ـ قرآن کریم
- استیور، دان (1393). فلسفۀ زبان دینی. مترجم: ابوالفضل ساجدی. قم: ادیان.
- ایلخانی، محمد و میرهاشمی، سید مهدی (1388). زبان نمادین از دیدگاه پل تیلیخ. پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز، شمارۀ، صفحات 1-26.
- باربور، ایان (1393). علم و دین. مترجم: بهاءالدین خرمشاهی. چ 9. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- پترسون، مایکل و همکاران (1388). عقل و اعتقاد دینی. چ 6. تهران: طرح نو.
- تیلیخ، پل (1375). پویایی ایمان. مترجم: حسین نوروزی. تهران: حکمت.
- ــــــــ (1376). الهیات فرهنگ. مترجم: مراد فرهادپور و فضلالله پاکزاد. تهران: طرح نو.
- ــــــــ (1384)، شجاعت بودن، ترجمه مراد فرهادپور، انتشارات علمی و فرهنگی.
- حسینی شاهرودی، سید مرتضی و فخار نوغانی، وحیده (1392)، رابطه زبان دین وصدق، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، پیاپی 47: صفحات 29-53.
- حسینی کوهساری، سید اسحاق (1389)، مبانی تفسیر عرفانی، انتشارات زائر، چاپ اول، قم.
- خسروپناه، عبد الحسین (1391)، معناشناسی گزارههای دینی، کلام اسلامی، ش 83 صفحات 9- 24.
- خویی، سید ابوالقاسم (1408ه.ق)، البیان فی تفسیر القرآن، دارالزهراء، بیروت.
- دهخدا، علی اکبر (1373)، لغت نامه دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
- رضایی اصفهانی، محمد علی(1392)، منطق قرآن، ج (4)، انتشارات مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، قم، چاپ اول.
- ساجدی، ابوالفضل (1392)، زبان قرآن با نگاهی به چالشهای کلامی تفسیر، انتشارات مؤسسه امام خمینی و سمت، چاپ اول.
- سعیدی روشن، محمدباقر (1383)، محمدباقر، کدام دین، کدام زبان دینی؟، پژوهشهای فلسفی کلامی، دانشگاه قم، دوره 5، ش 20-21: صفحات 3-25.
- ــــــــــــــــــــــ (1365)، تحلیل زبان قرآن و روششناسی فهم آن، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، چاپ دوم.
- ــــــــــــــــــــــ (1389)، زبان قرآن و مسائل آن. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- طباطبایی، سید محمدحسین (1393 ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسۀ الاعلمی.
- طهرانی حائری، حمیده و موسوی کریمی، میرسعیده (1392). مفسران قرآن و پل تیلیخ؛ آیا زبان دین معرفتبخش است؟. حکمت اسرا، پیاپی 18: صفحات 37- 72.
- عسگری یزدی، علی و احمدی، مسلم (1393). تبیین و نقد نظریۀ نمادین پل تیلیخ در زبان. فلسفۀ دین، دورۀ 11، ش 3: صفحات 533- 566.
- علیزمانی، امیرعباس (1375)، زبان دین. دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
- فرامرز قراملکی، احد (1378). هندسۀ معرفتی کلام جدید. تهران: مؤسسۀ فرهنگی دانش و اندیشۀ معاصر.
- گیسلر، نورمن (1391). فلسفۀ دین. مترجم: حمیدرضا آیتاللهی. تهران: حکمت.
- مجتهد شبستری، محمد (1381). نقدی بر قرائت رسمی از دین. چ 2. تهران: طرح نو.
- محمدرضایی، محمد و همکاران (1393). علامه طباطبایی و زبان نمادین و انشایی در قرآن. پژوهشنامۀ تفسیر و زبان قرآن، شمارۀ 4: صفحات 95- 114.
- موسویراد، جابر (1394). تأملاتی تحلیلیـ انتقادی پیرامون فلسفۀ دین. تهران: سهروردی.
- ـــــــــــــــــ (1395). تحلیل و بررسی دیدگاهها دربارۀ زبان دین. کلام اسلامی، شمارۀ 100: صفحات 93- 117.
- نصیری، منصور (1391). زبان دین در کتاب مباحثی در کلام جدید. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- نقوی، حسین (1389). زبان الهیات از دیدگاه علامه طباطبایی و ویلیام آلستون. قم: مؤسسۀ امام خمینی.
- هیک، جان (1381). فلسفه دین. مترجم: بهزاد سالکی. چ 3. تهران: انتشارات بینالمللی الهدی.
- یوسفیان، حسن (1390). کلام جدید. چ 3. انتشارات مؤسسۀ امام خمینی و سمت.
- The Holy Quran
- Alizamani, A. A. (1996). The language of religion. Qom: Islamic Propagation Office of Qom Seminary Publishing. (in Persian)
- Alston, W. P. (1961). “Tillich’s Conception of a Religious Symbol” in Sidney Hook (ed.). Religious Experience and Truth. New York: New York University Press.
- Asgari Yazdi, A. & Ahmadi, M. (2014). Explanation and Criticism of Symbolic Theory of Paul Tillich in Language. Journal of Philosophy of Religion, 11(3). (in Persian)
- Barbour, I. (2014). Science and religion. B. Khoramshahi (Trans.). 9th Tehran: University Publishing Center. (in Persian)
- Dehkhoda, A. (1994). Dehkhoda dictionary. Tehran: Tehran University Publishing. (in Persian)
- Faramarz Garamaleki, A. (1999). Gnostic geometry of the modern theology. Tehran: Modern Science and Thought Cultural Institute Publishing. (in Persian)
- Geisler, N. (2012). Philosophy of religion. H.R. Ayatollahi (Trans.). Tehran: Hekmat Publishing. (in Persian)
- Hick, J. (2002). Philosophy of religion. 3rd Behzad Saleki (Trans.). Tehran: Al-Hoda International Publishing. (in Persian)
- Hosseini Shahroodi, S.M. & Fakhar Noghani, V. (2013). The Relation between Religion and Truthfulness. Religious Thought Quarterly, 47, 29-53. (in Persian)
- Husseini Koohsari, S.E. (2010). Principles of mystical interpretation. 2nd Qom: Zaer Publishing.
- Ilkhani, M. & Mirhashemi, S.M. (2009). Symbolic Language on the View of Paul Tillich. Journal of Philosophical Research, No. 210. (in Persian)
- Khoei, S.A. (1987). Al-bayan fi tafsir al-Quran. Beirut: Dar-al-Zahra Publishing. (in Arabic)
- Khosropanah, ´A. (2012). Semantics of Religious Statements. Journal of Islamic Theology, No. 83. (in Persian)
- Mohammadrezaie, M. et al. (2014). Allameh Tabatabaie and the Symbolic and Written Language in the Quran. Exegesis and the Language of Quran Bulletin, No. 4. (in Persian)
- Mojtahed Shabestrai, M. (2002). A critique of formal reading of religion. 2nd Tehran: Tarheno Publishing. (in Persian)
- Moosavi-Rad, J. (2015). Critical-analytic contemplation on religious philosophy. Tehran: Sohrevardi Publishing. (in Persian)
- --------------------. (2016). Analysis and Study of the Views on the Language of Religion. Journal of Islamic Theology, No. 100. (in Persian)
- Naghavi, H. (2010). The language of theology on the viewpoint of Tabatabaie and William Alston. Qom: Imam Khomeini Institute Publishing. (in Persian)
- Nasiri, M. (2012). Language of religion, in the book of issues in modern theology. Qom: Hauza and University Research Institute Publishing. (in Persian)
- Peterson, M. et al. (2009). Reason and religious belief. 6th Tehran: Tarheno Publishing. (in Persian)
- Rezaie Esfahani, M.A. (2013). The logic of the Quran. Qom: Al-Mostafa (S) International Center for Translation and Publication. Vol. 4. (in Persian)
- Saiedi Roshan, M.B. (2010). Language of the Quran and its issues. Qom: Hauza and University Research Institute Publishing. (in Persian)
- Saiedi Roshan, M.B. (1986). The analysis of the language of the Quran and its methodological understanding. 2nd Qom: Hauza and University Research Institute and Islamic Culture and Thinking Research Institute Publishing. (in Persian)
- --------------------------. (2004). Which Religion, Which Religious Language?. Journal of Philosophical Theology, 5(20-21), 3-25. (in Persian)
- Sajedi, A. (2013). The language of the Quran: A look at theological exegesis challenges. Imam Khomeini Institute and Samt Publishing. (in Persian)
- Stiver, D. (2014). The philosophy of religious language: sign, symbol and story. A. Sajedi (Trans.). Qom: Adyan Publishing. (in Persian)
- Tabatabaie, S.M.H. (1973). Al-mizan fi tafsir al-Quran. Beirut: Al-A´lami Publishing. (in Arabic)
- Tehrani Haeri, H. & Mosavi Karimi, M.S. (2013). Quran Exegetes and Paul Tillich; Does the Language of Religion Gives Gnostics?. Journal of Hekmat-e-Asra, No. (in Persian)
- Tillich, Paul (1961). “The Religious Symbol”, in: Religious Experience and Truth, edited by Sidney Hook. New York: New York University Press.
- ---------------- (1996). Dynamics of faith (H. Noroozi, Trans.). Tehran: Hekmat Publishing.
- ---------------- (1997). Theology of culture (M. Farhadpoor & F. Pakzad, Trans.). Tehran: Tarheno Publishing.
- ---------------- (2005). The Courage to be (M. Farhadpoor, Trans.). n.p.: Scientific and Cultural Publishing.
- Wittgenestein, L. (2001). Philosophical Investigation, tr, G.E.M. Anscomble (3rded). Oxford: Blackwell.
- Yoosefian, H. (2011). Modern theology (3rd). n.p.: Imam Khomeini Institute and Samt Publishing. (in Persian)
|