
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,229,452 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,061,271 |
جابجایی قدرت در میان شخصیتهای نمایشنامههای شکسپیر: راهبردی برای دراماتورژی در چهارچوب دیدگاه راسل؛ مطالعه موردی شاه لیر، جولیوس سزار و مکبث | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 28، شماره 3، آبان 1402، صفحه 17-29 اصل مقاله (1.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.353768.615736 | ||
نویسندگان | ||
احد خالقی بلبلوئی1؛ بهروز محمودی بختیاری* 2؛ زهرا شیروانی سعادت آبادی1 | ||
1کارشناس ارشد کارگردانی نمایش، گروه هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مفهوم قدرت و قدرت خواهی در نظر بسیاری از اندیشمندان بزرگ حوزه های علوم اجتماعی و سیاسی همچون برتراند راسل، میشل فوکو و برخی دیگر که مورد بررسی این پژوهش نیستند، جایگاه ویژهای داشته و همواره چرخۀ انتقال قدرت مورد تحلیل و بررسی بوده است. معمولاً این انتقال قدرت از طریق اشکال مختلفی صورت میپذیرد؛ بهعنوان مثال «انقلاب»، «کودتا»، «انتخابات» و «مرگ پادشاهان» نمونههایی از الگوها و دلایل انتقال قدرت هستند. از طرفی امروزه یکی از موضوعات رایج در آثار نمایشی، استفاده از عنصر قدرت در دراماتورژی و کارگردانی است که بهویژه در تراژدیهای شکسپیر بهوفور قابل اجرا است. در این پژوهش به بررسی عناصر قدرت در سه تراژدی شکسپیر یعنی شاه لیر، مکبث و جولیوس سزار و تطبیق آنها با نظریات برتراند راسل در باب «قدرت» و مفهوم «انتقال قدرت» پرداخته شده است. پس از تبیین ملاحظات نظری، بازتاب این رخدادهای سیاسی و اجتماعی را در دراماتورژیِ شخصیتهای این آثار بر اساس نمونه های اجرایی مورد بررسی قرار دادهایم؛ تا نشان دهیم چگونه میتوان از قدرت بهعنوان یک عنصر دراماتیک در دراماتورژی و شخصیت شناسی استفاده کرد. نتایج این مقاله نشان میدهد که شناخت انواع اَشکال مختلف قدرت می تواند پیشنهادهای اجرایی متنوع و گسترده ای را در تمامی زمینههای اجرا اعم از طراحی میزانسن و تحلیل روابط شخصیت ها در اختیار کارگردان قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
قدرت؛ شکسپیر؛ شاه لیر؛ جولیوس سزار؛ مکبث؛ راسل | ||
مراجع | ||
احمدزاده بیانی، بهروز( ،)1398بررسی ترادیس نشانه های قدرت از دیدگاه عملگرایانه - سیاسی شکسپیر تا نظریه های غیرتولیدی پییر بوردیو و لیندا هاچن در آثار منتخب پسادراماتیک از هاینر مولر و عباس کیارستمی، پایان نامه دکتری ادبیات انگلیسی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران.
اصغر زاده، حامد( )1396امکان دراماتورژی و اجرای تراژدی در جهان معاصر با محوریت نهاد قدرت، پایان نامه کارشناسی ارشد کارگردانی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
باقری، فارس( ،)1395ایده هایی درباب مواجهه تئاتر و قدرت، اطلاعات حکمت و معرفت، شماره .34-29 :7
تافلر، آلوین( ،)1370جابجایی قدرت دانایی و ثروت و خشونت در قرن بیست و یکم، ترجمه شهین دخت خوارزمی (چاپ سیزدهم،) تهران: نشر نی.
چمرز، مارک( ،)1394گوست لایت: راهنمای مقدماتی برای دراماتورژی، ترجمه نرگس یزدی، تهران: انتشارات سمت
خاکی، محمدرضا و منصور براهیمی( ،)1397دراماتورژ چیست؟ دراماتورژ کیست؟ (چاپ دوم،) تهران: نشر بیدگل.
دلوز، ژیل(،)1389فوکو، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده (چاپ دوم،) تهران: نشر نی.
دین، الکساندر و لارنس کارا( ،)1393اصول کارگردانی نمایش، ترجمه محمد باقر قهرمانی (چاپ ششم،) تهران: نشر قطره.
راسل، برتراند( ،)1385قدرت، ترجمه نجف دریابندری (چاپ چهارم،) تهران: انتشارات خوارزمی.
رحیمی، مصطفی( ،)1369تراژدی قدرت در شاهنامه، تهران: انتشارات نیلوفر.
زاریلی، فیلیپ بی و دیگران ( ،)1394تاریخهای تئاتر، ترجمه مهدی نصرالهزاده (چاپ دوم،) تهران: انتشارات بیدگل.
شکسپیر، ویلیام( ،)1379شاه لیر، ترجمه م.ا.به آذین (محمود اعتمادزاده،) تهران: نشر آتیه.
شکسپیر، ویلیام( ،)1391مکبث، ترجمه داریوش آشوری (چاپ یازدهم،) تهران: نشر آگاه.
شکسپیر، ویلیام( ،)1398مجموع آثار نمایشی ویلیام شکسپیر جلد یک و دو، ترجمه علاءالدین پازارگادی (چاپ دهم،) تهران: انتشارات سروش.
فوکو، میشل( ،)1378مراقبت و تنبیه (تولد زندان،) ترجمه نیکوسرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
فوکو، میشل( ،)1389تئاتر فلسفه، ترجمه نیکوسرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
کات، یان( ،)1391شکسپیر معاصر ما، ترجمه رضا سرور (چاپ دوم،) تهران: نشر بیدگل.
کات، یان( ،)1397جنسیت رزالیند، ترجمه رضا سرور، تهران: نشر بیدگل.
کاردولو، برت(،)1373دراماتورژی چیست؟، ترجمه منصور براهیمی، در خاکی، محمدرضا و منصور براهیمی( ،)1397دراماتورژ چیست؟ دراماتورژ کیست؟، (چاپ دوم،) تهران: نشر بیدگل.
کاظمیان، سعید( ،)1398قدرت در نمایشنامه های تاریخی شکسپیر، تهران: انتشارات مهرگان خرد.
گیدنز، آنتونی( ،)1387جامعه شناسی، ترجمه حسن چاوشیان (چاپ دوم،) تهران: نشر نی.
گوتفرید هردر، یوهان(« ،)1368شکسپیر،» ترجمه مراد فرهاد پور، نمایش، .23-18 :24
محمودی بختیاری؛ بهروز رضا عباسی و مهدی امیری( ،)1394تراژدی قدرت: بررسی تطبیقی داستان «بهرام چوبین» و تراژدی مکبث، ادبیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی)
،.128-105:12
Cox, John D (1989). Shakespeare and the Dramaturgy of Power, United Kingdom: Princeton University Press. Hadfield, Andrew (2003). “The Power and Rights of the Crown in "Hamlet" and "King Lear:" 'The King: The King's toBlame'. The Review of English Studies. Vol 54 (217): 566-586. https://doi. org/10.1093/res/54.217.566
Ritzer, George (2007). The Blackwell Encyclopedia of Sociology, New Jersey: Blackwell Publishing.
Russell, Bertrand (2004). Power, New York: Taylor and Francis.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,439 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,332 |