تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,103,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,028 |
تأثیر پیشبرد فروش بر تمایل به خرید مجدد مشتریان الکترونیکی فروشگاههای ورزشی: با نقش میانجی افسوس پس از خرید و خرید تکانشی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 17، دوره 15، شماره 4، دی 1402، صفحه 316-298 اصل مقاله (702.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2023.359293.3144 | ||
نویسندگان | ||
شکیبا صدیقی1؛ هادی باقری* 2 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: همزمان با تداوم خریدهای سنتی، خریدهای الکترونیکی بهسرعت در حال رشد هستند. بنابراین نیاز به درک بهتر رفتار مشتریان الکترونیکی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اقدامات پیشبرد فروش در فروشگاههای ورزشی بر تمایل به خرید مجدد مشتریان الکترونیکی با میانجیگری افسوس پس از خرید و خرید تکانشی انجام گرفت. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان فروشگاههای ورزشی الکترونیکی بودند که 270 نفر به روش در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامههای استاندارد پیشبرد فروش گبادموسی (2009)، تمایل به خرید مجدد راجتگرا (2011)، خرید تکانشی فائو و وو (2008) و افسوس پس از خرید بوی و همکاران (2011) بود. دادهها به کمک مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: طبق نتایج، پیشبرد فروش تأثیر مثبت و معناداری روی تمایل به خرید و خرید تکانشی و تأثیر منفی و معناداری بر افسوس پس از خرید مشتریان الکترونیکی داشت؛ خرید تکانشی نیز اثر مثبت و معناداری بر تمایل به خرید داشت؛ اما تأثیر افسوس پس از خرید بر تمایل به خرید منفی و معنادار بود. همچنین پیشبرد فروش بهواسطۀ افسوس پس از خرید تأثیر معناداری بر تمایل به خرید نداشت؛ اما خرید تکانشی نقش واسطهای معناداری داشت. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، فروشگاههای ورزشی الکترونیکی جهت تأثیرگذاری بر رفتار خرید مشتریان بدون ایجاد احساس پشیمانی، میتوانند از پیشبرد فروش در کنار راهبردهایی همچون مشاورۀ اینترنتی، تالارهای گفتوگو، محتوای قابل بارگیری دربارۀ ویژگیها و کاربرد محصولات یا کلیپهای هیجانانگیز استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصمیم خرید؛ پیشیمانی از خرید؛ خرده فروشی ورزشی؛ رفتار خرید آنلاین؛ فروش الکترونیکی | ||
مراجع | ||
Akbar, M., Ahmad, B., Asif, M. H., & Siddiqul, S. A. (2020). Linking Emotional Brand Attachment and Sales Promotion to Post-Purchase Cognitive Dissonance: The Mediating Role of Impulse Buying Behavior. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(11), 367–379.
Britsman, S., & Sjölander, K. (2011). Teenage girls aged 13 to 15 and their impulse consumption of clothes" All my purchases are impulse purchases. Bachelor thesis in Business and Economics, University of Gothenburg, 1-69.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited. Advances in International Marketing, 20, 277–319
Lucas, M., & Koff, E. (2014). The role of impulsivity and of self-perceived attractiveness in impulse buying in women. Personality and Individual Differences, 56, 111-115.
Nazari, M., Mira, S. A., & Esmaili, S. (2018). The Relationship between Price Promotion and Customer-Based Brand Equity (Case Study: Travel Agencies of Tehran). Tourism Management Studies, 13(41), 57-82 (In Persian).
Rasekh, B. (2018). Examining the purchase regret feeling in buying of non-essential goods (motivations and post purchase regrets). Journal of Research in Management and Accounting, 14(13),49-62 (In Persian).
Vadie Nowghabi, A., Aghazade, H., & Haghighi, M. (2015). Identifying effective methods in sales promotion of liability insurance in Iran Insurance Company. Journal of Business Management, 7(2), 501-513 (In Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |