![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,703,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,936,914 |
حذف مفعول در زبان فارسی از دیدگاه دستور نقش و ارجاع | ||
پژوهشهای زبانی | ||
دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 25، اسفند 1401، صفحه 55-81 اصل مقاله (731.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2022.328325.666733 | ||
نویسندگان | ||
فائزه سلیمی؛ والی رضایی* | ||
گروه زبان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین دستوری، معناشناختی و کاربردشناختی ساخت حذف مفعول در چارچوب نظریة دستوری نقش و ارجاع است. حذف مفعول پدیدهای ظرفیتکاه است که در آن فعلی که ماهیتاً متعدی است و برای تکمیل معنا به دو موضوع فاعل و مفعول نیاز دارد، با حذف مفعول خود، به فعل لازم تبدیل میشود. با این حال درک مخاطب از معنای جمله کامل بوده و مفهوم مفعول حذف شده برای او امکانپذیر است. از آنجا که تبیین ساختهای دستوری در دستور نقش و ارجاع بر اساس صورت واقعی هر جمله و بدون در نظر گرفتن سطوح انتزاعی صورت میپذیرد، ساخت بند بر اساس آنچه آشکارا در جمله حضور دارد ترسیم میشود. از این رو، دستور نقش و ارجاع در تحلیل جملاتی با فعل متعدی و مفعول محذوف با هیچ محدودیتی مواجه نبوده و بدون توجه به مفاهیمی نظیر حرکت و رد، رفتاری که در چنین ساختهایی با فعل جمله دارد، مشابه افعال لازم خواهد بود. از مهمترین یافتههای پژوهش حاضر میتوان به کاهش یک موضوع در مرکز محمول دو ظرفیتی در ترسیم ساخت لایهای بند، شرکت بالای افعال کنشی از میان طبقات فعلی در ساخت حذف مفعول و ترسیم ساخت منطقی افعال متعدی که دارای دو موضوع (x,y) میباشند با تنها یک موضوع (x) اشاره نمود. در تحلیل پدیدة مذکور با توجه به مفهوم ساخت اطلاع نشان خواهیم داد از آنجا که مبتدا و کانون عناصری مورد تأکید بوده و حذف آنها از جمله امکانپذیر نیست، مفعول محذوف را نمیتوان عنصری مبتدایی و کانونی در نظر گرفت. در ارتباط با موضوع فعالسازی مرجعها در گفتمان نیز میبینیم که میتوان مرجع مفعول محذوف را تشخیصپذیر، و از میان طبقات سهگانة این مرجعها، آن را از طریق استنباط در دسترس تلقی نمود. علاوه بر موارد مذکور، نحوة ایجاد پیوند از معنا به نحو و از نحو به معنا نیز در ساخت حذف مفعول ارائه خواهد شد | ||
کلیدواژهها | ||
حذف مفعول؛ دستور نقش و ارجاع؛ کاهش ظرفیت؛ تغییر تعدی؛ ساخت اطلاع | ||
مراجع | ||
بهرامی، فاطمه. (1392). بررسی دستوری و ردهشناختی نمایهسازی مفعول در زبان فارسی، پایاننامه دکتری رشته زبانشناسی همگانی، دانشگاه اصفهان.
رضایی، والی و مژگان نیسانی. (1392). «بررسی ساخت بند زبان فارسی بر اساس دستور نقش و ارجاع»، مجله پژوهشهای زبانشناسی، ش 2، صص 51-66.
Aikhenvald, A. Y. (2009). Eating, drinking and smoking: a generic verb and its semantics in Manambu. In J. Newman (Ed.), The linguistics of eating and drinking. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins Publishing. 91-107. Allerton, D. J. (1975). Deletion and proform reduction. Journal of linguistics, 11: 213-237. Bahrami, F. (2014). A grammatical and typological study of object indexation in Persian. Ph.D. dissertation. Isfahan University. [in Persian] Cennamo, M. (2017). Object omission and the semantics of predicates in Italian in a comparative perspective. In L. Hellan, A. Malchukov and M. Cennamo (Eds.), Introduction: Issues in contrastive valency studies. Amsterdam: John Benjamins Publishing. 251-273. Chafe, W. (1987). Cognitive constraints on information flow. In R. Tomlin (Ed.), Coherence and grounding in discourse. Amsterdam: John Benjamins Poblishing. 21-51. Fillmore, C. J. (1986). Pragmatically controlled zero anaphora. Proceeding of twelfth annual meeting of the Berkeley Linguistics Society, 95-107. Glass, L. (2020). Verbs describing routines facilitate object omission in English. Proceedings of the linguistic society of America, 5, 44-58. Goldberg, A. (2001). Patient arguments of causative verbs can be omitted: The role of information structure in argument distribution. Language Sciences, 503-524. Graf, E., Theakstone, A., Lieven, E. & Tomasello, M. (2015). Subject and object omission in children’s early transitive constructions: A discourse- pragmatic approach. Applied Psycholinguistics, 36: 701- 727. Lambrecht, K. )1994(. Information structure and sentence form. Cambridge: Cambridge University Press. Liu, D. (2008). Intransitive or Object Deleting: Classifying English Verbs Used without an Object. Journal of English Linguistics, 36: 289-313. Luraghi, S. (2004). Null objects in Latin and Greek and the relevance of linguistic typology for language reconstruction. Journal of Indo- European monograph series, 49: 234- 256. Mittwoch, A. (1982). On the difference between eating and eating something: activities versus accomplishments. Linguistic inquiry, 13: 113-122. Nᴂss, A. (2007). Prototypical transitivity. Amsterdam: John Benjamins Publishing. Newman, J. (Ed,). (2009). The linguistics of eating and drinking. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins Publishing. Nygard, M. (2013). Discourse ellipsis in spontaneously spoken Norwegian. Ph.D. dissertation. Norwegian University of Science and Technology. Pavey, E. L. (2010). The structure of language: An introduction to grammatical analysis. New York: Cambridge University Press. Pérez-Leroux, A., Pirvulescu, M. & Roberge, Y. (2018). Direct Objects and Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. Prince, E. (1981). Toward a taxonomy of given-new information. In P. Cole (Ed,). Radical pragmatics. New York: Academic Press. 56-223. Rezai, V. & Neisani, M. (2013). The structure of the clause in Persian based on Role and Reference Grammar. Linguistic Research. University of Isfahan. 7: 51-66. [in Persian]. Song, J. J. (2018). Linguistic typology. Oxford: Oxford University Press. Tsimpli, I. M. & Papadopoulou, D. (2006). Aspect and argument realization: A study on antecedentless null objects in Greek. Lingua, 116: 1595- 1615. Van Valin, R. D. (1993). Advances in Role and Reference Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Poblishing. Van Valin, R. D. (2005). Exploring the syntax-semantics interface. Cambridge: Cambridge University Press. Van Valin, R. D. & Lapolla, R. J. (1997). Syntax, structure, meaning and function. Cambridge: Cambridge University Press. Van Valin, R. D. & Foley, W. A. (1984). Functional Syntax and Universal Grammar. Cambridge: Cambridge University Press. Velasco, D. G. & Munoz, C. P. (2002). Understood objects in functional Grammar. Working paper in functional grammar, 76: 1-24. Wechsler, S. (2015). Word meaning and syntax. Oxford: Oxford University Press. Vendler, Z. (1967). Linguistics in philosophy. Ithaca: Cornell University Press. Vihman, V. (2004). Valency reduction in Estonian. PhD dissertation. University of Edinburgh. Zyzik, E. C. (2008). Null objects in second language acquisition: Grammatical vs. performance models. Second Language Research, 24: 65-110. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |