![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,395 |
شناسایی راهکارها و پیامدهای جلوگیری از تنفر و ترک ورزش دانشآموزان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 15، شماره 3، مهر 1402، صفحه 5-17 اصل مقاله (902.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.352600.1693 | ||
نویسندگان | ||
سحر پیرجمادی1؛ رضا امین زاده2؛ احمد محمودی* 3؛ زهرا همت یار4 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران . | ||
2گروه تربیت بدنی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران. | ||
3گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران . | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارها و پیامدهای جلوگیری از تنفر و ترک ورزش دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش پژوهش کیفی بود. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت قضاوتی هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از رویکرد اکتشافی از طریق فرایند شناسهگذاری و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار کیفی مکس کیودیای انجام شد. همچنین از پایایی بازآزمون استفاده شد. یافتهها: در پژوهش حاضر 104 شاخص در قالب 14 مفهوم (استفاده از دانش و علم تمرین، توجه به ویژگیهای شخصیتی-روانی، توسعۀ ورزش همگانی، حذف عادات نامناسب در محیطهای ورزشی، تبلیغ و ترویج، اقتصادی، تسهیل دسترسی، نقش دولت و مسئولان، افزایش مشارکت، افزایش آگاهی، بهبود وضعیت جسمی-روانی جامعه، تغییر باورها، توسعۀ حرفهای و توسعۀ آموزشی) شناسایی شد. نتیجهگیری: پژوهش حاضر بر توجه به عوامل راهبردهای انگیزشی، فرهنگسازی، راهبردهای ساختاری، فرهنگپذیری ورزش در جامعه، افزایش سلامت عمومی و توسعۀ زیرساختهای ورزشی در جلوگیری از تنفر و تمرینزدگی دانشآموزان از ورزش تأکید دارد. در این زمینه توجه به عواملی نظیر ساخت و مکانیابی اماکن ورزشی در محیط مدرسه، افزایش ساعت تربیت بدنی در مدارس، تهیة برنامههای ورزشی در رادیو و تلویزیون، برگزاری برنامههای صبحگاهی ورزشی، دعوت از چهرههای مشهور ورزشی و ارائة تخفیف به کودکان و نوجوانان بهمنظور جلوگیری از تنفر و تمرینزدگی دانشآموزان از ورزش پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش؛ تجربیات فردی؛ ترک ورزش؛ دانش آموز؛ زیر ساخت | ||
مراجع | ||
Beltran-Carrillo, V. J., Devis-Devis, J., Peiro-Velert, C., & Brown, D. H. (2012). When physical activity participation promotes inactivity: Negative experiences of Spanish adolescents in physical education and sport. Youth & Society, 44(1), 3-27. https://doi.org/10.1177/0044118X10388262
motivational medicine. Journal of sport and health science, 7(2), 129. https://doi.org/ 10.1016/ j. jshs. 20
Faraeen, M., Vaez Mousavi, M.K., & Kashi, A. (2021). Comparing Adolescents' Levels of Motivation and Sports Participation Concerning Gender and Place of Residence, Middle Eastern Journal of Disability Studies, 11 :3-3. https://doi.org/ 20.1001.1.23222840.1399.0.0.127.6(In Persian)
Frikkel, J., Götte, M., Beckmann, M., Kasper, S., Hense, J., Teufel, M., & Tewes, M. (2020). Fatigue, barriers to physical activity and predictors for motivation to exercise in advanced Cancer patients. BMC palliative care, 19(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12904-020-00542-z
Hallaji, M., Eshraaghi, A., & Saalekpoor, M. (2018). Comparison of Achievement Motivation in Sports between Successful and Failed Female Participants in School Olympiads.Journal of Education. 34 (3) :143-159. https://doi.org/20.1001.1.10174133.1397.34.3.7.1 (In Persian)
Jafari, A. (2019). The mediating role of efficient and nonefficient coping strategies in relationship of positive and negative perfectionism with sport burnout. Sport Psychology, 3(2), 29-44. https://doi.org/ 10.29252/MBSP.3.2.29 (In Persian)
Moradi, J., & Azarkerdar, ZH. (2019). Investigating Motivational and Preventive Factors Influencing Schools Physical Education teaching. Journal of Research in Educational Science, 13(46), 79-93. https://doi.org/ org/10.22034/jiera.2019.143488.1571 (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 530 |