تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,087,513 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,595 |
زیبایی و زشتی در خودتزیینی پوشش زنان عشایر عرب کتی روستای حصار بالای ورامین | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 24، شهریور 1402، صفحه 77-98 اصل مقاله (1.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2023.358816.459814 | ||
نویسنده | ||
طیبه عزت اللهی نژاد* | ||
استادیار پژوهشکده هنر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف-خودتزیینی نمادی از باور و ارزشهای یک جامعه است که امروزه با تغییر حکومت سنتی به مدرن در ایران تغییرات گستردهای را تجربه کردهاست، اگرچه امروزه مدگرایی یکی از مهمترین پدیدههای اجتماعی به شمار میآید و پوشش به مثابۀ بدن دوم در تولید و بازتولید هویت نقش دارد اما از دیرباز افراد برای اعلان تعلق یا گسست خود نسبت به ارزشهای جمعی، سنت، تاریخ و دین از آن بهره میبردن. روش شناسی-از همین روی در این پژوهش تلاش شد تا با روش تحقیق تحلیلی- توصیفی و رویکردی کیفی و با مطالعۀ میدانی مردمنگارانه ( مصاحبه و مشاهده مشارکتی) و همچنین با بهرهمندی از ادبیات نظری انسانشناسی زیباییشناسی بومی، به واکاوی مولفههای زیبایی در خودتزیینی زنان و رابطۀ آن با ارزشهای جمعی عشایر عرب کتی به عنوان بزرگترین عشایر عرب تهران ساکن در روستای حصار بالای ورامین پرداخته شود. پرسش اصلی مطروحه: زیبایی و زشتی در خودتزیینی زنان عشایر عرب کتی روستای حصاربالای ورامین تابع چه مولفههایی است؟ یافته ها-یافتهها نشان میدهد که ارزشهای جمعی و باورهای دینی دو مولفۀ اصلی در شکلگیری زیبایی و زشتی پوشش زنانه است، بطوری که زیبایی و زشتی دو بعد مادی و معنوی دارد که زیبایی معنوی بر زیبایی مادی ارجح است و زشتی«مِجیبِر» زمانی پدید میآید که فرد در خودتزیینی از ملاکها و ارزشهای مادی و معنوی جمعی پیروی نکند و متقابلا زیبایی «زِین» زمانی پدید میآید که تابع ارزشهای جمعی و باورهای دینی است و در خودتزیینی زنانه، مولفههایی همچون سن افراد، جایگاه اجتماعی (تاهل یا تجرد)، اقتصادی، ایدئولوژی، ارزش و ضد ارزش در دین (گناه، ثواب، محرم و نامحرم) لحاظ شده و بر رنگ، شکل و جنس پوشش تاثیر میگذارد بطور مثال فراخی«واسِعَه» پوشیدگی اندام «سِتر» (تنگ و بدننما نبودن)، بلندی«طَویل»، رنگ خنثی در اجتماع، رنگ مناسب سن افراد« حَسَب الحَیاه» و جنس طبیعی (غیر طبیعی) است که در نهایت مولفههای زیبایی در پوشش زنانه همسو با ارزشهای جمعی و دینی است که به دو دسته اصلی سنگین« ثَقیل» و سبک «خَفیف» تقسیم میشود و اغلب زنان این روستا تلاش میکنند تا خودتزیینیشان در حیطۀ خودتزیینی ثقیل قرار گیرد و آنان را«زن زیبای مقبول» بدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتزیینی؛ روستای حصار بالای ورامین؛ زنان؛ زیبایی و زشتی؛ عشایر عرب کتی | ||
مراجع | ||
امینی، محمد. (1368). تاریخ اجتماعی ورامین در دورۀ قاجاریه، تهران: بینا.
------------(1384). عشایر منطقه ورامین، تهران: مدیریت امور عشایری استان تهران.
ایروانی، محمدرضا. (1385). سنجش میزان گرایشهای خانوارهای عشایری در زمینه اسکان و مشکلات موجود ( بررسی موردی عشایر عرب جرقویه)، جهاد، آذر و دی، شماره 274: صص. 43-62.
ذکایی، سعید؛ و پنجتنی، منیره. (1393). بدن به مثابۀ متن؛ درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران، اطلاعات حکمت و معرفت، بهمن سال نهم، شماره 11 ، صص. 67 تا 73.
رامین، علی. (1387). مبانی جامعهشناسی هنر، تهران: نشر نی.
رفیقی، سمیه. (1398). نقش بدن زیسته در عینیت بخشی به اعیان از منظر مرلوپونتی، شناخت، شماره 1/81، دوره 12: 71-93.
ستوده، هدایتالله. و رنجبر، محمود. (1380). مردمشناسی با تکیه بر فرهنگ مردم ایران، تهران: ندای آریانا.شهبازی، عبدالله. (1366). ایل ناشناخته، تهران: نی.فکوهی، ناصر. (1388). تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی. تهران: نی.
نجفی، محمدعلی(1398)، ایلات ایران، قم: یاس بخشایش.
نصیری و همکاران. (1390). الگویی برای برنامۀ راهبردی ساماندهی عشایر استان تهران، بهار، دوره15، شماره 1 صص. 43-63.
هاشمی، علیرضا. (1392). طایفۀ مستقل عرب کتی بزرگترین عشایر عرب کوچرو در منطقۀ ورامین تهران، پژوهشهای انسانشناسی ایران، بهار و تابستان، دوره سوم، شماره 1 صص. 69 - 90.
Åhrén, E. (2009). Death, Modernity, and the Body: Sweden 1870-1940. Sweden: University Rochester.
Blocker, H. G. (1995), "The Aesthetics of Primitive Art", Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 53 No. 3 pp. 321-323.Boas, F. (1940), Race, Language and Culture , New York : THE MACMILLAN.
Bourdieu, P. (1984), Distinction. A Critique of the Social Judgement of Taste. London:Routledge.
Coote, J. ( 1989), 'The Anthropology of Aesthetics and the Dangers of "Maquetcentrism"', JASO, Vol. XX, No. 3: 229-43.
Copleston, F. (1994), A History Of Philosophy, Vol IX, New York: S.J. AN IMAGE BOOK
Eagleton, T. (1990), The Ideology of the Aesthetic, Oxford: Basil Blackwell.
Forge, A.(2006), "The AbelamArtist", Howard & Perkins, Morgan, The Anthropology of Art: AReader,(pp.109-121)Malden: Blackwell.
Fournier, M. (2006), Marcel: A Biography, translated by Jane Marie Todd, USA :PRINCETON UNIVERSITY.
Mascia-Lees ,Frances E. (2011), AESTHETICIZATION OF EVERYDAY LIFE,USA, Blackwell Publishing .Ltd.
Hatcher, E. P. (1999) Art as Culture: An Introduction to the Anthropology of Art, London: Bergin & Garvey.
Leach, E. (1958), "Magical Hair",Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Vol. 88 pp. 147-64.
Leach, E. R. (1967),"Aesthetics, in The Institutions of Primitive Society", edited by E. E. Evans-Pritchard, Oxford: Basil Blackwell: pp. 25-38.
Leach,E. (1973), "Levels of Communication and Problems of Taboo in The Appreciation of Primitive Art", Forge Antony, Primitive Art & Society, New York :Oxford: pp. 221-234.
Maquet, J. (1979), Introduction to Aesthetic Anthpopology, Malibu: Undena Publications.
Mascia-Lees, F. E. (2011), A Companion to the Anthropology of the Body and Embodiment, USA: Blackwell.
Mauss, M. (1934)," Les Techniques du corps", Journal de Psychologie, No. 32(3-4). Reprinted in Mauss, Sociologie et anthropologie, 1936, Paris: PUF.
Merleau-Ponty, Maurice, (2000)Phenomenology of Perception. Translated by Donald A. Landes. New York: Routledge.
Morphy, Howard (1989), "From Dull to Brilliant: The Aesthetics of Spiritual Power Among the Yolngu ", H, Man, New Series, Vol. 24, No. 1 (Mar): 21-40.
Morphy, H. (1992), "Aesthetics in a Cross-Cultural Perspective: some reflections on Native American basketry", JASO 1992, Vol. 23, No.1:1-16.
Morphy, H. (2006), "From Dull to Brilliant The Aesthetics of Spiritual Power among the Yolngu", Howard & Perkins Morgan, The Anthropology of Art: AReader, (pp.302-320) Malden: Blackwell.
Mveng, E. (1975), "Probematique d'une esthetique negro-africaine", Ethiopiques, pp. 68-79.
Naidoo, Loshini. (2015), Ethnography: An Introduction to Definition and Method.
Salamone, F. A. (2004), Encyclopedia of religiousrites, rituals, and festivals, New York & London: Routledge.
Synnott, A. and Howes, D. (1992)," From Measurement to Meaning, Anthropologies of the Body", Anthropos, Vol. 87, No. 1./3 pp. 147-166.
Van Damme, W. (2010), "Ernst Grosse and the "Ethnological Method" in Art Theory", Philosophy and Literature,Vol 34, No 2, pp. 302-312. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 164 |