تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,496,010 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,978 |
شناسایی شاخصهای گزارشگری یکپارچه در دانشگاهها | ||
بررسیهای حسابداری و حسابرسی | ||
دوره 30، شماره 1، 1402، صفحه 114-148 اصل مقاله (745.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/acctgrev.2023.351165.1008752 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه گرامی راد1؛ مهناز ملانظری* 2؛ علی رحمانی3؛ سعید همایون4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
4دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه گاوله، سوئد. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش شناخت شاخصهای گزارشهای یکپارچه در آموزش عالی است. این گزارشها میتواند برای ارتباط مؤثرتر با ذینفعان و شناخت فرصتها و چالشهای آموزش عالی و بهبود تصمیمگیری استفاده شود. روش: در جهت تحلیل محتوای کیفی، ۵۸ گزارش از ۳۴ دانشگاه خارجی و ۱۴ دانشگاه داخلی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. گزارشهای مذکور دارای بالاترین امتیاز تأثیر در رتبهبندی تایمز، جیآرآی، وبگاه گزارشگری یکپارچه و وبگاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران بودند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از این است که مؤلفههای گزارشگری یکپارچه در دانشگاهها، در مجموع به تعداد 130 شاخص است که به 7 دسته طبقهبندی شده است: 1. توصیف سازمان و محیط فعالیت آن (34 شاخص)؛ 2. راهبری (7 شاخص)؛ 3. مدل کسبوکار (58 شاخص)؛ 4. ریسکها و فرصتها (17 شاخص)؛ 5. استراتژی (8 شاخص)؛ 6. عملکرد (3 شاخص)؛ 7. مبنای تهیه و ارائه گزارش (3 شاخص). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه شاخصهای گزارش یکپارچهای را معرفی میکند که در زمان حاضر، از اقبال مطلوبی برخوردار است. این نوع گزارش از نظر میزان افشای شاخصها و محتوای اطلاعاتی، میتواند گزارشهای مسئولیت اجتماعی، پایداری و سایر گزارشها را با گزارشهای مالی یکپارچه کند و در نتیجه، فرصتهای بیشتری برای تقویت پاسخگویی دانشگاههای بخش عمومی و بهبود تصمیمگیری فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
چارچوب بینالمللی گزارشگری یکپارچه؛ گزارش یکپارچه؛ تحلیل محتوای کیفی؛ گزارشهای مالی و غیرمالی دانشگاهها | ||
مراجع | ||
باباخانی، جعفر و عدل زاده، مرتضی (1399). تحلیل ساختاری پیشرانهای مؤثر برآینده گزارشگری شرکتی در ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 27(4)، 523-545.
پیری سقرلو، مهدی؛ تحریری، آرش؛ حجازی، رضوان (1400). توسعه حسابداری در دانشگاههای ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 28(3)، 398-434.
تقیزاده، رضا؛ عبدزاده کنفی، محمد؛ کردآبادی، فاطمه؛ حیدری اشکذری، فاطمه (1400). تحلیل شبکه روابط گروههای حسابداری دانشگاههای دولتی ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 28(2 )، 274-295.
حیاتی، نهاله؛ حجازی، رضوان؛ حسینی، سیدعلی؛ باستانی، سوسن (1396). استخراج مؤلفههای زیست محیطی از گزارشات فعالیت هیئت مدیره شرکتها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی. پژوهشهای تجربی حسابداری، 7(4)، 43-70.
رهنمای رودپشتی، فریدون؛ نیکومرام، هاشم؛ نونهال نهر، علی اکبر. (1391). ارزیابی تأثیر رویکردهای قضاوتی و شناختی زبان در گزارشهای توضیحی حسابداری. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 19(68)، 47-72.
زارعی، محمد امین؛ افجه، سید علیاکبر؛ خاشعی، وحید؛ دلشاد تهرانی، مصطفی (1398). طراحی الگوی رهبری استراتژیک اسلامی در سازمان: بر اساس تحلیل محتوای عهدنامۀ مالکاشتر. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 13(2)، 73-94.
کریپندروف، کلوس (1378). تحلیل محتوا: مبانی روششناسی. (هوشنگ نایب، مترجم)، تهران: روش
مومنی راد (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 4(14)، 187-222.
References Adams, C. A. (2015). The international integrated reporting council: a call to action. Critical perspectives on accounting, 27, 23-28. Adams, S., & Simnett, R. (2011). Integrated Reporting: An opportunity for Australia's not-for-profit sector. Australian Accounting Review, 21(3), 292-301. Adhikariparajuli, M., Hassan, A., Fletcher, M., & Elamer, A. A. (2020). Integrated reporting in higher education: Insights from Scotland, Northern Ireland and Wales. Social Responsibility Journal. Agyemang, G., & Broadbent, J. (2015). Management control systems and research management in universities: An empirical and conceptual exploration. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 28(7), 1018-1046. Amiano Bonatxea, I., Gutierrez-Goiria, J., Vazquez-De Francisco, M. J., & Sianes, A. (2022). Is the global reporting initiative suitable to account for university social responsibility? Evidence from European institutions. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(4), 831-847. Ashwin, P. (2017). What is the Teaching Excellence Framework in the United Kingdom, and will it work? International higher education(88), 10-11. Babajani, J., & Adlzadeh, M. (2021). Structural Analysis of the Drivers Affecting the Future of Corporate Reporting in Iran. Accounting and Auditing Review, 27(4), 523-545. doi: 10.22059/acctgrev.2021.80472 (in Persian) Bartocci, L., & Picciaia, F. (2013). Towards integrated reporting in the public sector Integrated reporting (pp. 191-204): Springer. Biondi, L., & Bracci, E. (2018). Sustainability, popular and integrated reporting in the public sector: A fad and fashion perspective. Sustainability, 10(9), 3112. Bonatxea, I. A., Gutiérrez-Goiria, J., Vazquez-De Francisco, M. J., & Sianes, A. (2021). Is the global reporting initiative suitable to account for university social responsibility? Evidence from European institutions. International Journal of Sustainability in Higher Education. Brusca, I., Labrador, M., & Larran, M. (2018). The challenge of sustainability and integrated reporting at universities: A case study. Journal of Cleaner Production, 188, 347-354. Cavicchi, C., Oppi, C., & Vagnoni, E. (2019). On the feasibility of integrated reporting in healthcare: a context analysis starting from a management commentary. Journal of Management and Governance, 23, 345-371. Calder, W., & Clugston, R. M. (2003). International efforts to promote higher education for sustainable development. Planning for higher education, 31(3), 30-44. Churchman, D. (2002). Voices of the academy: academics’ responses to the corporatizing of academia. Critical perspectives on accounting, 13(5-6), 643-656. Cinquini, L., Passetti, E., Tenucci, A., & Frey, M. (2012). Analyzing intellectual capital information in sustainability reports: some empirical evidence. Journal of Intellectual Capital. De Villiers, C., Rinaldi, L., & Unerman, J. (2014). Integrated Reporting: Insights, gaps and an agenda for future research. Accounting, Auditing & Accountability Journal. Deegan, C., & Blomquist, C. (2006). Stakeholder influence on corporate reporting: An exploration of the interaction between WWF-Australia and the Australian minerals industry. Accounting, organizations and society, 31(4-5), 343-372. Espeland, W. N., & Sauder, M. (2007). Rankings and reactivity: How public measures recreate social worlds. American journal of sociology, 113(1), 1-40. Fernando, S., & Lawrence, S. (2014). A theoretical framework for CSR practices: Integrating legitimacy theory, stakeholder theory and institutional theory. Journal of Theoretical Accounting Research, 10(1), 149-178. Grau, F. X., Goddard, J., Hall, B., Hazelkorn, E., & Tandon, R. (2017). Higher education in the world 6. Towards a socially responsible university: Balancing the global with the local. Girona: Global University Network for Innovation. Guthrie, J., Manes-Rossi, F., & Orelli, R. L. (2017). Integrated reporting and integrated thinking in Italian public sector organisations. Meditari Accountancy Research, 25(4), 553-573. Hassan, A., Adhikariparajuli, M., Fletcher, M. and Elamer, A. (2019), Integrated reporting in UK higher education institutions, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, ISSN: 2040-8021 Hayati, N., Hejazi, R., Hosseini, S. A., & Bastani, S. (2018). Extraction of environmental indicators from the board of directors'report, using qualitative content analysis. Hayes, A. (2019). Inclusion, epistemic democracy and international students: The teaching excellence framework and education policy: Springer. Higgins, C., Stubbs, W., & Love, T. (2014). Walking the talk (s): Organisational narratives of integrated reporting. Accounting, Auditing & Accountability Journal. Kräusche, K., & Pilz, S. (2017). Integrated sustainability reporting at HNE Eberswalde–a practice report. International Journal of Sustainability in Higher Education. Krippendorff, K. (1998). Content analysis: the basics of methodology. Translated by Hoshang Naib, Tehran: Ravesh. (in Persian) Leitner, K.-H. (2004). Intellectual capital reporting for universities: conceptual background and application for Austrian universities. Research evaluation, 13(2), 129-140. Lodhia, S. (2015). Exploring the transition to integrated reporting through a practice lens: an Australian customer owned bank perspective. Journal of business ethics, 129(3), 585-598. Low, M., Samkin, G., & Li, Y. (2015). Voluntary reporting of intellectual capital: Comparing the quality of disclosures from New Zealand, Australian and United Kingdom universities. Journal of Intellectual Capital, 16(4), 779-808. Maroun, W. (2018). Modifying assurance practices to meet the needs of integrated reporting: The case for “interpretive assurance”. Accounting, Auditing & Accountability Journal. Mauro, S. G., Cinquini, L., Simonini, E., & Tenucci, A. (2020). Moving from social and sustainability reporting to integrated reporting: Exploring the potential of Italian public-funded universities’ reports. Sustainability, 12(8), 3172. Mio, C. (2013). Towards a sustainable university: the Ca’Foscari experience: Springer. Mio, C., Marco, F., & Pauluzzo, R. (2016). Internal application of IR principles: Generali's internal integrated reporting. Journal of Cleaner Production, 139, 204-218. Momeni Rad, A. (2013). Qualitative content analysis in research tradition: nature, stages and validity of the results. Quarterly of Educational Measurement, 4(14), 187-222. Montecalvo, M., Farneti, F., & De Villiers, C. (2018). The potential of integrated reporting to enhance sustainability reporting in the public sector. Public Money & Management, 38(5), 365-374. Ntim, C. G., Soobaroyen, T., & Broad, M. J. (2017). Governance structures, voluntary disclosures and public accountability: The case of UK higher education institutions. Accounting, Auditing & Accountability Journal. Parker, L. D. (2002). It’s been a pleasure doing business with you: a strategic analysis and critique of university change management. Critical perspectives on accounting, 13(5-6), 603-619. Petcharat, N., & Zaman, M. (2019). Sustainability reporting and integrated reporting perspectives of Thai-listed companies. Journal of Financial Reporting and Accounting. Piri Sagharloo, M., Tahriri, A., & Hejazi, R. (2021). Development of Accounting in Iranian Universities. Accounting and Auditing Review, 28(3), 398-434. (in Persian) Rahnamay Roodposhti, F., Nikoomaram, H., & Nonahal Nahr, A. A. (2012). Evaluating the Effects of Language Judgmental and Cognitive Approaches in Accounting Narratives. Accounting and Auditing Review, 19(2), 47-72. (in Persian) Rinaldi, L., Unerman, J., & De Villiers, C. (2018). Evaluating the integrated reporting journey: insights, gaps and agendas for future research. Accounting, Auditing & Accountability Journal. Sangiorgi, D., Mazzara, L., & Siboni, B. (2017). Do European recommendations impact on sustainability policies by Italian local governments? Public Money & Management, 37(7), 491-498. Siboni, B., Del Sordo, C., & Pazzi, S. (2013). Sustainability reporting in state universities: An investigation of Italian pioneering practices. International Journal of Social Ecology and Sustainable Development (IJSESD), 4(2), 1-15. Stacchezzini, R., Florio, C., Sproviero, A. F., & Corbella, S. (2018). An intellectual capital ontology in an integrated reporting context. Journal of Intellectual Capital. Stiglitz, J. E., & Greenwald, B. C. (2015). Creating a learning society: a new approach to growth, development, and social progress: Columbia University Press. Stubbs, W., & Higgins, C. (2014). Integrated reporting and internal mechanisms of change. Accounting, Auditing & Accountability Journal. Taghizadeh, R., Abdzadeh Kanafi, M., Kordabadi, F., & Heidari Ashkezari, F. (2021). Network Analysis of Accounting Departments of Iranian Governmental Universities. Accounting and Auditing Review, 28(2 ), 274-295. (in Persian) Tirado-Valencia, P., Cordobés-Madueño, M., Ruiz-Lozano, M., & De Vicente-Lama, M. (2020). Integrated thinking in the reporting of public sector enterprises: a proposal of contents. Meditari Accountancy Research, 28(3), 435-453. Veltri, S., & Silvestri, A. (2015). The Free State University integrated reporting: a critical consideration. Journal of Intellectual Capital, 16(2), 443-462. Zarei, M. A., Afjahi, S. A. A., Khashei, V., & Delshad Tehrani, M. (2019). Designing a Strategic Islamic Leadership Model in the Organization: Based on content analysis of Malek Ashtar Treaty. Strategic Management Thought, 13(2), 73-94. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 592 |