تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,496,037 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,996 |
طراحی سازوکارهای رفع موانع و محدودیتهای اجراییشدن استانداردهای حسابداری بخش عمومی | ||
بررسیهای حسابداری و حسابرسی | ||
دوره 30، شماره 1، 1402، صفحه 28-54 اصل مقاله (1008.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/acctgrev.2023.333747.1008616 | ||
نویسنده | ||
صدیقه عزیزی* | ||
استادیار، گروه حسابداری، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی این پژوهش طراحی سازوکارهای رفع موانع و محدودیتهای اجرایی شدن استانداردهای حسابداری بخش عمومی با استفاده از نظریه دادهبنیاد است. روش: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری نظریه دادهبنیاد صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته است. بهمنظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با ۲۵ نفر از مدیران عالی رتبه و استادان دانشگاهها مصاحبه انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر، به استخراج بیش از ۷۶ مفهوم و بیش از ۲۷ مقوله و ۱۱ عامل منجر شد که در قالب مدل پارادایمی، بدین شکل دستهبندی شدند: الف) شرایط علّی؛ شامل ایجاد نظام ارزشیابی، آموزش در دانشگاهها، آموزش در مجامع حرفهای حسابداری، آموزش در نهادهای متولی پیادهسازی استانداردهای حسابداری بخش عمومی، منابع انسانی. ب) شرایط مداخلهگر؛ شامل برداشتهای نادرست از استانداردهای بینالمللی، نگرش مدیریت، آمادگی در مقابل تغییر. ج) عامل زمینهای؛ شامل رفع چالشهای قانونی و ضمانت اجرای، انطباق قوانین با استانداردهای گزارشگری مالی بخش عمومی، ویژگیهای سازمانی واحد گزارشگر، زیرساختها و فناوری. د) راهبردها؛ شامل شناسایی داراییهای ثابت، شناسایی موجودی کالا، شناسایی تمامی اقلام درآمد و هزینه، توسعه سازمانی، افزایش قابلیت بودجهریزی عملیاتی، اجرای درست استانداردها. ﻫ) پیامدها؛ شامل مربوط بودن گزارشهای مالی برای تصمیمگیرندگان و ذینفعان، جلوگیری از فساد و کاهش تخلفهای اداری، افزایش کارایی، پذیرش صورتهای مالی ایران در نظام بینالملل. نتیجهگیری: رفع موانع و محدودیتهای اجرای استانداردهای حسابداری بخش عمومی، به ارتقای شفافیت مالی، رفع ضعفهای اساسی در نظام گزارشگری مالی و اعتمادسازی به این گزارشها، افزایش شفافیت و مقایسهپذیری گزارشگری مالی و در نهایت بهبود فرایند تصمیمگیری استفادهکنندگان منجر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
استانداردهای حسابداری؛ بخش عمومی؛ نظریه دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
اسلوب، علی؛ پاک مرام، عسکر. (1394). نقش استقرار حسابداری تعهدی در کیفیت تصمیمگیری مدیران مالی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی). مدیریت بهداشت و درمان،6(2)، 73-79.
اسماعیلیکیا، غریبه؛ ملانظری، مهناز (1395). بررسی ضرورت تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی دانشگاههای دولتی ایران و شناسایی ابعاد آن از دیدگاه خبرگان و دانشگاهیان. پژوهشهای تجربی حسابداری، 6(1)، 53-80.
باباجانی، جعفر (1379). نقش و مسئولیت پاسخگویی در چارچوب نظری حسابداری عمومی، دوماهنامه حسابرس، 2(7)، 26-34.
باباجانی، جعفر (1388). حسابداری و مسئولیت پاسخگویی در بخش عمومی. (مجموعه مقالات)، تهران، اتشارات ترمه.
باباجانی، جعفر؛ مددی، آرزو (1388). امکانسنجی تحول در نظام حسابداری و گزارشگری مالی دانشگاههای دولتی ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 16(2)، 3-20.
رحمتی، وجیهه؛ پورزمانی، زهرا (1400). عارضهیابی حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران از نظر محتوا، زمینه و ساختار. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 13(50)، 83-118.
رحیمیان، نظامالدین (1387). حسابرسی عمومی و انواع آن. دانش حسابرسی،27، 4-16.
رضایی، مهدی (1397). بررسی موانع پیشرفت حسابداری بخش عمومی در ایران از دیدگاه دانشگاهیان. بررسی حسابداری و حسابرسی، 10(38)، 81-94.
صابر، مهدی. (۱۳۸۸). بررسی موانع گزارشگری بر مبنای حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
عزیزی، صدیقه؛ سالاری، حجت الله؛ رنجبر، محمدحسین؛ خدادادی، داوود (1399). ارائه مدلی جامع از اهمیت نسبی شاخصهای حسابداری زیست محیطی با استفاده از معادلات ساختاری. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 17(66)، 173-203.
فلاحی، مسلم (1394). چالشهای اجرایی حسابداری بخش عمومی با رویکرد تعهدی در دستگاههای اجرایی، استانداردهای حسابداری بخش عمومی تجربیات گذشته مسیر پیشرو.
کردستانی، غلامرضا؛ رحیمیان، نظام الدین؛ شهرابی، شاهرخ (۱۳۹۵). شناسایی موانع گذار به حسابداری تعهدی در بخش عمومی (بر پایه مطالعات هیئت استانداردهای بینالمللی حسابداری بخش عمومی). دانش حسابرسی، ۱۶(۶۵)، 47- 76.
محمدزاده سالطه، حیدر؛ فرجی، حمیده (1395). بررسی محرک ها و موانع تغییرات حسابداری دولتی در نظام گزارشگری مالی بخش عمومی ایران. دو فصلنامه علمی حسابداری دولتی، 3(1)، 37-48.
مرادی، محمد؛ صفی خانی، رضا (1395). تحلیل پژوهشهای حسابداری بخش عمومی در ایران و جهتگیری تحقیقات آتی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 23(4)، 547-574.
مهدوی، غلامحسین. (1379). نظام پاسخگویی و حسابداری عمومی در ایران، دوماهنامه حسابرس، 2(7)، 38-43.
References Adhikari, P., Kuruppu, C., Ouda, H., Grossi, G., & Ambalangodage, D. (2019). Unintended consequences in implementing public sector accounting reforms in emerging economies: Evidence from Egypt, Nepal and Sri Lanka. International Review of Administrative Sciences, 8(2), 21-44. Azizi, S., Salari, H., Ranjbar, M. H., & Khodadadi, D. (2020). Provide a comprehensive model of the relative importance of environmental accounting indicators using modeling (SEM). Empirical Studies in Financial Accounting, 17(66), 173-203. (in Persian) Babajani, J. (2000). The role and responsibility of accountability in the theoretical framework of public accounting, Auditor Bimonthly, 2 (7), 26-34. (in Persian) Babajani, J. (2009). Accounting and Accountability in the Public Sector. (Collection of articles), Tehran: Termeh Publications. (in Persian) Ballesteros, B. C., & Bisogno, M. (2020). Public sector accounting reforms and the quality of governance. Public Money & Management, 41(2), 107-117. Chen, C.T., (2000). Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment. Fuzzy Sets and Systems, 114, 1-9. Esmaelikia, G., & Mollanazari, M. (2016). Necessity of changes in the financial and operational accountability system of public universities and identification of its dimensions from the experts and academics View. Empirical Research in Accounting, 6(1), 53-80. (in Persian) Falahi, M. (2015). Executive Challenges of Public Sector Accounting with an accrual approach in executive bodies, public sector accounting standards, past experiences, the way forward. (in Persian) Hassan, M. M. (2013). Debates on accrual accounting in the public sector: A discrepancy between practitioners and academicians. Paper Presented at the seventh Asia Pacific Interdisciplinary Research in accounting conference- APIRA Kobe. Hyndman, N., & Connolly, C. (2012). Accrual accounting in the public sector: A road not always taken, Management Accounting Research, 22(1), 36-45. Ismail, S. (2022). Perception of the Malaysian Federal Government accountants of the usefulness of financial information under an accrual accounting system: a preliminary assessment. Meditari Accountancy Research, ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/MEDAR-04-2020-0845 Kurdistan, Gh., Rahimian, N., & Shahrabi, Sh. (2016). Identify barriers to transition to accrual accounting in the public sector (based on studies by the International Public Sector Accounting Standards Board). Auditing Knowledge, 16 (65), 47-76. (in Persian) Mahdavi, Gh. H. (1379). Public Accountability and Accounting System in Iran, Auditor Bimonthly, 2 (7), 38-43. (in Persian) Mohammadzadeh Saleteh, H., & Faraji, H. (2016). Investigating the stimuli and barriers to government accounting changes in the public sector financial reporting system of Iran. Journal of Public Accounting, 3 (1), 37-48. (in Persian) Oslob., A., & Pak Maram, A. (2015). The role of accrual accounting in the quality of decision making of financial managers (Case study: University of Medical Sciences of West Azerbaijan Province). Journal of healthcare management, 6(2), 73-79. (in Persian) Ouda, H. (2003). Accrual accounting in the government sector. Public Fund Digest, 3(2), 52-73. Phetphrairin, U., & Judy, O. (2012). Thai public universities: modernization of accounting practices. Journal of Accounting &organizational change, 8(3), 25-41. Rahimian, N. (2008). General audit and its types. Journal of Auditing Knowledge, 27, 16-4. Rahmati, V., & Pourzamani, Z. (2022). Pathology of accrual accounting in iranian public sector from the viewpoint of structural, contextual and contextual barriers. Financial Accounting and Auditing Research, 13 (50), 83-118. (in Persian) Rezaei, M. (2017). Investigating the obstacles to the development of public sector accounting in Iran from the perspective of academics. Accounting and Auditing Research, 10 (38), 81-94. (in Persian) Rhys, A., & Steven, W. (2016). New public management and citizens’ perceptions of local service efficiency, responsiveness, equity and effectiveness. Working paper. Saber, M. (2008). Investigating Barriers to Accrual Accounting Reporting in the Iranian Public Sector. Master Thesis, Tarbiat Modares University. (in Persian) Samuel, T. M. (2016). Factors influencing the acceptance of international public sector accounting standards in cameroon. Accounting and Finance Research, 5(2), 108-119. Sing, R. (2005). Accrual accounting in the public sector a case study of local government councils in Fiji. The fourth accounting history international conference, Braga, Portugal. Stivala, A. D., Koskinen, J. H., Rolls, D. A., Wang, P., & Robins, G. L. (2016). Snowball sampling for estimating exponential random graph models for large networks. Social Networks, 47, 167-188. Thomas, H. B. (2007). Does full accrual accounting enhance accountability? The Public Sector Innovation Journal, 12(3), 9-14. Todor, a. (2005). Cash Versus Accrual Accounting In Public Sector, FEE Public, Studio Economical, 43-45. Wynne, A. (2003). Do private sector financial statements provide a suitable model for public sector accounts? Paper for a conference on public law and the modernizing state in operas Portugal, 3-6. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 600 |