تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,614 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,013 |
کاربرد علوم و فناوریهای شناختی در توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی و تحولی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 1، 1402، صفحه 67-83 اصل مقاله (700.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.341502.644233 | ||
نویسنده | ||
شهروز نعمتی* | ||
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ کاربرد علوم و فناوریهای شناختی در توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی و تحولی بود. طرح پژوهش از نوع مطالعۀ مروری نظاممند بود. از طریق الگوی پریسما، یافتههای پژوهشی مرتبط با متغیرهای علوم و فناوریهای شناختی در توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی و تحولی بررسی شد. در این راستا، با استفاده از کلیدواژههای تخصصی کمتوانیهای ذهنی و تحولی، کمتوانیهای ذهنی، عقبماندگی ذهنی، کمتوانیهای شناختی، نشانگان داون و اختلال طیف اوتیسم در بازۀ زمانی 1985 الی 2022 در پایگاههای اطلاعاتی Pubmed، Springer، Scopus، ProQuest، Elsevier، Science direct و Google Scholar، یافتهها و اطلاعات 27 مقالۀ منتخب از 52 مقاله استخراج شد تا کاربرد علوم و فناوریهای شناختی در ارتباط با کمتوانیهای ذهنی و تحولی واکاوی شود. برای شناسایی و پوشش بیشتر مقالات منتشرشده بعد از جستوجوی پایگاههای اطلاعاتی، تعدادی مجلۀ معتبر در این زمینه نیز بهصورت دستی جستوجو شد. نمونههای کاربردی از فناوریهای علوم شناختی در حوزۀ کمتوانیهای ذهنی و تحولی شامل فناوریهای پشتیبانی شخصی هستند، مانند وب تریک، سیستمهای مراقبت کمکی و سیستمهای مراقبت کمکی مسکونی مانند خانۀ هوشمند، پیروی از اصول طراحی کلی و جامع، سیستم حملونقل هوشمند مانند سیستم موقعیتیابی جهانی، رباتهای شخصی، فناوریهای مجازی. فناوریهای شناختی این توانایی را دارند که استقلال، بهرهوری و کیفیت زندگی افراد کمتوان شناختی را تا حد زیادی افزایش دهند. درنتیجه طراحی و استفاده از فناوری شناختی برای توانبخشی افراد کمتوان تحولی از جمله گروه کمتوانیهای ذهنی و تحولی پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: علوم و فناوریهای شناختی، توانبخشی، کمتوانیهای ذهنی و تحولی. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم و فناوریهای شناختی؛ توانبخشی؛ کمتوانیهای ذهنی و تحولی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
تقیپور، ک.، و نعمتی، ش. (1397). توانبخشی اختلال طیف اوتیسم از طریق فناوری کمکی: مطالعۀ مروری نظاممند. فصلنامۀ سلامت روان کودک. 5(3)، 202-192.
جعفری، ح.، آهی، ق.، و نداف، ر. (1393). بررسی اثربخشی نرمافزار رایانهای در یادگیری درس علوم کودکان کمتوان ذهنی پایۀ چهارم. فصلنامۀ کودکان استثنایی. 14(2)، 77-67.
رستمیان، م.، و رستمیان، ط. (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر با کمتوانی ذهنی. نشریۀ تعلیم و تربیت استثنایی. 16(143)، 27-22.
عارفی، م.، دانش، ع.، و صفییاری، ز. (1388). نقش نرمافزار آموزشی ریاضی دنیای تاتی در پیشرفت تحصیلی کودکان کمتوان ذهنی کلاس اول مجتمع آموزشی دخترانۀ شهید صیاد شیرازی شهر تهران. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی. 9(1)، 44-27.
ولایتی، ا.، زارعی زوارکی، ا.، و امیرتیموری، م. (1392). تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی. فصلنامۀ روانشناسی افراد استثنایی. 3(9)، 128-111.
یاریاری، ف.، افروز، غ.، و میرمحمدی، ف. (1389). بررسی تأثیر نرمافزار آموزش مفاهیم پایۀ ریاضی (امید) به دانشآموزان با نشانگان داون مقطع ابتدایی شهر تهران. فصلنامۀ کودکان استثنایی. 1(35)، 48-37.
Akhutina, T. Y., Foreman, N., Krichevets, A., Matikka, L., Narhi, V., Pylaeva, N., & Vahakuopus, J. (2003). Improving spatial functioning in children with cerebral palsy using computerized and traditional game tasks. Disability and rehabilitation, 25(24), 1361-1371. https://doi.org/10.1080/09638280310001616358 American Psychiatric Association (2015). Neurodevelopmental disorders: DSM-5 selections. American Psychiatric Pub. Anderson, N. D., Winocur, G., & Palmer, H. (2010). Principles of cognitive rehabilitation. In: Gurd J.M., Kischka, U., Marshall, J.C., editors. The Handbook of Clinical Neuropsychology (2nd Ed.). Oxford: Oxford University Press, 50-77. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199234110.003.04 Arefi, M., & Danesh, E. (2009). The impact of Taty world software on mathematical achievement of mental retarded students of first grade of Sayyad Shirazi girls Educational complex in Tehran. Journal of Applied Psychology, 3(9), 28-45. https://doi.org/10.22055/psy.2020.32754.2500 (in Persian) Baron-Cohen, S. (1997). Mindblindness: An essay on autism and theory of mind. MIT Press. Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a “theory of mind”?. Cognition, 21(1), 37-46. https://doi.org/10.1016/0010-0277(85)90022-8 Biscaldi, M., Rauh, R., Irion, L., Jung, N. H., Mall, V., Fleischhaker, C., & Klein, C. (2014). Deficits in motor abilities and developmental fractionation of imitation performance in high-functioning autism spectrum disorders. European child & adolescent psychiatry, 23, 599-610. https://doi.org/10.1007/s40489-022-00329-3 Boato, E., Melo, G., Filho, M., Moresi, E., Lourenço, C., & Tristão, R. (2022). The Use of Virtual and Computational Technologies in the Psychomotor and Cognitive Development of Children with Down Syndrome: A Systematic Literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(5), 2955. https://doi.org/10.3390/ijerph19052955 Braddock, D., Rizzolo, M. C., Thompson, M., & Bell, R. (2004). Emerging technologies and cognitive disability. Journal of Special Education Technology, 19(4), 49-56. https://doi.org/10.1177/016264340401900406 Callon, M., Courtial, J.-P., Turner, W. A., & Bauin, S. (1983). From translations to problematic networks: An introduction to co-word analysis. Social Science Information, 22(2), 191-235. https://doi.org/10.1177/053901883022002003 Cochran, N. H., Nordling, W. J., & Cochran, J. L. (2010). Child-centered play therapy: A practical guide to developing therapeutic relationships with children. New York: John Wiley & Sons. Davies, D. K., Stock, S. E., & Wehmeyer, M. L. (2002). Enhancing independent task performance for individuals with mental retardation through use of a handheld self-directed visual and audio prompting system. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 37(2), 209-218. http://www.jstor.org/stable/23879836. Dell, A. G., Newton, D. A., & Petroff, J. G. (2016). Assistive technology in the classroom: Enhancing the school experiences of students with disabilities. (3nd Ed.). Boston, MA: Pearson. Fischer, G., & Sullivan Jr, J. (2002, June). Human-centered public transportation systems for persons with cognitive disabilities. In Proceedings of the Participatory Design Conference, 9(1), 194-198. Gal, E., Bauminger, N., Goren-Bar, D., Pianesi, F., Stock, O., Zancanaro, M., & Weiss, P. L. (2009). Enhancing social communication of children with high-functioning autism through a co-located interface. Ai & Society, 24, 75-84. https://doi.org/10.1007/s00787-013-0475-x Hallahan, D. P., Pullen, P. C., Kauffman, J. M., & Badar, J. (2020). Exceptional learners. In L. Zhang (Ed.), Oxford Research Encyclopedia of Education, New York, Ny: Oxford University Press. Hasselbring, T. S. (2001). A possible future of special education technology. Journal of Special Education Technology, 16(4), 15-21. https://doi.org/10.1177/016264340101600403. Helman, D. H. (Ed.). (2013). Analogical reasoning: Perspectives of artificial intelligence, cognitive science, and philosophy (Vol. 197). Springer Science & Business Media. Hoenig, H., Taylor Jr, D. H., & Sloan, F. A. (2003). Does assistive technology substitute for personal assistance among the disabled elderly? American Journal of Public Health, 93(2), 330-337. https://doi.org/10.2105/ajph.93.2.330 Iadarola, S., Siegel, J. F., Gao, Q., McGrath, K., & Bonuck, K. A. (2022). COVID-19 vaccine perceptions in New York State's intellectual and developmental disabilities community. Disability and health journal, 15(1), 101178. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2021.101178 Ingram, J. L., Stodgell, C. J., Hyman, S. L., Figlewicz, D. A., Weitkamp, L. R., & Rodier, P. M. (2000). Discovery of allelic variants of HOXA1 and HOXB1: genetic susceptibility to autism spectrum disorders. Teratology, 62(6), 393-405. https://doi.org/10.1002/1096-9926(200012)62:6<393::AID-TERA6>3.0.CO;2-V Jafari, H. R., Ahi, G., & Naddaf, R. (2014). To Investigate the Effectiveness of Computer Software on Learning the Science Course in Fourth Grade Mentally Retarded Students. Journal of Exceptional Children, 14(2), 67-78. (in Persian) Kiper, P., Richard, M., Stefanutti, F., Pierson-Poinsignon, R., Cacciante, L., Perin, C., ... & Meroni, R. (2022). Combined Motor and Cognitive Rehabilitation: The Impact on Motor Performance in Patients with Mild Cognitive Impairment. Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Personalized Medicine, 12(2), 276. https://doi.org/10.3390/jpm12020276. Lancioni, G. E., & Olivaoe, D. (1999). Using an orientation system for indoor travel and activity with persons with multiple disabilities. Disability and Rehabilitation, 21(3), 124-127. Langone, J., Clees, T. J., Rieber, L., & Matzko, M. (2002). The future of computer-based interactive technology for teaching individuals with moderate to severe disabilities: Issues relating to research and practice. Journal of Special Education Technology, 18(1), 5-16. https://doi.org/10.1177/016264340301800101 Larson, S., Eschenbacher, H., Anderson, L., Pettingell, S., Hewitt, A., Sowers, M., ... & Agosta, J. (2014). In-home and Residential Long-Term Supports and Services for Persons with Intellectual or Developmental Disabilities: Status and Trends through 2012. Institute on Community Integration, University of Minnesota. https://risp.umn.edu/media/download/cms/media/risp/RISP_2012_report/RISP_FINAL_2012.pdf LoPresti, E. F., Bodine, C., & Lewis, C. (2008). Assistive technology for cognition [Understanding the Needs of Persons with Disabilities]. IEEE Engineering in Medicine and Biology Magazine, 27(2), 29-39. https://doi.org/10.1109/EMB.2007.907396 Lopresti, E. F., Mihailidis, A., & Kirsch, N. (2004). Assistive technology for cognitive rehabilitation: State of the art. Neuropsychological Rehabilitation, 14(1-2), 5-39. https://doi.org/10.1080/09602010343000101 Lord, C., Cook, E. H., Leventhal, B. L., & Amaral, D. G. (2000). Autism spectrum disorders. Neuron, 28(2), 355-363. https://doi.org/10.1016/s0896-6273(00)00115-x Özler, N. G., & Akçamete, G. (2022). Effectiveness of video modeling in teaching computer skills to students with intellectual disabilities. Journal of Education and Learning, 11(1), 40-53. https://doi.org/10.5539/jel.v11n1p40 Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of Documentation, 25, 348-349. Ramachandran, V. S., & Oberman, L. M. (2006). Broken mirrors. Scientific American, 295(5), 62-69. https://www.jstor.org/stable/26069040 Rizzolatti, G., & Craighero, L. (2004). The mirror-neuron system. Annual Review of Neuroscience, 27, 169-192. https://doi.org/10.1146/annurev.neuro.27.070203.144230 Rostamian, M., & Rostamian, T. (2017). Effectiveness of Computer based Education in Academic Achievement of Students with Intellectual disability. Journal of Exceptional Education, 6(143), 22-27. http://exceptionaleducation.ir/article-1-838-fa.html (in Persian) Sabbagh, M. A. (2004). Understanding orbitofrontal contributions to theory-of-mind reasoning: Implications for autism. Brain and Cognition, 55(1), 209-219. https://doi.org/10.1016/j.bandc.2003.04.002 Siberski, J., Shatil, E., Siberski, C., Eckroth-Bucher, M., French, A., Horton, S., Loefflad, R. F., & Rouse, P. (2015). Computer-based cognitive training for individuals with intellectual and developmental disabilities: Pilot study. American Journal of Alzheimer’s Disease & Other Dementias, 30(1), 41-48. https://doi.org/10.1177/1533317514539376 So, W. W. M., He, Q., Chen, Y., Li, W. C., Cheng, I. N. Y., & Lee, T. T. H. (2022). Engaging Students with Intellectual Disability in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Learning. Science Education International, 33(1), 25-37. https://doi.org/10.33828/sei.v33.i1.3 Sohlberg, M. M., & Mateer, C. A. (Eds.). (2001). Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychological approach. New York: Guilford Press. Svensson, I., Nordström, T., Lindeblad, E., Gustafson, S., Björn, M., Sand, C., Almgren/Bäck, G., & Nilsson, S. (2021). Effects of assistive technology for students with reading and writing disabilities. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 16(2), 196-208. https://doi.org/10.1080/17483107.2019.1646821 Taghipour, K., Nemati, S. (2018). The Rehabilitation of Autism Spectrum Disorder through Assistive Technology: A Systematic Review. Journal about Mental Health, 5(3), 192-202. http://childmentalhealth.ir/article-1-367-fa.html (in Persian) Tahat, K. M., Al-Sarayrah, W., Salloum, S. A., Habes, M., & Ali, S. (2022). The influence of YouTube videos on the learning experience of disabled people during the COVID-19 outbreak. In Advances in Data Science and Intelligent Data Communication Technologies for COVID-19, 378, 239-259. https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/pt/covidwho-2030840 Thapliyal, M., & Ahuja, N. J. (2021). Underpinning implications of instructional strategies on assistive technology for learning disability: a meta-synthesis review. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, https://doi.org/10.1080/17483107.2020.1864669 Turnbull, H. R. (2005). Individuals with disabilities education act reauthorization: Accountability and personal responsibility. Remedial and Special Education, 26(6), 320-326. https://doi.org/10.1177/07419325050260060201 van Kessel, R., O’Nuallain, E., Weir, E., Wong, B. L. H., Anderson, M., Baron-Cohen, S., & Mossialos, E. (2022). Digital health paradox: international policy perspectives to address increased health inequalities for people living with disabilities. Journal of medical Internet research, 24(2), e33819. https://doi.org/10.2196/33819 Van Wingerden, E., Barakova, E., Lourens, T., & Sterkenburg, P. S. (2021). Robot‐mediated therapy to reduce worrying in persons with visual and intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(1), 229-238. https://doi.org/10.1111/jar.12801 Velayati, E., Zaraii Zavaraki, E. & Amirteimouri, M. H. (2013). The Effect of Educational Computer Games on Learning, Retention and Academic Achievement Motivation among Female Students with Intellectual Disability. Journal of Psychology of Exceptional Individuals, 3(9), 111-128. (in Persian) Walker, W. R., & Herrmann, D. J. (Eds.). (2010). Cognitive technology: Essays on the transformation of thought and society. McFarland. Warmoth, K., Morgan-Trimmer, S., Kudlicka, A., Toms, G., James, I. A., Woods, B., & GREAT trial team. (2022). Reflections on a personalized cognitive rehabilitation intervention: experiences of people living with dementia and their carers participating in the great trial. Neuropsychological Rehabilitation, 32(2), 268-286. https://doi.org/10.1080/09602011.2020.1820876. Wehmeyer, M. L., & Shogren, K. A. (2013). Establishing the field of applied cognitive technology. Inclusion, 1(2), 91-94. https://doi.org/10.1352/2326-6988-01.02.91 Wolters, G., Stapert, S., Brands, I., & Van Heugten, C. (2010). Coping styles in relation to cognitive rehabilitation and quality of life after brain injury. Neuropsychological Rehabilitation, 20(4), 587-600. https://doi.org/10.1080/09602011003683836 Yaryari, F., & Mirmohammadi, F. (2010). Designing and evaluating efficacy of basic concepts in mathematics teaching software to students with down syndrome. JOEC, 10(1), 37-48. http://joec.ir/article-1-296-fa.html (in Persian) Yell, M. L. (1998). The law and special education. Merrill/Prentice-Hall, Inc., 200 Old Tappan Road, Old Tappan, NJ 07675. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 598 |