
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,229,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,586 |
بازتاب نگرش پدیدارشناسانه به مکان بر پایه اندیشه مارتین هایدگر در سینمای یاسوجیرو ازو (مطالعه موردی: داستان توکیو) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 28، شماره 3، آبان 1402، صفحه 31-44 اصل مقاله (6.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.360166.615763 | ||
نویسندگان | ||
نوشین سخاوتدوست1؛ فریبا البرزی2؛ امیرحسین امینی* 2؛ شهابالدین عادل3 | ||
1دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
2استادیار، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
3دانشیار، گروه سینما، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
حضور معماری در سینما در ابعاد مختلفی چون ساختار روایی تا مشخصههای تکنیکی اثر قابلدرک است. این نوشتار تجربه معنادار مکان را در میان مشخصههای تکنیکی سینمای یاسوجیرو ازو در «داستان توکیو» جستوجو و بهدلیل محوریت «تجربه معنادار مکان» و برداشت ادراکی از نحوه نمایش آن، در چارچوب نگرش پدیدارشناسی بر پایه اندیشه مارتین هایدگر عمل میکند. فرض آن است که تجربه معنادار مکان در مشخصههای تکنیکی «داستان توکیو» در انطباق با مولفههای منتج از نگرش پدیدارشناسانه هایدگر به مکان قرار دارد که بهموجب آن چگونگی شکلگیری این تطابق بهعنوان پرسش تحقیق مطرح میباشد. پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به روش پدیدارشناسی انجام شده است. نتیجه بیانگر آن است که در مشخصههای تکنیکی «داستان توکیو» از آنجا که مکان بهواسطه تثبیت و ماندگاری در حافظه، توانایی در برانگیختن تخیل و امکان تامل آدمی بر موقعیتش، تجربه ادراکی متنوع، ادراک حسی و بیواسطه، ارتباط با آدمی و فعالیتهای او، توجه به جنبه احساسی تجربه، ادراک در بستر محیطی گسترده و توجه به عناصر و اجزای محیط پیرامون، گسترش ارتباطات فضایی میان درون و بیرون، تعامل با دیگران، تعریف حدومرز برای مکان و ارتباط با بستر اجتماعی و فرهنگی خود ادراکپذیر شده است، در قرابت با نگرش پدیدارشناسانه هایدگر به مکان قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی مکان؛ مارتین هایدگر؛ یاسوجیرو ازو؛ داستان توکیو؛ مکان | ||
مراجع | ||
اسحاقپور، یوسف (1399). ازو؛ فرمهای ناپایداری (محمدرضا شیخی، ترجمه). نشر شورآفرین.
بوردول، دیوید و تامپسن، کریستین (1398). داستان توکیو: بازی با زمان و مکان. در مجید اسلامی (ترجمه)، مفاهیم نقد فیلم: تحلیل نئوفرمالیستی و مقالات دیگر (صفحات ۱۸۴-۱۷۷). نشر نی.
بوردول، دیوید (1399). ازو و بوطیقای سینما (روبرت صافاریان، ترجمه). نشر مرکز.
هاسومی، شیگههیکو (1401). ازو یاسوجیرو (عظیم جابری، ترجمه). نشر درون.
Berra, J. (2015). Tokyo Is a Nice Place: The Suburban, the Urban, and the Space in Between in Early Ozu. In W. Stein, & M. DiPaolo (Eds.), Ozu International Essays on the Global Influences of a Japanese Auteur (pp.11-28). Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781501304743.ch-002 Bordwell, D. (1988). Ozu and the Poetics of Cinema. Princeton University Press. https://archive.org/ details/ozu-and-the-poetics-of-cinema-david-bordwell Bordwell, D., & Thompson, K. (2008). Film Art: An Introduction. McGraw Hill. https://archive.org/ details/davidbordwellkristenthompsonfilmartanintroductioneighthed. Cairns, G. (2014). Historical Cinematic Space: The Architecture of Culture in Jean Renoir’s Le Grande Illusion and Yasujiro Ozu’s Tokyo Story. Film & History: An Interdisciplinary Journal, 44(2), 22-44. https://doi.org/10.1353/flm.2014.a562887 Collins, J., & Selina, H. (2012). Introducing Heidegger: A Graphic Guide. Icon. Dreyfus, H. L. (1991). Being-in-the-World, A Commentary on Heidegger's Being and Time, division I. MIT Press. Hammond, J. M. (2015). A Sensitivity to Things: Mono no aware in Late Spring and Equinox Flower. In W. Stein, & M. DiPaolo (Eds.), Ozu International Essays on the Global Influences of a Japanese Auteur (pp.77-89). Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781501304743.ch-005 Heidegger, M. (2001a). Being and Time (J. Macquarrie, & E. Robinson, Trans.). Blackwell. Heidegger, M. (2001b). Poetry, Language, Thought (A. Hofstadter, Trans.). HarperCollins. Heidegger, M. (with Hofstadter, A.). (2001). Poetry, Language, Thought. HarperCollins. Holl, S. (2006). phenomenal zones. In S. Holl, J. Pallasmaa, & A. Pérez-Gómez (Authors), Questions of Perception, Phenomenology of Architecture (pp.44–119). William Stout. Holt-Damant, K. (2003, October 3-5). Constructs of space : German Expressionism, Mies van der Rohe and Yasujiro Ozu [Conference presentation]. 20th Annual Conference of the Society of Architectural Historians Australia and New Zealand, University of Sydney, Sydney. https://eprints.qut .edu.au/21215/ Kerimov, T., & Kerimov, K. (2014). The Evanescent Thing: Heidegger and Ozu. KronoScope, 14, 195-210. https://doi.org/10.1163/15685241-12341305 Lapworth, A. (2016). Cinema, thought, immanence: Contemplating signs and empty spaces in the films of Ozu. Journal of Urban Cultural Studies, 3(1), 13-31. https://doi.org/10.1386/jucs.3.1.13_1 Lupalo, O., & Gungormez Akosman, B. (2019). Finding the essential meanings in architecture: Martin Heidegger, Jorn Utzon and Turgut Cansever. Phenomenological approach. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 2(1), 37-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/arhuss/issue/44842/ 541150 Novinrooz, R. (2021). Embodied At-Homeness: Reflections on Dwelling Experiences Framed in Yasujiro Ozu’s Tokyo Story. In J. F. Kerestes, & V. Vahdat (Eds.), 2021 Architecture & Film Symposium (pp.18-29). Ball State University. http://architectureandfilm.org/index.php/3d-flip-book /2021-architecture-film-proceedings/ Paulus, T. (2015). In Yoko’s Room: Hou, Ozu, and the Poetics of Space. In W. Stein, & M. DiPaolo (Eds.), Ozu International Essays on the Global Influences of a Japanese Auteur (pp.133-152). Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781501304743.ch-008 Peris, M. (2011). La habitación de Ozu. DC PAPERS: revista de crítica y teoría de la arquitectura, (21-22), 71-78. http://hdl.handle.net/2099/11869 Richie, D. (1977). Ozu His Life and Films. University of California Press. Rocamora, I. (2019). Cinema and Heidegger:The Call to Being in Ozu, Antonioni, Tarr [Doctoral dissertation, University of Edinburgh]. Edinburgh Research Archive (ERA). https://doi.org/10.7488 /era/601 Sharr, A. (2007). Heidegger for architects. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203934197 Simitch, A., & Warke, V. (2014). The language of architecture, 26 Principles Every Architect Should Know. Rockport Publishers. https://fliphtml5.com/ghkkw/cahu/basic/101-150 Smith, D. W. (2018). Phenomenology, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2018 ed.). Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/sum2018/entries/phenomenology/ Wheeler, M. (2020). Martin Heidegger, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2020 ed.). Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/fall2020/entries/heidegger/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,087 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 621 |