
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,185,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,015,646 |
سینما به مثابه یک تکنولوژی افسونگر در فیلم نعره طوفان (1348) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 28، شماره 3، آبان 1402، صفحه 5-14 اصل مقاله (905.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.362177.615777 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا صیاد1؛ محمدباقر قهرمانی* 2 | ||
1دانشیار گروه سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نعره طوفان داستان ماهیگیری به نام طوفان است که در روستا به همراه همسرش مرجان زندگی آرامی دارد. همزمان با تولد فرزندشان یک گروه فیلمسازی به روستا وارد میشود، و در این میان شعله ستاره فیلم به طوفان علاقه مند میشود. شعله نمونه کاملی از زن افسونگر مدرن است، و اخلاقیات وی در تضاد با مرجان به مثابه تجسم زن سنتی خانگی قرار میگیرد. پژوهش حاضر میکوشد با وامگیری از بحث اندریاس هویسن، نظریه پرداز ادبی معاصر، فیلم نعره طوفان را از منظر ارتباط میان زنانگی و تکنولوژی مورد بازخوانی قرار دهد. هویسن معتقد است در دوران مدرن به تدریج با نمایان شدن جنبه های ویرانگر تکنولوژی به آن ویژگیهای زنانه اعطا شد و ایده همسانانگاری زنانگی و تکنولوژی پدید آمد. با وامگیری از دیدگاه هویسن این بحث مطرح میشود که در فیلم شخصیت شعله به عنوان زن افسونگر را می توان به مثابه تجسد تکنولوژی سینما نیز در نظر گرفت. از این رو این اثر را میتوان بازتاب دهنده گسست های اجتماعی در مواجهه با مظاهر مدرنیته، زن افسونگر و تکنولوژی سینما در نظر گرفت. در فیلم هراسهای جامعه سنتی از کارکردهای غیراخلاقی تکنولوژی سینما، با هراس مردانه از نیروی خانمان برانداز زن افسونگر و تواناییش در ویران کردن نظم اجتماعی در پیوند قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نعره طوفان (1348)؛ ساموئل خاچیکیان؛ زن افسونگر؛ آندریاس هویسن؛ ومپ-ماشین؛ تکنولوژی سینما | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، نادر. (1379). عدم مشروعیت سینمای جنایی. سینما از نگاه اندیشه. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
حسینی، حسن. (1399). راهنمای فیلم سینمای ایران: جلد اول (1309-1361). تهران: نشر روزنه کار.
فروید، زیگموند. (1391). موسای میکل آنژ و هفت گفتار دیگر در روانکاوی. ترجمه محمود بهفروزی. تهران: انتشارات جامی.
قهرمانی، محمد باقر، الستی، احمد، و اناری، امین. (1401). بیپایانی، پایانبندی نوین در سینمای پسامدرن با نگاهی به جاده مالهالند. نشریه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی. 13(29), 87-109. 10.30480/DAM.2022.4440.1751
نفیسی، حمید. (1394). تاریخ اجتماعی سینمای ایران، جلد اول، دوره تولید کارگاهی (1320-1276). ترجمه محمد شهبا. تهران: انتشارات مینوی خرد.
Boyer, M. C. (2000). Crimes in and of the City: the Femme Fatale as Urban Allegory. in The Sex of Architecture. Agrest, D., Conway, P., & Hanes, L. (eds.). New York: Harry N Abrams Publisher, 97–118. Bruno, G. (2002). Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film. Verso, London & New York. Butler, K. J. (2002). Irma Vep, Vamp in the City: Mapping the Criminal Feminine in Early French Serials. in A Feminist Reader in Early Cinema. Bean, J. M. & Negra, D. (eds.). Durham & London: Duke University Press, 195-220. https://doi.org/10.1215/9780822383840-008 Doane, M. A. (1988). The Abstraction of a Lady: "La Signora di tutti". Cinema Journal, 28(1), 65-84. https://doi.org/10.2307/1225017 Doane, M. A. (2013). Femmes Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis. London & New York: Routledge. Dölling, I. (2003). The New Woman of the Weimar Republic: Visualization and Standardization of Modernization Processes. Mirror or Mask? Self-Representation in the Modern Age. Blostein, D. & Kleber, P.(eds.). Berlin: Vistas Verlag. http://dx.doi.org/10.25595/175 Ebrahimi, N. (1379). The Illegitimacy of Crime Cinema. In Cinema from the perspective of thought. Tehran: Islamic Culture and Art Research Institute Publications (in Persian). Fischer, L. (1979). The Lady Vanishes: Women, Magic and the Movies. Film Quarterly, 33(1), 30-40. https://doi.org/10.2307/1212062 Fischer, L. (1997). Sunset Boulevard: Fading Stars. in The Other Within Us. London: Routledge. Fischer, L. (1998). Sunrise: A Song of Two Humans. London: BFI Film Classics. Freud, S. (2011). Michelangelo's Moses and seven other discourses in psychoanalysis. Translated by Mahmoud Behfrozi. Tehran: Jami Publications (in Persian). Ghahramani, M. B., alasti, A., & Anari, A. (2022). Endlessness: New Ending Patterns in Postmodern Cinema with a Look at Mulholland Drive, Journal of Dramatic Arts and Music, 13(29), 87-109. doi: 10.30480/dam.2022.4440.1751 (in Persian). 10.30480/DAM.2022.4440.1751 Giallongo, A. (2017). The Historical Enigma of the Snake Woman from Antiquity to the 21st Century. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. Gillett, P. (2012). Film and Morality. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing Hales, B. (2007). Projecting Trauma: The Femme Fatale in Weimar and Hollywood Film Noir. Women in German Yearbook, 23(1), 224-243. 10.1353/wgy.2008.0002 Hoseini, H. (2020). A Companion to Iranian Cinema, Part one: 1930-1982. Tehran: Rouzaneh Kar Publication (in Persian). Huyssen, A. (1982). The Vamp and the Machine: Technology and Sexuality in Fritz Lang's Metropolis. New German Critique, 24/25, 221-237. https://doi.org/10.2307/488052 Jennings, M. W. (2009). The Mausoleum of Youth: Between Experience and Nihilism in Benjamin’s Berlin Childhood. Paragraph, 32(3), 313-330. 10.3366/E0264833409000662 Marder, E. (2014). Pandora's Fireworks; or, Questions Concerning Femininity, Technology, and the Limits of the Human. Philosophy and Rhetoric, 47(4), 386-399. https://doi.org/10.5325/philrhet.47.4.0386 Michelson, A. (1984). On the Eve of the Future: The Reasonable Facsimile and the Philosophical Toy. October, 29, 3-20. https://doi.org/10.2307/778304 Mulvey, L. (1989). Visual and Other Pleasures. London: Palgrave Macmillan. Mulvey, L. (1992). Pandora: Topographies of the Mask and Curiosity. in Sexuality & Space. Colomina, B. (ed.). New Jersey: Princeton Architectural Press. Mulvey, L. (1996). Fetishism and Curiosity. Indiana: Indiana University Press. Mulvey, L. (2011). Phantom of the Circus. Film Quarterly, 65(2), 25-27. https://doi.org/10.1525/FQ.2011.65.2.25 Naficy, H. (2011). A Social History of Iranian Cinema, Volume 1: The Artisanal Era, 1897-1941, Translated by Mohammad Shahba, Tehran: Minoye Kherad Publications (in Persian). Naficy, H. (2011). A Social History of Iranian Cinema, Volume 2: The Industrializing Years, 1941-1978. Durham and London: Duke University Press. Ndalianis, A. (2000). Special Effects, Morphing Magic, and the 90s Cinema of Attractions. Meta Morphing: Visual transformation and the culture of quick-change. Sobchack, V. (ed.), Minneapolis: University of Minnesota Press, 251-271. Petersen, V. R. (2001). Women and Modernity in Weimar Germany: Reality and Its Representation in Popular Fiction. New York & Oxford: Berghahn Books. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 853 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 418 |