تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,860 |
مدلسازی مؤلفههای دانشگاه سبز برای آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه محقق اردبیلی) | ||
نشریه محیط زیست طبیعی | ||
دوره 76، شماره 4، اسفند 1402، صفحه 715-729 اصل مقاله (978.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jne.2023.358668.2550 | ||
نویسندگان | ||
زهرا پورامینی* 1؛ محمد باشکوه2 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة حسابداری و مدیریت، رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست، تقریباً بر تمام فعالیتهای انسانی بهویژه در بخشهای تجاری، صنعت و دانشگاه تأثیر گذاشته؛ در این میان دانشگاهها نیز بهعنوان متولیان امر آموزش، نقش مهمی در نهادینهسازی ارزش حاصل از محیط زیست دارند. از اینرو هدف از این پژوهش، مدلسازی مؤلفههای دانشگاه سبز بوده که در چارچوب رویکرد آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و معادلسازی ساختاری بین سالهای 1401-1400 انجام گرفته است. در این پژوهش برای استخراج عوامل و شاخصهای دانشگاه سبز، با 15 نفر از خبرگان و اساتید با استفاده از نمونهگیری گلولة برفی مصاحبه بهعمل آمده است. بعد از شناسایی عوامل و شاخصهای دانشگاه سبز، پرسشنامة محققساخته طراحی و در بین 186 نفر از مدیران، معاونین و کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی توزیع شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، عوامل و شاخصهای دانشگاه سبز شامل 5 مقولة اصلی، 13 مقولة فرعی و 77 مفهوم میباشند که ساختمان سبز، تحقیقات سبز، سیاستها، مدیریت منابع و آموزش سبز مقولههای اصلی تشکیلدهندة آن هستند؛ در این بین مؤلفههای ساختمان سبز، تحقیقات سبز، سیاستها، مدیریت منابع و آموزش سبز با بارهای عاملی 1، 0/98، 0/94، 0/85 و 0/73 بهترتیب دارای بیشترین و کمترین اهمیت بودند. براساس یافتههای این پژوهش، بهمنظور مدیریت سبز در دانشگاه محقق اردبیلی بایستی تمامی بخشهای دانشگاه مشارکت نمایند. بنابراین هماهنگی و همافزایی میان واحدهای کارکردی دانشگاه و متولیان حوزة محیطزیست در راستای تحقق اهداف مدیریت سبز، پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه سبز؛ دانشگاه محقق اردبیلی؛ محیط زیست؛ مدیریت سبز | ||
مراجع | ||
Anwar, N., Mahmood, N.H.N., Yusliza, M.Y., Ramayah, T., Faezah, J.N., Khalid, W., 2020. Green Human Resource Management for organisational citizenship behaviour towards the environment and environmental performance on a university campus. Journal of Cleaner Production 256, 120401. Beatriz, L., Jabbour, A., Jabbour, C., Latan, H., Teixeira, A.A., de Brinkhurst, M., Rose, P., Maurice, G., Ackerman, J.D., 2011. Achieving campus sustainability: top‐down, bottom‐up, or neither?. International Journal of Sustainability in Higher Education 12(4), 338-354. Chen, F., Ngniatedema, T., Li, S., 2018. A cross-country comparison of green initiatives. Green performance and financial performance. Management Decision 56(5), 1008-1032. Dagiliūtė, R., Liobikienė, G., Minelgaitė, A., 2018. Sustainability at universities: Students’ perceptions from Green and Non-Green universities. Journal of Cleaner Production181, 473-482. Darnall, N., Jolley, G., Handfield, R., 2008. Environmental Management Systems and Green Supply Chain Management: Complements for Sustainability?. Business Strategy and the Environment17(1), 30-45. Escobedo, A., Briceño, S., Juárez, H., Castillo, D., Imaz, M. Sheinbaum, C., 2014. Energy consumption and GHG emission scenarios of a university campus in Mexico. Energy for Sustainable Development 18, 49-57. Fawehinmi, O., Yusliza, M. Y., Mohamad, Z., Noor Faezah, J., Muhammad, Z., 2020. Assessing the green behaviour of academics: The role of green human resource management and environmental knowledge. International Journal of Manpower 41(7), 879-900. Finlay, J., Massey, J., 2012. Eco‐campus: Applying the Eco city model to develop green university and college campuses. International Journal of Sustainability in Higher Education 13(2), 150-165. Fissi, S., Romolini, A., Gori, E., Contri, M., 2021. The path toward a sustainable green university: The case of the University of Florence. Journal of Cleaner Production 279, 123655. Francis, M., Moore, T., 2018. University buildings: the push and pull for sustainability. Energy Performance in the Australian Built Environment, Springer, Singapore, 131-147. Goyal, M., 2013. Future outlook of green management practices. Journal of business Management 14(6), 68-72. Harvard University, 2015. Harvard University Sustainability Plan - Fiscal Year 2015 - 2020, 1–40. Retrieved from http://green.harvard.edu/sites/green.harvar d.edu/files/Harvard Sustainability PlanWeb.pdf. Heravi, G., Aryanpour, D., and Rostami, M., 2021. Developing a green university framework using statistical techniques: Case study of the University of Tehran. Journal of Building Engineering 42, 102798. Hindiyeh, M., Jaradat, M., Albatayneh, A., Alabdellat, B., Al-Mitwali, Y., Hammad, B., 2022. Sustainable Green University: Waste Auditing, German Jordanian University as a Case Study. Front. Built Environ 8, 884656. Kasravi, M., and Mohajeri, Sh., 2017. Implementation of the Green University project by using problem solving algorithm. Engineering Science Elites 3(5), 98-109. (In Persian) Loknath, Y., Azeem, B. A., 2017. Green management–concept and strategies. In National Conference on Marketing and Sustainable Development 13(14), 688-702. Majroi Sardroud, J., Haji Aghabozorgi, H., Cheharzad, M., 2016. Evaluation of rating criteria for green buildings in the current standards of the world and a proposal for the formulation of the Iranian standard. Journal of Civil and Environmental Engineering of Tabriz University 47(4), 47-60. (In Persian) Markey, R., Mcivor, J., Brien, M.O., Wright, C.F., 2019. Reducing carbon emissions through employee participation: evidence from Australia. Industrial Relations Journal 50(1), 57-83. Marques, C., Bachega, S.J., Tavares, D.M., 2019. Framework proposal for the envi-ronmental impact assessment of universities in the context of Green IT. J. Clean.Prod. 241. Mazzi, A., Toniolo, S., Mason, M., Aguiari, F., Scipioni, A., 2016. What are the benefits and difficulties in adopting an environmental management system? The opinion of Italian organizations. Journal of Cleaner Production 139, 873-885. Meiboudi, H., Lahijanian, A., Shabiri, M., Jozi, A., Azizinezhad, R., 2014. Compilation of standard criteria for green schools in Iran. Quarterly journal of Education 32(3), 107-129. (In Persian) Moore, T., Iyer-Raniga, U., 2019. Reflections of a green university building: from design to occupation. Facilities 37(3/4), 122-140. Oyedokun, T., Jones, C., Dunse, N., 2015. The growth of the green office market in the UK. Journal of European Real Estate Research 8(3), 267-284. Peng, Y., Lin, S., 2008. Local Responsiveness Pressure, Subsidiary Resources, Green Management Adoption, and Subsidiaries Performance: Evidence from Taiwanese Manufacturers. Journal of Business Ethics 79 (1/2), 199-212. Qazi, W., Qureshi, J.A., Raza, S.A., Khan, K.A., Qureshi, M.A., 2020. Impact of personality traits and university green entrepreneurial support on students' green entrepreneurial intentions: the moderating role of environmental values. Journal of Applied Research in Higher Education 13(4), 1154-1180. Tawakoli., A., Hashemi., A., Thabet., A., Razzaghi, S., 2017. Presenting the structural model of green human resource management based on human resource management systems. Human Resource Management Research 10(31), 77-103. (In Persian) Ui Green Metric World University Rankings., 2020. UI Green Metric World University Rankings. Available at: https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/overall-rankings-2020 (Accessed on January 01, 2022). Wang, T., 2016. An Integrated Framework for Sustainable Schools. International Journal of Technology and Educational Marketing 6(2), 30-38. Xue, J., and Guo, T., 2011. The attempt for green education in Tsinghua university, in Tsinghua University Reforms and Development Office (Ed.), Xing Shengyu Yan: The Reforms and Development of Tsinghua University. Tsinghua University Press, Beijing. Yuan, X., Zuo, J., 2012. A critical assessment of the higher education for sustainable development from students’ perspectives – a Chinese study. Journal of Cleaner Production 48(1), 108-115. Zhao, W., Zou, Y., 2015. Green university initiatives in China: a case of Tsinghua University. International Journal of Sustainability in Higher Education 16(4), 491-506. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 179 |