درونی-بیرونی و سلسلهمراتبی حاکم است. در طول سیسال رفتوآمد خانوادگی باید به شکلی فزاینده شاهد شکلگیری و گسترش رابطهی صمیمانه بین دو زوج باشیم، اما درجازدن یک زوج و ارتقا اقتصادی و اجتماعی زوج دوم، همچنین، حاکمیتِ موقعیت «میزبان-میهمان» مانع از این امر میشود و همواره رابطهای سلسلهمراتبی را بین دو زوج شاهدیم. همین رابطهی سلسلهمراتبی را بین زوجهای زن-شوهری نیز میبینیم. | ||
کلیدواژهها | ||
اکبر رادی؛ از پشت شیشهها؛ ویلیام بیمن؛ نمایشنامه؛ زبان؛ قدرت | ||
مراجع | ||
• اعظم رزاقی (1394). بررسی مکتب ادبی ناتورآلیسم در نمایشنامههای دهه چهل اکبررادی، پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
• بیمن، ویلیام (1398). سنتهای اجرایی در ایران، مترجم امیر نجفی، زهرا مشکانی، امیر دلاوری مقدم، نشر افراز، چاپ اول.
• بیمن، ویلیام (1400). زبان، منزلت و قدرت در ایران، ترجمه رضا مقدم کیا، نشر نی، چاپ دهم.
• جلالیپور، بهرام (1395). بررسی نشانه شناختی نمادها و تقابل های دوگانه ی موجود در نمایشنامه ی «از پشت شیشه ها» نوشتهی اکبر رادی، فصلنامه نمایشنامه، شماره 11 و 12، کانون نمایشنامهنویسان خانه تئاتر، ص 61-52 .
• دولتسرایی، سوگل (1401). بررسی نمایشنامههای آغازین بهرام بیضایی بر اساس نظریه دوقطبیهای فرهنگی در زبان فارسی ویلیام بیمن. بررسی موردی: آرش، غروب در دیاری غریب، هشتمین سفرسندباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر.
• رادی، اکبر (1390). از پشت شیشهها، در روی صحنه آبی (دوره آثار، جلد اول، دهه 40)، انتشارات قطره، چاپ اول. صص 457-375.
• علیحیدری، غزال (1398). مطالعهی بازتاب مناسبات اجتماعی درآثار اکبر رادی با رویکرد ساختارگرایی تکوینی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر یزد.
• مقیسه، مریم (1400). تحلیل مناسبات قدرت در روابط شخصیتپردازی زن در چند اثر نمایشی اکبر رادی مطالعهی موردی: شب روی سنگ فرش خیس، لبخند با شکوه آقای گیل، منجی در صبح نمناک، از پشت شیشهها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 484 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |