تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,564 |
تعداد مقالات | 70,850 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,007,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,238,052 |
تبیین«اثرسوم شخص» بر ادراک مخاطبان سیمای جمهوری اسلامی ایران | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 9، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 32، اسفند 1400، صفحه 281-304 اصل مقاله (697.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/gmj.2023.354458.1289 | ||
نویسندگان | ||
فروغ قوهستانی1؛ امیدعلی مسعودی* 2 | ||
1دانشگاه سوره، تهران، ایران | ||
2گروه ارتباطات،دانشکده فرهنگ وارتباطات،دانشگاه سوره،تهران ایران | ||
چکیده | ||
هنگامی که از یک رسانه استفاده می کنیم برای تاثیر آن رسانه برخودمان ودیگران، به مقایسه می پردازیم،اغلب مردم تصور می کنندرسانه های جمعی به اندازه ی قابل توجهی دیگران راتحت تاثیر قرار می دهد. در انجام چنین مقایسهای ما معمولاً دیگران را بیش از خودمان تحت تأثیر رسانهها ادراک میکنیم. هدف این تحقیق شناخت ادراک مخاطبان سیمای جمهوری اسلامی ایران از اندازه اثرسوم شخص از میزان درک برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران است. این تحقیق با روش پیمایشی وبا نمونهگیری طبقه ای وتصادفی از دانشجویان دانشگاه های تهران(391نفر) انجام شد، مشخص گردید: در جامعه ایرانی نیز مانند جامعه غربی با پدیده «اثر سوم شخص» روبرو هستیم.این تحقیق نتایج پیشینهها را تأییدمیکند و ازمیان متغیرهای تأثیرگذار برسوم شخص، متغیر مطلوب/ غیرمطلوب شاخص مهمی درتشابه دوجامعه محسوب میشود. در جامعه ایرانی، «اثر سوم شخص» در مورد محتواهای نامطلوب بزرگتر از اندازه همین اثر در مورد محتواهای خنثی و مطلوب است. همچنین میزان فاصله اجتماعی ادراکشده نیز در میان بینندگان ایرانی بر اندازه «اثر سوم شخص» تأثیر میگذارد. بنابراین میتوانیم نتیجه بگیریم که« اثر سوم شخص» پدیدهای است که تا سطح زیادی از عوامل شناختیِ مشترک در ذهن همۀ افراد بشر نشأت میگیرد و تا حد زیادی مستقل از مؤلفههای فرهنگی درجامعه عمل می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اثر سوم شخص؛ مطلوبیت/نامطلوبیت؛ فاصله اجتماعی؛ سوگیری خوشبینانه؛ مؤلفه رفتاری | ||
مراجع | ||
برایانت، جنینگز و مری بث اولیور (1398). اثرهای رسانهها پیشرفتهای نظریه و پژوهش. ترجمه علیرضا دهقان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
دلاور، علی (1388). احتمالات و آمار کاربردی. تهران: انتشارات رشد.
مرکز آمار ایران (1390). دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری. تهران: مرکز آمار ایران.
Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Media violence and the American public revisited. American Psychologist, 57, 448-450.
Anderson, P. A., Hecht, M. L., Hoobler, G. D., & Smallwood, M. (2003). Nonverbal Communication Across Cultures. In W. B. Gudykunst (Ed.), Cross-Cultural and Intercultural Communication (pp. 73-90). Thousand Oaks: Sage Publications.
Andsager, J. L., & White, H. A. (2007). Self-versus others: Media, messages, and the thirdperson effect. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Brosius, H.-B., & Engel, D. (1996). The causes of third-person effects: Unrealistic optimism,impersonal impact, or generalized negative attitudes toward media influence? International Journal of Public Opinion Research, 8, 142–162.
Carnagey, N. L., & Anderson, C. A. (2005). The effects of reward and punishment in violent videogames on aggressive affect, cognition, and behavior. Psychological Science,16, 882-889.
Colwell, J. (2007). Needs met through computer game play among adolescents. Personality and Individual Differences, 43(8), 2072-2082.
Conners, J. L. (2005). Understanding the third-person effect. Communication Research Reports, 24, 3–22.
Davison, W, P. (1983). The third-person effect in Communication. Public Opinion Quarterly, 47, 1-15.
Duck, J. M., & Mullin, B. (1995). The perceived impact of the mass media: Reconsidering the third-person effect. European Journal of Social Psychology, 25, 77–93.
Dupagne, M., Salwen, M. B., & Paul, B. (1999). Impact of question order on the third-person effect. International Journal of Public Opinion Research, 11, 334–345.
Fiske, S. T., & Taylor, S. E. (1991). Social cognition, 2nd. NY: McGraw-Hill.
Giles, D. (2003). Media Psychology. Mahwah, NJ: Lea.
Gibbon, P., & Durkin, K. (1995). The third person effect: Social distance and perceived media bias. European Journal of Social Psychology, 25(5), 597-602.
Golan, G. J., & Day, A. G. (2008). The first-person effect and its behavioral consequences: A new trend in the twenty-five-year history of third-person effect research. Mass Communication & Society, 11, 539-556.
Henriksen, L., & Flora, J. A. (1999). Third-Person perception and children: perceived impact of pro-and anti-smoking ads. Communication Research, 26, 643-665.
Hitchon, J. C., Chang, C., & Harris, R. (1997). Should women emote? Perceptual bias and opinion change in response to political ads for candidates of different genders. Political Communication, 14, 49–69.
Hofstede, G. (1984). Cultural dimensions in management and planning. Asia Pacific journal of management, 1(2), 81-99.
Hofstede, G. H. (1997). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw-Hill.
Hoorens, V., & Ruiter, S. (1996). The optimal impact phenomenon: Beyond the third-personeffect. European Journal of Social Psychology, 26, 599–610.
Hsu, F. L. K. (1981). American and Chinese: Passage to Differences. Honolulu: University of Hawaii Press.
Jensen, J. D., & Hurley, R. J. (2005). Third-person effects and the environment: Social distance, social desirability, and presumed behavior. Journal of Communication, 55, 242–256.
McLeod, D. M., Eveland, W. P., & Nathanson, A. I. (1997). Support for censorship of violent and misogynic rap lyrics: An analysis of the third person effect. Communication Research,24, 153–174.
Paul, B., Salwen, M. B., & Dupagne, M. (2000). The third-person effect: A meta-analysis ofthe perceptual hypothesis. Mass Communication and Society, 3, 57–85.
Peiser, W., & Peter, J. (2000). third-person perception of television-viewing behavior. Journal of Communication, 50, 25-45.
Peiser, W., & Peter, J. (2001). Explaining individual differences in third-person perception: A limits/possibilities perspective. Communication Research, 28, 156–180.
Perloff, R. M. (1999). The third-person effect: A critical review and synthesis. Media Psychology, 1, 353–378.
Rojas, Hernando. Dhavan, V. Shah, R. Faber (1996). CENSORSHIP AND THE THIRD-PERSON EFFECT. International Journal of Public Opinion Research, 8(2),163-186.
Rucinski, D., & Salmon, C. T. (1990). The “other” as the vulnerable voter: A study of the third-person effect in the 1988 U.S. presidential campaign. International Journal of Public Opinion Research, 2, 345–368.
Salwen, M. B., & Driscoll, P. D. (1997). Consequences of third person perception in supportof press restrictions in the O. J. Simpson trial. Journal of Communication, 47, 60–77.
Triandis, H. C. (1995). Individualism & Collectivism. Boulder, CO: Westview.
White, H. A., & Dillon, J. F. (2000). Knowledge about others’ reaction to a public service announcement: The impact on self-persuasion and third-person perception. Journalism &Mass Communication Quarterly, 77, 788–803.
Whitaker, J. L., & Bushman, B. J. (2009). A review of the effects of violent video games on children and adolescents. Washington & Lee Law Review, 66, 1033-1052. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |