
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,896,102 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,943,559 |
تدوین الگوی ارتقاء رشته مدیریت ورزشی دانشگاههای ایران | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 خرداد 1402 اصل مقاله (830.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2023.354515.3112 | ||
نویسندگان | ||
عزیز نجفی لنبر* 1؛ مهرزاد حمیدی2؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی3؛ امین دهقان قهفرخی4 | ||
1دانشجو ی مدیریت ورزشی , دبیر تربیت بدنی | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4داانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی ارتقاء رشته مدیریت ورزشی دانشگاههای ایران بود. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ جهتگیری؛ توسعهای، از لحاظ هدف، استقرایی- اکتشافی است که به صورت روش پژوهش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شد. نخست، از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی از موانع و محدودیتهای رشته شناسایی گردید. سپس به صورت هدفمند با روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی؛ مصاحبههای نیمه ساختار یافته ای با 18نفر از نخبگان آگاه به موضوع پژوهش تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت و دادهها به صورت همزمان با استفاده از رویکرد گلیزری که شامل مجموعهای از کدگذاریهای باز، انتخابی و نظری است، تحلیل شدند. به منظور اعتبار بخشی به نتایج پژوهش، معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) مد نظر قرار گرفتند. یافته ها: الگوی برخاسته از دادهها شامل سه مقوله اصلی بود. پدیده محوری الگو، مرجعیت رشته در ورزش را نشان می داد. موانع و محدودیتهای رشته به سه مقوله فرعی؛ کوتاهی نهاد های بالا دستی، ضعف الزامات قانونی و کاستیهای موجود در رشته دسته بندی شدهاند. در نهایت راهکارهای ارتقاء رشته مدیریت ورزشی شامل سه مقوله فرعی؛ توسعه شایستگیهای نیروی انسانی، برنامههای درسی و پژوهشی توسعه دهنده و الزامات قانونی تحولآفرین در رشته بودند. نتیجه گیری: دانشکدههای تربیت بدنی دارای رشته مدیریت ورزشی با توجه به مقولههای شناسایی شده میتوانند برنامهریزیهای دقیقتری، برای ارتقا جایگاه و مرجعیت رشته در ورزش کشور انجام دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهکارهای ارتقاء رشته؛ رویکرد نوخاسته؛ موانع و محدودیتها؛ مرجعیت رشته | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243 |