تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,288 |
تولید و تفسیر نشانه ها در هنر تعاملی بر اساس نظریه ی بودریار، مورد مطالعاتی آثار گروه تیم لب | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 28، شماره 2، تیر 1402، صفحه 61-71 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.353651.667035 | ||
نویسندگان | ||
راشنو همایونفر1؛ شمس الملوک مصطفوی* 2؛ حسین اردلانی3 | ||
1دانشجو دکتری فلسفه هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه به کارگیری فنآوری های نوین در خلق آثار هنری به گسترش رویکردهای تعاملی در هنر دامن زده است. نگاه خاص ژان بودریار فیلسوف معاصر و از نظریه پردازان پستمدرن به جایگاه فنآوری در زندگی بشر امروز، زمینه را برای بررسی نظرات او در هنرتعاملی فراهم ساخته است. به اعتقاد بودریار نشانه ها و رمزگان در جامعهی پسامدرن بر همهی شئون زندگی ازجمله هنرتسلط یافته و او به کرات نگرانی خود را از فراموش شدن واقعیت جهان در بین وانموده ها و نشانهها بیان نموده است. هدف از پژوهش حاضر این است که با تکیه بر مفاهیم کلیدی نظریات بودریار همچون وانمایی و ارزش نشانه و با بررسی دو نمونه ازآثار تعاملی گروه طراحان تیم لب، به این پرسش پاسخ داده شود، چگونه بازتولید نشانه ها و وانمایی مد نظر بودریار در هنرتعاملی رخ میدهد؟ برای نایل آمدن به این هدف، از شیوه توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع مکتوب و دیجیتال استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد حضور وکنش مخاطب در هنرتعاملی و تفاوت دیدگاه و نحوه ارتباط او با اثر، نشانه های جدیدی را خلق کرده که بازتولید و تکثیرپذیری نشانه ها در کنار عواملی همچون تعامل، تخیل و حس مخاطب، منجر به محو تمایز بین وانموده و واقعیت و خلق نشانه های بی ارجاع به جهان واقع می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ژان بودریار؛ هنر تعاملی؛ وانمایی؛ ارزش نشانه؛ رمزگان؛ تیم لب | ||
مراجع | ||
استیونسون، نیک،(1383)، کولاک بودریار،پسامدرنیته،ارتباطات جمعی ومبادله نمادین، ترجمۀ پیام یزدانجو، رسانه بهار 1383 - شماره 57 از 244 – 971
احمدی، بابک،(1380)، حقیقت و زیبایی، درسهای فلسفه هنر، چاپ پنجم ، تهران :نشرمرکز
بودریار، ژان،(1374)، وانموده ها، ترجمۀ مانی حقیقی، سرگشتگی نشانه ها: نمونه هایی از نقد پسامدرن، نشر مرکز، تهران
بودریار ،ژان، (1397) جامعه ی مصرفی، ترجمه ی پیروز ایزدی، نشر ثالث تهران
ساراپ، مادن(1382)، راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسا مدرنیست ترجمهی محمد رضا تاجیک، نشر نی ،چاپ اول ،تهران سیدمن، استیون. (1388) کشاکش آرا در جامعه شناسی. هادی جلیلی. چاپ دوم.: نشر نی. تهران
مانویچ، لف.(1381)، رسانه های دیجیتال، ترجمه مسعود اوحدی، فصلنامه هنر، شماره 51 ، ص 141-135
منصوریان، سهیلا. (1391)،وانمایى: تاریخچه و مفهوم، فصلنامه کیمیاى هنر، شماره.2، بهار،ص 120-109
نوذری، حسینعلی (1388)، صورتبندی مدرنیته و پست مدرنیته؛ بسترهای تکوین تاریخی و زمینه های تکامل اجتماعی، چاپ سوم ، انتشارات نقش جهان، تهران وارد،گلن(1393)، پست مدرنیسم، ترجمه نادرفخر- ابوذرکرمى، نشر ماهى، تهران.
Baudrillard, Jean. (1983), Simulations, trans. Paul Foss, Paul Patten and Philip Beitchman. New York: Semiotext Baudrillard, Jean. (1993), Symbolic Exchange and Death, SAGE Publications Baudrillard, Jean. (1994), Simulacra and Simulations, trans.S. Faria and Ann Arbor. MI: University of Michigan Press. Baudrillard, Jean. (1998). The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage. Baudrillard, Jean. (2005a), The Intelligence of Evil or theLucidity Pact, Oxford and New York: Berg. Baudrillard,Jean .(2005b), Violence of the virtual and integral reality, International Journal of Baudrillard Studies,vol 2.No.2. Jamson, Fredric. (1991). Postmodernism or the Cultural logic of late capitalism. Duke University Press. Muller, L., Edmonds, E. and Connell, M. (2006). Living Laboratories for Interactive Art. Co De sign: International Journal of Co Creation in Design and the Arts, Special Issue on Interactive Art Collaboration, 2 (4), 195-207. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |