تعداد نشریات | 155 |
تعداد شمارهها | 5,987 |
تعداد مقالات | 65,527 |
تعداد مشاهده مقاله | 108,021,127 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 84,451,871 |
تجربههای موثر در توسعه تفکر استراتژیک مدیران: رویکردی پدیدارشناسانه. | ||
مدیریت دولتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 فروردین 1402 اصل مقاله (1.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2023.352535.3261 | ||
نویسندگان | ||
محمد ابویی اردکان1؛ فرشته محمدی* 2؛ حمید رضا یزدانی3؛ علی حیدری4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران | ||
2مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشگاه تهران | ||
4گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: با افزایش پیچیدگی محیطی، توانایی تفکر استراتژیک در همه سطوح سازمانها مورد نیاز است. تحقیقات در مورد اینکه تفکر استراتژیک چگونه توسعه مییابد اندک است. درک اینکه تفکر استراتژیک چگونه توسعه مییابد و مدیران چگونه به متفکران استراتژیک ماهر تبدیل میشوند، از دیدگاههای مختلف قابل بررسی است. تحقیق حاضر قصد دارد توسعه تفکر استراتژیک را از لنز تجربه مورد بررسی قرار دهد. هدف این پژوهش، شناسایی و تبیین تجربهها و ویژگیهای موثر آنها در توسعه تفکر استراتژیک مدیران صنعت فناوریهای مالی (فینتک) در ایران است. روش: پژوهش حاضر، بر اساس روش تحقیـق کیفـی و رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شده و از روش کولایزی بـرای تحلیـل دادهها استفاده شده است. چهارده مدیر ارشد حوزه فینتک به عنوان مشارکتکنندگان در تحقیق، انتخاب شدند. اعتبار نتایج با استفاده از، مراجعة مجدد به مشارکتکنندگان و تایید آنان حاصل شـد. یافتهها: این تحقیق منجر به شناسایی هفت تجربه موثر در توسعه تفکر استراتژیک مدیران صنعت فینتک در ایران و ویژگیهای این تجربهها شده است. این تجربهها عبارتند از: گشودگی در برابر تجربه، حمایت مربیان، راهبری موقعیتهای خطیر، تمرکز بر توسعه فردی، شبکهسازی و ارتباطات گسترده، به چالش کشده شدن توسط یک موقعیت بحرانی و شکست و ناکامی به مثابه ابزار توسعه. نتیجهگیری: این پژوهش در امتداد تحقیقاتی که بر نقش تجربه در یادگیری تاکید کردهاند قرار دارد. تحقیق حاضر در حوزه صنعت فینتک در ایران انجام شد و نتایج حاصل از تحلیل دادهها و تایید آن توسط مشارکتکنندگان، نقش تجربه در توسعه تخصص در تفکر استراتژیک را تایید کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر استراتژیک؛ یادگیری تجربی؛ توسعه منابع انسانی؛ پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effective experiences in the development of managers' strategic thinking: a phenomenological approach . | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Aboei Ardakan1؛ Fereshteh Mohammadi2؛ hamid reza yazdani3؛ Ali Heidary4 | ||
1Associate Prof., Faculty of Management, University of Tehran | ||
2Faculty of Management, Tehran University, Tehran, Iran | ||
3Department of Business, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
4Faculty of Management, Tehran University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Today's world is changing more than ever, and organizational leaders are faced with the increasing challenges of remaining in the field of competition, complexity and environmental uncertainty, and need to interpret complex information and develop strategies that can improve organizational processes. Strategic thinking as a cognitive capability can guide organizations to manage environmental changes by ensuring the continuity of competitive advantages and organize emerging changes to benefit from attractive results such as increased growth or development of new knowledge or expertise. Strategic thinking has long been considered as one of the requirements for managers at all organizational levels. As environmental complexity increases, this ability is also required at lower levels of organizations. Research on how strategic thinking develops is scarce. Understanding how strategic thinking develops and how managers become skilled strategic thinkers can be explored from different perspectives. The current research aims to examine the development of strategic thinking from the lens of experience. The purpose of this research is to identify and explain the experiences and their effective characteristics in the development of strategic thinking of managers of the financial technology industry (Fintech) in Iran. Method: The current research was conducted based on the qualitative research method and descriptive phenomenology approach. Deep interviews with fourteen fintech senior managers were conducted based on purposive sampling strategy, until obtaining saturation. Interviews were analyzed using Colaizzi’s (1978) method which provides a structured and systematic account of the procedural steps involved in the analysis of phenomenological data. This method can increase the confirmability and dependability of the results. In keeping with this approach,the following steps were followed: (a) Each transcript was read at least 2 times by the first author and a research assistant to familiarize themselves and identify some themes; (b)significant statements from each transcript that were identified;(c) meanings were formulated from each of the significant Statements; (d) formulated meanings were organized into clusters and themes were created from them; (e) the clusters and themes were used to exhaustively describe. The analysis brought to light 473significant statements and 17clusters from which 7 theme emerged. Validation of the results was obtained through bracketing implemented by the researcher, referring to the participants and earning their agreement. Results: This research has led to the identification of seven effective experiences in the development of strategic thinking of fintech industry managers in Iran and the characteristics of these experiences. These experiences include: openness to experience, experiencing support from mentors, managing critical situations, focusing on personal development, networking and extensive communication, being challenged by a critical situation, and failure as a development tool. Conclusion: This research is in line with the research that emphasized the role of experience in learning. The present research was conducted in the field of fintech industry in Iran and the results of data analysis and confirmation by the participants confirmed the role of experience in the development of expertise in strategic thinking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Strategic thinking, experiential learning, Human Resource development, Phenomenology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |