
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,228,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,299 |
واکاوی چالشهای تلفیق پایداری در آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی ایران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1402 اصل مقاله (1.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2023.357522.669209 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه کاظمی1؛ امیررضا رضایی* 2؛ یوسف حجازی3؛ امیر علم بیگی4 | ||
1گروه ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
3دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکترای آموزش کشاورزی | ||
4استاد یار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اگرچه پیشرفتهای زیادی در زمینه آموزش عالی برای توسعه پایدار وجود داشته است، اما هنوز چالشهای متعددی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. از جمله این چالشها، نیاز مؤسسات آموزش عالی به بهبود ادغام پایداری در برنامههای درسی، آموزشی و تحقیقات به شیوه کلنگر است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی چالشها و محدودیتهای تلفیق موضوعات پایداری در آموزش عالی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی ایران بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون، روش نمونهگیری هدفمند و شیوه گردآوری دادهها، مصاحبه ساختاریافته با اساتید خبره پایداری بود که تا زمان دستیابی به اشباع مضمون انجام و سپس، با پشتیبانی نرمافزار Maxqdawin20 تحلیل شد. برای ارزیابی یافتههای پژوهش از چهار معیار اعتباربخشی، انتقالپذیری، اتکاپدیری و تأییدپذیری استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها در فرآیند کدگذاری، به شناسایی 137 کد باز، منجر شد که در نهایت در قالب 24 مضمون محوری و سه مضمون فراگیر شامل چالشهای شناختی، فرهنگی و ساختاری دستهبندی شد. با توجه به نتایج حاصل، بیشتر چالشهای دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی در تلفیق پایداری در بعد ساختاری است. در پایان رهیافتهای عملی متناسب با یافتههای پژوهش برای استفاده سیاستگذاران، برنامهریزان آموزشی و اعضای هیئت علمی در فرایند برنامهریزی درسی و آموزشی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش برای توسعه پایدار؛ صلاحیت پایداری؛ رویکرد کیفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |