
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,245 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,261,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,102,185 |
ساخت و اعتبارسنجی یک چارچوب نظاممند مبتنی بر ژانر برای ارزیابی متون تفسیری زبانآموزان ایرانی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 13، شماره 3، آذر 1402، صفحه 399-422 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2023.357785.1032 | ||
نویسندگان | ||
ثمینه پورصوتی؛ نادر اسدی* ؛ هانیه دواتگری اصل | ||
گروه زبان انگلیسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران | ||
چکیده | ||
، هدف از این مطالعه ساخت و اعتبارسنجی چارچوبی برای ارزیابی متون تفسیری نوشته شده توسط زبانآموزان مقطع پیشرفته هست. روش تحقیق بهصورت کیفی - کمّی بود. بخش کیفی از طریق مصاحبه با 15 نفر از اساتید دانشگاهی در شهر تبریز به روش گلولهبرفی در سال 1400-1401 تا رسیدن به اشباع نظری صورت پذیرفت. بخش کمّی با 50 نفر از مدرسان در شعب آموزشگاه کانون زبان ایران در تبریز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از بین 183 مدرس انجام شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. ابزار بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر چارچوب مستخرج از مضامین شناسایی شده توسط اساتید در بخش مصاحبه بود. جهت رواییسنجی مضامین مصاحبه، دو مرحله متوالی از نظرسنجی با اساتید دانشگاهی استفاده شد. یافتههای بخش کیفی نشان داد که بر اساس روش تحلیل مضمون حاصل از مصاحبه با اساتید از مجموع 76 کد اولیه و 39 کد طبقهبندیشده، 8 مضمون فرعی و در نهایت سه مضمون اصلی شامل: 1. بافت فرهنگ، 2. بافت موقعیت و 3. ویژگیهای واژگانی - دستوری شناسایی شد. برایناساس، بافت فرهنگ در قالب دو مضمون فرعی قالببندی معنایی و قالببندی محتوایی؛ بافت موقعیت در قالب سه مضمون فرعی موضوع سخن، عاملان سخن، و شیوه بیان و ویژگیهای واژگانی - دستوری در قالب سه مضمون فرعی اندیشگانی، بینافردی و متنی تدوین شد. یافتهها در بخش کمّی نیز نشان داد که بر اساس تحلیل عاملی انجام شده، چارچوب ارائهشدة بخش کیفی مشتمل بر مضامین اصلی و فرعی مورد تأیید واقع و ابزار ساخته شده اعتبارسنجی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
چارچوب نظاممند؛ متون تفسیری؛ رویکرد مبتنی بر ژانر؛ دستور زبان نقشگرا؛ مهارت نوشتاری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
کیوان پناه، شیوا و پروین، مهسا. (1398). سهم گستردگی و عمق دانش واژگان در موفقیت خلاصهنویسی فراگیران زبان انگلیسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 9(2)، 444-423. https://www.doi.org/10.22059/jflr.2019.260808.527.
Abdel-Malek, M. (2020). Empowering Arabic learners to make meaning: A genre-based approach. System, 94(2), 1-32. https://www.doi.org/10.1016/j.system.2020.102329.
Alidib, Z. (2004). The effects of text genre on foreign language reading comprehension of college elementary and intermediate readers of French. The Ohio state university.
Bhatia, V. K. (1993). Analyzing genre: Language use in professional setting. London Group.
Coffin, C. (2001). Theoretical approaches to written language - A TESOL perspective. In A. Burns & C. Coffin (Eds.), An analyzing English in a global context: A reader, pp. 93-122. Routledge.
Cox, B. E., Shanahan, T., & Tinzmann, M. (1991). Children’s knowledge of organization, cohesion, and voice in written exposition. Research in the Teaching of English, 25(2), 179-218.
Derewianka, B. (1990). Exploring How Text Works. Primary English Teaching Association.
Dirgeyasa, I. W. (2020). A typical instrument for assessing the genre-based writing. Asian Social Science and Humanities Research, 2(2), 117-122. https://www.doi.org/10.37698/ashrej.v2i2.46.
Duke, N. K. (2003). Reading to learn from the very beginning. Young Children, 58(2), 14-20.
Eggins, S. (1994). An introduction to systemic functional linguistics. Printer Publishers.
Elashri, I. I. (2013). The effect of the genre-based approach to teaching writing on the EFL Al-Azhar secondary students’ writing skills and their attitudes towards writing. Retrieved from files.eric.ed.gov/fulltext/ED539137.pdf.
Halliday, M. A. K. (1978). Language as social semiotic. Edward Arnold.
Halliday, M. A. K., & Martin, J. R. (1993). Writing science: literacy and discursive power. The Farmer Press.
Halliday, M.A.K. (1994). An Introduction to Functional Grammar (2nd ed.). Edward Arnold.
Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). An introduction to functional grammar. Routledge.
Ho, P. V. P., Phung, L. T. K., Oanh, T. T. T., & Giao, N. Q. (2020). Should Peer E-Comments Replace Traditional Peer Comments? International Journal of Instruction, 13(1), 295-314. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13120a.
Hyland, K. (2002). Teaching and researching writing. Longman.
Hyland, K. (2003). Genre-based pedagogies: A social response to process. Journal of Second Language Writing, 12(1), 17-29.
Hyland, K. (2007). Genre and second language writing. The University of Michigan Press.
Lee, I. (2012). Genre-based teaching and assessment in secondary English classrooms. English Teaching: Practice and Critique, 11(4), 120-136.
Lin, B. (2006). Genre-based teaching and Vygotskian principles in EFL: The case of university writing course. Asian EFL Journal, 8(3), 1-18.
Martin, J. R. (1984). Types of Writing in Infants and Primary School. In L. Unsworth (Ed.), Reading, Writing, Spelling: Proceedings of the Fifth Macarthur Reading/Language Symposium. MacarthusInsitutute of Higher Education.
Martin, J. R., & Rose, D. (2008). Genre Relations: Mapping Culture. Equinox.
Naderifar, M., Goli, H., & Ghaljaie, F. (2017). snowball sampling: A purposeful method of sampling in qualitative research. Strides in Development of Medical Education, 14(3), 1-4.
Nagao, A. (2019). The SFL genre-based approach to writing in EFL contexts. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 4(6), 1-18. https://doi.org/10.1186/s40862-019-0069-3.
Paltridge, B. (2001). Genre and the language-learning classroom. The University of Michigan Press.
Paltridge, B. (2014). Genre and second language academic writing. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/263125761.
Pham, V. P. H., & Bui, T. K. L. (2021). Genre-based approach to writing in EFL contexts. World Journal of English Language, 11(2), 95-106.
Pike, K., & Mumper, J. (2004). Making non-fiction and other informational text come alive: A practical approach to reading, writing, and using non-fiction and other informational text across curriculum. Allyn and Bacon.
Pourdana, N., & Asghari, S. (2021). Different dimensions of teacher and peer assessment of EFL learners’ writing: descriptive and narrative genres in focus. Language Testing in Asia, 11(6), 1-22. https://doi.org/10.1186/s40468-021-00122-9.
Rasyidah Mohd Nordin, N. (2019). Genre-based approach in L2 writing classroom. Indonesian Journal of Education Methods Development, 3(2), 1-8.
Richards, J. C. (1990). The Language Teaching Matrix. Cambridge University Press.
Richards, J., & Renandya, W. (2002). Methodology in Language Teaching. Cambridge University press.
Richards, J. C., & Schmidt, R. (2002). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics, (3rd ed.). Pearson Education Ltd., UK. Richards, J. C., & Schmidt, R. (2010). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics (4th ed.). Pearson Education.
Sritrakarn, N. (2020). Using the SFL genre-based approach to improve Thai learners’ writing of an explanation. The New English Teacher, 14(1), 56-78.
Swales, J. M. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press.
Suksawas, W. (2018). The study of the genre-based approach and EFL student journalism writing. International Journal of Business and Society, 19(2), 235-248.
Tardy C. M. (2019). Genre-based writing: What every ESL teacher needs to know. University of Michigan.
Tassler, R. L. (2012). A study of the use of expository text among primary grades. M.A. thesis, University of Wisconsin-stout.
Taylor, B. M., & Beach, R. W. (1984). The effects of text structure instruction on middle-grade students' comprehension and production of expository text. Reading Research Quarterly, 19(2), 134-146. https://doi.org/10.2307/747358.
Tseng, C. C. (2001). Teaching and grading expository writing. Holt, Rinehart & Winston.
Tuan, T. L. (2011). Teaching writing through genre-based approach. Brazilian English Language Teaching Journal, 2(1), 121-136. https://doi.org/10.4304/tpls.1.11.1471-1478.
Weaver, C. A., & Kintsch, W. (1991). Expository text. In R. Barr, M. L. Kamil, P. Mosenthal, & P. D. Pearson (Eds.). Notebook of reading research, pp. 230- 244. Longman.
Weigle, S. (2009). Assessing writing. Cambridge University Press.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,140 |