![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,947 |
اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده و علائم روانتنی دانشآموزان با اختلالهای روانتنی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
دوره 14، شماره 1، 1402، صفحه 211-226 اصل مقاله (764.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.333973.644087 | ||
نویسندگان | ||
مریم آقایی1؛ امراله ابراهیمی* 2؛ مجتبی انصاری شهیدی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده پزشکی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده پزشکی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده و علائم روانتنی دانشآموزان دختر با اختلالهای روانتنی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دورة پیگیری دوماهه بود. جامعة آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دورة متوسطة دوم با اختلالهای روانتنی شهرستان خمینیشهر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. در این پژوهش، 37 دانشآموز با اختلالهای روانتنی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 نفر در گروه آزمایش و 19 نفر در گروه گواه). گروه آزمایش مداخلة شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را طی دو ماه در 8 جلسة 75 دقیقهای دریافت کردند. پرسشنامههای استفادهشده در این پژوهش شامل مقیاس شکایات روانتنی (PCS) و مقیاس استرس ادراکشده (PSS) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوة تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان میدهد شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده و علائم روانتنی دانشآموزان با اختلالهای روانتنی تأثیر معناداری دارد (001/0>p). براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی با فعالیتها و نگرش ذهنآگاهانه و پرداختن به احساسات و هیجانهای مشکلساز میتواند درمانی کارآمد برای کاهش استرس ادراکشده و علائم روانتنی دانشآموزان با اختلالهای روانتنی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس ادراکشده؛ اختلالهای روانتنی؛ شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اصلیآزاد، م.، فرهادی، ط.، و خاکی، س. (1400). اثربخشی واقعیتدرمانی آنلاین بر استرس ادراکشده و اجتناب تجربهای بهبودیافتگان کووید-19. روانشناسی سلامت. 10(38)، 156-141.
افشاری، ا.، افشار، ح.، شفیعی، ک.، اسکندری، ا.، و ادیبی، ن. (1392). رابطۀ بین الکسی تایمیا و مؤلفههای آن با اضطراب و افسردگی در مبتلایان به اختلالات روانتنی پوست. طب داخلی روز: فصلنامۀ دانشگاه علوم پزشکی گناباد. 19(4)، 287-281.
امیری، ع.، مؤمنی، ج.، رایگان، ف.، اکبری، ح.، و طلیقی، ا. (1395). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی بیماران قلبی-عروقی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. 11(42)، 16-7.
اورکی، م.، و اسدپور، آ. (1399). اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر بهزیستی روانشناختی و استرس ادراکشده در زنان مبتلا به ریفلاکس معده به مری. روانشناسی سلامت. 9(4)، 168-151.
پیرخائفی، ع.، روزبهانی، م.، راستگو، س. س. (1397). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی گروهی بر علائم جسمی بیماران مبتلا به نشانگان رودۀ تحریکپذیر. روانشناسی سلامت. 7(4)، 66-52.
حاجلو، ن. (1391). ویژگیهای روانسنجی مقیاس شکایات روانتنی تاماتا و ساکاتا در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی. تحقیقات علوم رفتاری. 10(3)، 212-203.
حسینپور، ح.، اکبری، م.، حسنی، ج.، و زرگر، ف. (1399). اثربخشی دارودرمانی ترکیبشده با درمان کوتاهمدت ذهنآگاهی در کاهش ناتوانی ناشی از میگرن و بهبود کیفیت خواب. علوم اعصاب شفای خاتم. 8(2)، 28-18.
ساکنی، ز.، فراهانی، س.، اسحاقیمقدم، ف.، رفیعیپور، ا.، جعفری، ط.، و لطفی، پ. (1398). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهبود تجربۀ خشم و شفقت به خود در بیماران سرطانی. مطالعات روانشناسی بالینی. 9(36)، 23-1.
سعادت، س.، اصغری، ف.، و جزایری، ر. (1394). رابطۀ خودکارآمدی تحصیلی با استرس ادارکشده، راهبردهای مقابلهای و حمایتهای اجتماعی ادراکشده در دانشجویان دانشگاه گیلان. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 15(12)، 78-67.
سیدآسیابان، س.، منشئی، غ.، و عسگری، پ. (1395). مقایسۀ اثربخشی طرحوارهدرمانی و ذهنآگاهی بر علائم روانتنی در افراد مبتلا به سوءمصرف مواد محرک. اعتیادپژوهی. 10(4)، 199-181.
شجاعیان، م.، و ابوالمعالی، خ. (1395). اثربخشی ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی بر افزایش سرمایۀ روانشناختی جانبازان. طب جانباز. 8(4)، 201-195.
فتاحی، ن.، کاظمی، س.، بقولی، ح.، و کوروشنیا، م. (1399). مقایسۀ اثربخشی دو درمان شناختی-رفتاری کلاسیک (CBT) و کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) بر استرس ادراکشده و حساسیت اضطرابی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شهر شیراز. مجلۀ علوم روانشناختی. 19(95)، 1496-1487.
فرهادمنش، ن.، طاهری، ا.، و امیری، م. (1396). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره. 7(2)، 122-105.
فرهزاد بروجنی، ش.، احمدی، ر.، غضنفری، ا.، و شریفی، ط. (1400). مقایسۀ اثربخشی گروه درمانیهای مبتنی بر ذهنآگاهی و مصاحبۀ انگیزشی بر خودکارآمدی درد و تحمل پریشانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مجلۀ علوم روانشناختی. 20(100)، 651-635.
کافی، م.، افشار، ح.، مقتدایی، ک.، آریاپوران، س.، دقاقزاده، ح.، و سلامت، م. (1392). اثربخشی آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر علائم روانشناختی زنان مبتلا به نشانگان رودۀ تحریکپذیر. کومش. 15(2)، 264-255.
کیوان، ش.، خضریمقدم، ن.، و رجب، ا. (1396). اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. مجلۀ دیابت و متابولیسم ایران. 17(2)، 116-105.
محمدی، ج.، غضنفری، ف.، و میردریکوند، ف. (1396). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به سندرم رودۀ تحریکپذیر. سلامت جامعه. 11(4)، 19-11.
مظاهری، م.، آقایی، ا.، عابدی، ا.، و ادیبی، پ. (1399). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده در کولیت زخمی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی گیلان. 29(1)، 94-85.
مهریزی، ز.، نصیری، ا.، صحرانورد، س.، و سبزاری، ا. (1398). تأثیر مداخلۀ مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشدۀ مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به سرطان. روانپرستاری. 7(6)، 10-2.
نصیری کالمرزی، ر.، مرادی، ق.، اسمائی مجد، س.، و خانپور، ف. (1397). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی و ذهنآگاهی مبتلایان به بیماری آسم. روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 5(5)، 14-1.
هاشمی، ف.، و گرجی، ی. (1394). تأثیر آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر شدت علائم جسمانی زنان مبتلا به سندرم رودۀ تحریکپذیر. پرستاری داخلی و جراحی. 5(1)، 39-32. References Afshari, A., Afshar, H., Shafiee, K., & Adibi N. (2014). Dimentions of alexithymia, and their relationships to anxiety and depression in psychodermatologic patients. Internal Medicine Today, 19(5), 33-39. http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-1811-fa.html (in Persian) Asli Azad, M., Farhadi, & T., Khaki, S. (2021). Efficiency of Online Reality Therapy on Perceived Stress and Experiential Avoidance in the Covid 19-Improved Patients. Quarterly Journal of Health Psychology, 10(38), 141-156. https://doi.org/10.30473/hpj.2021.55771.4990 (in Persian) Barnhofer, T. (2019). Mindfulness training in the treatment of persistent depression: can it help to reverse maladaptive plasticity? Current Opinion in Psychology, 28, 262-267. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.02.007. Bernier Carney, K. M., Guite, J. W., Young, E. E., & Starkweather, A. R. (2021). Investigating key predictors of persistent low back pain: A focus on psychological stress. Applied nursing research: ANR, 58, 151406. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2021.151406. Capobianco, L., Reeves, D., Morrison, A.P., & Wells, A. (2018). Group metacognitive therapy vs. mindfulness meditation therapy in a transdiagnostic patient sample: A randomized feasibility trial. Psychiatry Research, 259, 554-561. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.11.045 Catabay, C. J., Stockman, J. K., Campbell, J. C., & Tsuyuki, K. (2019). Perceived stress and mental health: The mediating roles of social support and resilience among black women exposed to sexual violence. Journal of Affective Disorders, 259, 143-149. https://doi.org/10.1016/j.jad.2019.08.037 Cohen, S., Kamarak, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal Health Social Behavior, 24 (4), 385-396. https://doi.org/10.2307/2136404 Crosswell, A.D., Moreno, P.I., Raposa, E.B., Motivala, S.J., Stanton, A.L., Ganz, P.A., & Bower, J.E. (2017). Effects of mindfulness training on emotional and physiologic recovery from induced negative affect. Psychoneuroendocrinology, 86, 78-86. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2017.08.003. Day, M.A., & Thorn, B. E. (2017). Mindfulness-based cognitive therapy for headache pain: An evaluation of the long-term maintenance of effects. Complementary Therapies in Medicine, 33, 94-98. https://doi.org/10.1016/j.ctim.2017.06.009. De Boer, S. F., & Sgoifo, A. (2021). Editorial introduction for the neuroscience & biobehavioral reviews special issue “Social stress: Psychological and psychosomatic implications”. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 121, 156-159. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2020.12.006. Emond, M., Eycke, K. T., Kosmerly, S., Robinson, A. L., Stillar, A., & Blyderveen, S. (2016). The effect of academic stress and attachment stress on stress-eaters and stress-undereaters. Appetite, 100, 210-215. https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.01.035. Farahzad Bourojeni, S., Ahmadi, R., Ghazanfari, A., & Sharifi, T. (2021). The effectiveness of mindfulness-based and motivational interviewing group therapy on pain self- efficacy and distress tolerance in patients with multiple sclerosis. Journal of Psychological Science, 20(100), 635-651. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1400.20.100.13.6 (In Persian) Fatahi, N., Kazemi, S., Bagholi, H., & Kouroshnia, M. (2021). Comparison of the effectiveness of two classic cognitive-behavioral therapies (CBT) and mindfulness-based stress reduction (MBSR) on the emotion regulation strategies of patients with type 2 diabetes in Shiraz. Journal of Psychological Science, 20(101), 813-821. https://doi.org/10.22055/jacp.2022.42205.1253 (In Persian) Feltz-Cornelis, C. (2020). The Shared Heritage of European Psychiatry: Perspectives from psychosomatic psychiatry. The European Journal of Psychiatry, 34(2), 55-58. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejpsy.2019.11.002 Fu, Y., Ren, W., & Liang, Z. (2021). Perceived academic stress and depressive symptoms among Chinese adolescents: A moderated mediation analysis of overweight status. Journal of Affective Disorders, 296, 224-232. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.09.060 Geva, N., & Defrin, R. (2018). Opposite effects of stress on pain modulation depend on the magnitude of individual stress response. The Journal of Pain, 19(4), 360-371. https://doi.org/10.1016/j.jpain.2017.11.011 Ghorbani, N., Bing, M. N., Watson, P. J., Davison, H. K., & Mack, D. A. (2002). Self-reported emotional intelligence: Construct similarity and functional dissimilarity of higher-order processing in Iran and the United States. International Journal of Psychology, 37(5), 297-308. https://doi.org/10.1080/00207590244000098 Goetzmann, L., Siegel, A., & Ruettner, B. (2019). The connectivity / conversion paradigm -A new approach to the classification of psychosomatic disorders. New Ideas in Psychology, 52, 26-33. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2018.08.001 Hajlo, N. (2012). Psychometric properties of Takata and Sakata’s psychosomatic complaints scale among Iranian university students. Journal of Research in Behavioural Sciences, 10(3), 203-212. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.1391.10.3.6.4 (In Persian) Hofmann, S. J., & Gómez, A. G. (2017). Mindfulness-Based Interventions for Anxiety and Depression. Psychiatric Clinics of North America, 40(4), 739-749. https://doi.org/10.1016/j.psc.2017.08.008. Hopwood, T. L., & Schutte, N. S. (2017). A meta-analytic investigation of the impact of mindfulness-based interventions on post traumatic stress. Clinical Psychology Review, 57, 12-20. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.08.002. Hosseinpour, H., Akbari, M., Hassani, J., & Zargar, F. (2020). The efficacy of pharmacotherapy combined with short-term mindfulness therapy on the reduction of migraine disability and improvement of sleep quality. Shefaye Khatam, 8(2), 18-28. (In Persian) Hüfner, K., Ower, C., Kemmler, G., Vill, T., Martini, C., Schmitt, A., & Sperner-Unterweger, B. (2020). Viewing an alpine environment positively affects emotional analytics in patients with somatoform, depressive and anxiety disorders as well as in healthy controls. BMC Psychiatry, 20(1), 385. https://doi.org/10.1186/s12888-020-02787-7 Jankovic, M., Sijtsema, J. J., Reitz, A. K., Masthoff, E. D., & Bogaerts, S. (2021). Workplace violence, post-traumatic stress disorder symptoms, and personality. Personality and Individual Differences, 168, 110410. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110410. Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in contect: past, present, and future. clinical psychology: Science and Practice, 10(2), 144-156. https://doi.org/10.1093/clipsy.bpg016. Kocovski, N. L., Rebecca, J. E. F., Meagan, A. B., MacKenzie, B., & Rose, A. L. (2019). Self-help for social anxiety: randomized controlled trial comparing a mindfulness and acceptance-based approach with a control group. Behavior Therapy, 50(4), 696-709. https://doi.org/10.1016/j.beth.2018.10.007 Korostiy, B. (2015). alexithymia, aggressiveness and predictive ability in patients with psychosomatic diseases and emotional (anxiety and depressive) disorders. European Psychiatry, 30 (1), 1251-1255. https://doi.org/10.1016/S0924-9338(15)32006-X Kroska, E. B., Miller, M. L., Roche, A. I., Kroska, S. K., & O’Hara, M.W. (2018). Effects of traumatic experiences on obsessive-compulsive and internalizing symptoms: The role of avoidance and mindfulness. Journal of Affective Disorders, 225, 326-336. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.08.039 Kumar, S., & Toteja, R. (2012). Print to Digital: A Study of Students’ Psychosomatic Cost in Traditional and E-Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 67, 553-560. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.360 Li, J., Sidibe, A. M., Shen, X., & Hesketh, T. (2019). Incidence, risk factors and psychosomatic symptoms for traditional bullying and cyberbullying in Chinese adolescents. Children and Youth Services Review, 107, Article 104511. Martin, M., Henrich, J., & Gjelsvik, B. (2019). Mindfulness-based cognitive therapy for irritable bowel syndrome: Reducing symptoms and increasing quality of life. Journal of Psychosomatic Research, 121, 147-152. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2019.03.142 Martin, M., Henrich, J., & Gjelsvik, B. (2020). Theoretical and therapeutic implications of a randomised clinical trial of mindfulness-based cognitive therapy for women with irritable bowel syndrome. Journal of Psychosomatic Research, 133, 110063. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2020.110063 Marusak, H. A., Elrahal, F., Peters, C. A., Kundu, P., Lombardo, M. V., Calhoun, V. D., ... & Rabinak, C. A. (2018). Mindfulness and dynamic functional neural connectivity in children and adolescents. Behavioural Brain Research, 336, 211-218. https://doi.org/10.1016/j.bbr.2017.09.010 Mathur, S., Sharma, M. P., Balachander, S., Kandavel, T., & Reddy, J. (2021). A randomized controlled trial of mindfulness-based cognitive therapy vs stress management training for obsessive-compulsive disorder. Journal of Affective Disorders, 282, 58-68. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.12.082 Mazaheri, M., Aghaei, A., Abedi, A., & Adibi, P. (2020). Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on the perceived stress of patients with ulcerative colitis. Journal of Guilan University of Medical Sciences, 29(1), 85-94. (In Persian) Mehrizi, Z., Nasiri, A., Sahranavard, S., & Sebzari, A. R. (2020). The effect of mindfulness-based intervention on perceived stress in family caregivers of patients with cancer. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 7(6), 1-10. (In Persian) Miller, C. J., & Brooker, B. (2017). Mindfulness programming for parents and teachers of children with ADHD. Complementary Therapies in Clinical Practice, 28, 108-115. https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2017.05.015 Musa, Z. A., Soh, K. L., Mukhtar, F., Soh, K. Y., Oladele, T. O., & Soh, K. G. (2021). Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy among depressed individuals with disabilities in Nigeria: A randomized controlled trial. Psychiatry Research, 296, 113680. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113680. Oraki, M., & Asadpour, A. (2021). Effectiveness of mindfulness-based stress reduction therapy on psychological well-being and perceived stress in women with gastroesophageal reflux disease. Quarterly Journal of Health Psychology, 9(4), 151-168. (In Persian) Peters, E., Tumala, S., & Kruse, J. (2020). Perceived stress and morning serum cortisol drop after psychosomatic inpatient therapy in a German university hospital. Journal of Psychosomatic Research, 133, 110091. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2020.110091 Petrenko, T., Retjunskiy, K., Kublanov, V., & Petrenko, A. (2019). Application of non-invasive electrostimulation of the autonomic nervous system in the complex treatment of children with psychosomatic disorders. Brain Stimulation, 12(2), 568-569. https://doi.org/10.1016/j.brs.2018.12.884 Pirkhaefi, A., Rozbahani, M., & Rastgo, S. S. (2019). Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive-Therapy on somatic symptoms in patients with irritable bowel syndrome. Quarterly Journal of Health Psychology, 7(4), 52-66. (in Persian) Porcelli, P., De Carne, M., & Leandro, G. (2020). Distinct associations of DSM-5 Somatic Symptom Disorder, the Diagnostic Criteria for Psychosomatic Research-Revised (DCPR-R) and symptom severity in patients with irritable bowel syndrome. General Hospital Psychiatry, 64, 56-62. https://doi.org/10.1016/j.genhosppsych.2020.03.004 Saadat, S., Asghari, F., & Jazayeri, R. (2015). The relationship between academic self-efficacy with perceived stress, coping strategies and perceived social support among students of University of Guilan. Iranian Journal of Medical Education, 15(12), 67-78. (In Persian) Segal, Z., Dimidjian, S., Vanderkruik, R., & Levy, J. (2019). A maturing mindfulness-based cognitive therapy reflects on two critical issues. Current Opinion in Psychology, 28, 218-222. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.01.015 Shallcross, A.J., Duberstein, Z.T., Sperber, S.H., Visvanathan, P.D., Lutfeali, S., Lu, N., Carmody, J., & Spruill, T. M. (2022). An open trial of telephone-delivered mindfulness-based cognitive therapy: Feasibility, acceptability, and preliminary efficacy for reducing depressive symptoms. Cognitive and Behavioral Practice, 29(2), 280–291. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2020.12.004 Sladek, M. R., Doane, L. D., Luecken, L.J., & Eisenberg, N. (2016). Perceived stress, coping, and cortisol reactivity in daily life: A study of adolescents during the first year of college. Biological psychology, 117, 8-15. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2016.02.003 Solberg, O., Vaez, M., Johnson-Singh, C.M., & Saboonchi, F. (2020). Corrigendum to ‘Asylum-seekers' psychosocial situation: A diathesis for post-migratory stress and mental health disorders? Journal of Psychosomatic Research, 138, 109914. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2019.109914 Takata, Y., & Sakata, Y. (2004). Development of a psychosomatic complaints scale for adolescents. Psychiatry Clinical Neuroscience, 58(1), 3-7. https://doi.org/10.1111/j.1440-1819.2004.01184.x Walker, L., & Colosimo, K. (2011). Mindfulness, self-compassion and happiness in non- mediators: A theoretical and empirical examination, Personality and Individual Differencess, 50(2), 222-227. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.09.033 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 851 |