تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,292 |
گفتمان مشروطیت در نمایشنامهی «شیخعلیمیرزا» اثر میرزا رضاخان طباطبائی نائینی | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2023.362716.666255 | ||
نویسندگان | ||
آهو تعلیمی* 1؛ بهروز محمودی بختیاری2 | ||
1فارغ التحصیل کارگردانی نمایش، مقطع کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه تهران/استاد مشاور دوم | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، بررسی نمایشنامهی«تیاتر شیخعلیمیرزای حاکم ملایر و تویسرکان و عروسی با دختر پادشاهپریان» نوشتهی میرزارضاخان طباطبائینائینی در چهارچوب تحلیلگفتمان انتقادی فرکلاف است. در راستای پاسخ به پرسشهایی چون: گفتمانمشروطه در قالب جهانبینی نویسنده و بهمثابهی عناصری که در تولید و تعبیر متن بهکار گرفتهشده، چه نظاممعنایی را ایجاد کردهاست؟این نظام دربرگیرندهی چه نشانههایی است؟و برای بهحاشیه راندن گفتمانرقیب، تضعیف روابطقدرت و بازتولید ساختارهایفکری از چه ابزارهایی بهرهمیگیرد؟ مقالهی حاضر گفتمانمشروطه را واجد کارکرد ایدئولوژیک، در تقابل با گفتماناستبدادی، و بازتاب واقعیات فرهنگی و اجتماعی میداند که گفتماناستبدادی مانع از بازنمایی بیطرفانهی آن میشود. دادهها از طریق اسنادی و با تحلیل نظامنوشتاری نمایشنامه گردآوری و در سه سطح «توصیف»، «تفسیر» و «تبیین» تحلیل شدهاست. نتایج نشانمیدهد ساختار واژگانی و نحوی ایدئولوژیبنیاد متن، جهت تخریب حوزهی اقتدار عملکرده و نحوهی عملکرد مشارکین، کنشها، روابط و کارکرد زبان، در راستای مقابله با طبیعیسازی ایدئولوژیحاکم است، بهگونهای که معانی و دلالتهای اجتماعی مدنظر نویسنده را منتقلکند. همچنین بهدلیل سلطهی سنتهای جدید زبانی، واژگانی و دستوری مشروطه بر متن، مولف با بهکار گرفتن زبان طنز، به مسائل ایدئولوژیک نهفته در زبان، طبقه و فرهنگ مینگرد. نگرشی که محصول فرایند تقدسزدایی از چهرهی پادشاه و جانشینی الگوهایسیاسی جدیدتر با مرکزیت قانون بوسیلهی گفتمانغالب است. | ||
کلیدواژهها | ||
مشروطه؛ استبداد؛ میرزارضاخان؛ تحلیل؛ گفتمان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 |