
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,181,841 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,010,664 |
تأثیر پویاییهای تحصیلات زنان بر متغیرهای کلان اقتصادی با رویکرد الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
دوره 21، شماره 3، مهر 1402، صفحه 637-660 اصل مقاله (862.04 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2023.346745.1008242 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی زارع شحنه* 1؛ مهدی اکابری تفتی2؛ ابراهیم بهرامی نیا1؛ احسان سلیمی2 | ||
1استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تکانۀ مثبت تحصیلات زنان و فناوری بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تولید، سرمایهگذاری و اشتغال در ایران است. برای بررسی تأثیر این تکانهها، از الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی (DSGE) استفاده شد. الگوهای تعادل عمومی پویای تصادفی، توانایی بررسی تأثیر یک متغیر بر چندین متغیر را دارند. کارگزاران اقتصادی در مدل شامل خانوارها، تولیدکنندگان، دولت و بانک مرکزی هستند که با بهینهیابی رفتار آنها در قالب این الگو به بررسی تکانههای آموزش زنان پرداخته شده است. نتایج حاصل از توابع واکنش آنی تکانههای بهبود سطح تحصیلات زنان و بهبود فناوری نشان میدهد تکانۀ مثبت آموزش زنان سبب افزایش تولید و سرمایهگذاری میشود. همچنین این تکانه، اشتغال را نیز افزایش میدهد. همچنین تکانۀ فناوری موجب افزایش تولید و سرمایهگذاری و کاهش اشتغال شده است. با توجه به نتایج پژوهش، توصیه میشود با اتخاذ سیاستهای مناسب بهمنظور دستیابی هرچه بیشتر منافع توسعۀ علمی و نیل به رشد اقتصادی بالاتر، سرمایهگذاریهای مناسب در زمینۀ آموزش زنان مورد اهتمام بیشتری قرار گیرد؛ بهنحویکه آموزشهای کاربردی در مشاغل مرتبط با زنان نهتنها موجب ایجاد رقابت در تصاحب فرصتهای شغلی نشده است، بلکه عاملی در جهت ایجاد اشتغال و فرصتهای شغلی جدید نیز محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتغال؛ الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی. تحصیلات زنان؛ تولید؛ سرمایهگذاری | ||
مراجع | ||
Aleemran, R., & Aleemran, S. A. (2019). Studying the Effect of Female Higher Education on Iran’s Economic, Growth Women and Society, 10(39), 17-30. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20088566.1398.10.39.2.5 (In Persian) Baas, T., & Shamsfakhr, F. (2017). Times of crisis and female labor force participation - Lessons from the Spanish flu. In the Annual International Conference on Macroeconomic Analysis and International Finance, 1-98. https://doi.org/10.1016/S0959-8049(99)80001-X Bahraminia, E., Abolhasani, A. & Ebrahimi, I. (2019). A New Keynesian DSGE Model with a Focus on the Housing Sector for Iran’s Economy, 10(20), 71-102. https://doi.org/10.29252/epj.2018.1266 (In Persian) Baliamoune-Lutz, M. (2007). Gender inequality and growth in Sub-Saharan Africa and Arab countries. Africa Development, 21, 224-242. https://hdl.handle.net/10855/15540 Blumberg, R. L. (1988). Income under female versus male control: Hypotheses from a theory of gender stratification and data from the Third World. Journal of Family Issues, 9(1), 51-84. https://doi.org/10.1177/019251388009001004 Calvo, G. (1983). Staggered prices in a utility-maximizing framework. Journal of Monetary Economics, 12(3), 383-398. https://doi.org/10.1016/0304-3932(83)90060-0 Cameron, L. A., Malcolm Dowling J., & Worswick, Ch. (2001). Education and labor market participation of women in Asia: Evidence from five countries. Economic Development and Cultural Change, 49(3), 460-77. https://doi.org/10.1086/452511 Dollar, D., & Gatti, R. (1999). Gender inequality, income, and growth: are good times good for women (Vol. 1). Washington, DC: Development Research Group, The World Bank, 1-25. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.437 Esfandyari, M., Dahmardeh, N., & Kavand, H. (2014). Dual Labor Market in a Dynamic Stochastic General Equilibrium Model of Iran, The Economic Research (Sustainable Growth and Development), 14(1), 217-238. http://ecor.modares.ac.ir/article-18-10347-fa.html (In Persian) Ghosh, M. (2018). Gender Equality, Growth and Human Development in India. Journal of Poverty Alleviation & International Development, 9(1), 125-260. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e11394 Hafner, K. A., & Mayer-Foulkes, D. (2017). Fertility, economic growth, and woman human development causal determinants of the developed lifestyle. Journal of Macroeconomics, 38(Pt A), 107-120. https://doi.org/10.1016/j.jmacro.2013.04.001 Hajebi, E., & Razmi, M. J. (2016). Effect of Women's Higher Education on Economic Growth in Some OPEC and North Africa Countries. Journal of Economic Modeling Research, 7(24), 175-200. http://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jemr.6.24.175 (In Persian) Hassan, G., & Cooray, A. (2015). Effects of male and female education on economic growth: Some evidence from Asia. Journal of Asian Economics, 36, 97-109. https://doi.org/10.1016/j.asieco.2014.09.001 Hassan, S. A., & Rafaz, N. (2017). The role of female education in economic growth of Pakistan: A time series analysis from 1990-2016. International Journal of Innovation and Economic Development, 3(5), 83-93. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121143 Hoover, K. D. (1995). Facts and artefacts: Calibration and the empirical assessment of real business cycle models. Oxford Economic Papers, 47(1), 24-44. https://www.jstor.org/stable/2663662 Iran Statistical Center (2022). Statistical yearbook of the country for 2019. Jafari Samimi, A., Tavakolian, H., & Hajikarami, M. (2018). Evaluation of monetary policy in terms of exchange rate shock, mdsge approach: The case of Iran. Journal of Applied Economics Studies in Iran, 23, 1-34. https://doi.org/10.22084/aes.2017.13413.2443 (In Persian) Javan, M., Afshari, Z., & Tavakolian, H. (2018). The effects of labor market disturbances on the macroeconomic dynamics in a new keynesian model. Iranian Journal of Trade Studies, 21(84), 229-265. https://doi.org/10.1016/j.jmacro.2018.10.006 (In Persian) Karimi, M. Sh., Sohaili, K., & Ebrahimi, F. (2018). The relationship between women's education and economic growth (A case study of selected Islamic countries). Strategic and Macro Policy Quarterly, 4, 646-670. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2018.105822 (In Persian) Khera, P. (2016). Macroeconomic impacts of gender inequality and informality in India, International Monetary Fund, 10(5089), WP/16/16, 1-65. https://doi.org/10.1016/j.qref.2016.01.006 Klasen, S. (2002). Low schooling for girls, slower growth for all? Cross-country evidence on the effect of gender inequality in education on economic development. The World Bank Economic Review, 16(3), 345-373. https://doi.org/10.1016/j.wdp.2020.100284 Minasyan, A., Zenker, J., Klasen, S., & Vollmer, S. (2019). Educational gender gaps and economic growth: A systematic review and meta-regression analysis. World Development, 122, 199–217. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2019.05.006 Oztunc, H., Oo, Z. C., & Serin, Z. V. (2015). Effects of Female Education on Economic Growth: A Cross Country Empirical Study. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(2), 349-357. https://doi.org/10.1016/j.jflm.2015.102463 Renani, M., Arbabian, Sh., & Mirzaei, M. (2018). Understanding the structure of women's employment in the informal sector of the country. Rah Andisheh Economic Research Quarterly, 1(1), 38-62. http://ejip.ir/article-1-373-fa.html (In Persian) Rotemberg, J. (1982). Monopolistic price adjustment and aggregate output. Review of Economic Studies, 49, 517–531. https://doi.org/10.1016/j.eneco.105619 Tavakolian, H. (2013). A New Keynesian Phillips Curve in a DSGE Model for Iran, Journal of Economic Research, 47(3), 1-22. https://doi.org/10.22059/jte.2012.29251 (In Persian) Tavakolian, H., & Sarem, M. (2017) Dsge models in Dynare (modeling, solution and estimation for Iran), Monetary and Banking Research Institute, 6(7), 8-25. https://doi.org/10.1016/j.eap.2017.11.018 (In Persian) Uhlig, H. (1999). A toolkit for analyzing nonlinear dynamic stochastic models easily, computational methods for the study of dynamic economies. Oxford: Oxford University Press, 30-61. https://doi.org/10.1016/j.red.2021.04.001 Yumusak, I. G., Bilen, M., & Ates, H. (2013). The impacts of gender inequality in education on economic growth in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 1093-1103. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.437 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |