تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,188,672 |
ردپای برگسون در تفسیر هایدگر از زمان | ||
فلسفه | ||
دوره 21، شماره 2 - شماره پیاپی 41، اسفند 1402، صفحه 221-236 اصل مقاله (470.24 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2023.349685.1006750 | ||
نویسندگان | ||
حسین ملکوتی1؛ بیژن عبدالکریمی* 2؛ علی مرادخانی3 | ||
1گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران. | ||
چکیده | ||
در ابتدای کتاب وجود زمان نام برگسون در کنار نام ارسطو آمده است، جایی که هایدگر سعی دارد مفهوم حیث زمانی را از زمان سنتی مورد استفاده در فلسفه تمایز دهد. حال سؤال اینجاست که پس از اشارۀ هایدگر به نام ارسطو، چرا نام برگسون به میان میآید؟ اگر منظور آخرین فیلسوف است چرا هوسرل را نام نمیبرد که استاد خود هایدگر بود و سخنرانیاش با عنوان زمان-آگاهی قرار بود تحت نظارت هایدگر به چاپ برسد؟ چرا نامی از هگل به میان نمیآید که تفسیرش از زمان در فصل ماقبل آخر وجود و زمان، موضوع بحث هایدگر قرار میگیرد؟ چرا نامی از دیلتای نیست که موضوعات تفکرش در زمینۀ زمان قبل از نوشتن کتاب وجود و زمان موردتوجه هایدگر بود؟ البته هایدگر در انتهای بخش دوم وجود و زمان و در قالب یک پانوشت بار دیگر به نام برگسون اشاره و ادعا میکند که تنها قصدش، تمایز قائل شدن میان نظر خودش در باب «زمان» با برگسون است، هرچند اخیراً توسط علاقۀ روزافزون به مکتب برگسونی و تأثیر او بر فلسفۀ قرن بیستم به دلیل تأثیر او بر ژیل دلوز تحقیقات پژوهشگران نشان از وامداری هایدگر از فلسفۀ برگسون دارد. دامنۀ این تحقیقات گرچه به مسئلۀ تأثیر برگسون بر پدیدارشناسی و هایدگر هم کشیده شده اما برخی پرسشها هنوز بیپاسخ هستند که این مقاله سعی در پاسخ به آنها را دارد | ||
کلیدواژهها | ||
هایدگر؛ برگسون؛ زمان؛ حیث زمانی؛ ارسطو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84,325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14,565 |