مهدوی, شهاب الدین, بیات, محمدرضا. (1401). ارزیابی نقش پارادایمها و الگوها در فهم دین با تأکید بر دیدگاه ایان باربور. , 55(2), 464-443. doi: 10.22059/jitp.2022.345773.523364
شهاب الدین مهدوی; محمدرضا بیات. "ارزیابی نقش پارادایمها و الگوها در فهم دین با تأکید بر دیدگاه ایان باربور". , 55, 2, 1401, 464-443. doi: 10.22059/jitp.2022.345773.523364
مهدوی, شهاب الدین, بیات, محمدرضا. (1401). 'ارزیابی نقش پارادایمها و الگوها در فهم دین با تأکید بر دیدگاه ایان باربور', , 55(2), pp. 464-443. doi: 10.22059/jitp.2022.345773.523364
مهدوی, شهاب الدین, بیات, محمدرضا. ارزیابی نقش پارادایمها و الگوها در فهم دین با تأکید بر دیدگاه ایان باربور. , 1401; 55(2): 464-443. doi: 10.22059/jitp.2022.345773.523364
ارزیابی نقش پارادایمها و الگوها در فهم دین با تأکید بر دیدگاه ایان باربور
1دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه دین دانشگاه تهران؛تهران، ایران؛
2استادیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
این مقاله به ارزیابی دیدگاههای ایان باربور درباره نقش پارادایمها و الگوها در شکلگیری و فهم دین پرداخته است. باربور با تکیه بر دیدگاه توماس کوهن درباره نقش پارادایمها در نظریههای علمی نشان داده است که همانطور که مشاهدات تجربی ناب و خالص نداریم، تجربه دینی، داستانها و شعائر دینی ناب و خالص نیز نداریم؛ زیرا همانطور که مشاهدات گرانبار از نظریههای علمیاند و نظریههای علمی هم گرانبار از پارادایمها هستند، تجربههای دینی، داستانها و شعائر دینی هم گرانبار از باورهای دینی؛ و باورهای دینی هم گرانبار از پارادایمهای دینیاند. از سوی دیگر، وی معتقد است همان طور که الگوها در درون یک پارادایم در شکلگیری و فهم نظریههای علمی موثرند، در تکوین و فهم باورهای دینی نیز سهم اساسی دارند. در این مقاله ابتدا دیدگاه باربور توضیح داده شده، سپس در ارزیابی دیدگاه وی، نگاه پارادایمی به دین، توجه به نقش الگوها در دین و جنبه هرمنوتیکی از نقاط مثبت دیدگاه باربور شمرده شده و تلاش شده است تا از انتقاداتی مانند ناواقعگرایی و نسبیتگرایی نگاه پارادایمی و الگوها دفاع شود. اما به نظر میرسد که اولا تعریف دین به تجربه دینی، داستانها و شعائر دینی نوعی تحویل دین شمرده میشود، ثانیا میتوان بجای تعبیر «باورهای دینی» از نظریههای دینی استفاده کرد و نظریههای دینی را متناظر با نظریههای علمی دانست.