رابطۀ بین توانایی تصویرسازی حرکتی و ساختار بازنمایی ذهنی در بازیکنان بسکتبال
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی
مقاله 5 ، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 89 ، 1401، صفحه 69-82 اصل مقاله (372.48 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.350270.1685
نویسندگان
محبوبه شیخ زاده 1 ؛ ربابه رستمی 2 ؛ داود فاضلی* 3
1 گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2 گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران .
3 گروه علوم ورزشی ، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران .
چکیده
زمینه : تصویرسازی حرکتی از جمله وجوه شناختی تکلیف است که در بسیاری از تکالیف بهعنوان عاملی اثرگذار بر عملکرد بررسی میشود. همچنین یکی دیگر از ابعاد شناختی تکالیف که محققان عقیده دارند نقش مهمی در کنترل حرکتی و اجرای تکلیف دارد، بازنمایی ذهنی است. هدف از این تحقیق تعیین رابطۀ بین توانایی تصویرسازی حرکتی و ساختار بازنمایی ذهنی در تکلیف پرتاب آزاد بسکتبال بود.روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع همبستگی بود و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. در این تحقیق از پرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی ویرایششده و نرمافزار بازنمایی ذهنی بهعنوان ابزار استفاده شد. توانایی تصویرسازی حرکتی 60 بسکتبالیست زن اندازهگیری شد و 10 نفر با بالاترین توانایی تصویرسازی (میانگین سن16/3 و انحراف استاندارد 2/05) و 10 نفر با پایینترین توانایی تصویرسازی (میانگین سنی 3/9±20/4) انتخاب شدند. سپس با استفاده از نرمافزار بازنمایی ذهنی، ساختار بازنمایی ذهنی آنها اندازهگیری شد. رابطۀ بین توانایی تصویرسازی ذهنی و بازنمایی ذهنی با استفاده از تحلیل همبستگی تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که گروه با توانایی تصویرسازی بالا بازنمایی ذهنی ساختاریافتهتری دارد و این ساختار مشابهت بیشتری با ساختار بازنمایی ذهنی معیار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین نمرات تصویرسازی و ساختار بازنمایی ذهنی در هر دو گروه رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: این یافتهها با استفاده از دیدگاه ادراکی شناختی توجیه شدند. همچنین این نتایج بهعنوان شاهدی برای فرایند بالا به پایین تصویرسازی در نظر گرفته شدند. دستیابی به این نتیجه، حاکی از این است که تمرین مهارتهای روانشناختی همگام با مهارتهای تکنیکی، سهم بسیار مهمی در موفقیت ورزشی ورزشکاران خواهد داشت.
کلیدواژهها
بازنمایی ذهنی ؛ بسکتبال ؛ توانایی تصویرسازی
مراجع
Edwards, W. H. (2010). Motor learning and control: From theory to practice, Cengage Learning.
Bonassi, G., Lagravinese, G., Bisio, A., Ruggeri, P., Pelosin, E., Bove, M., & Avanzino, L. (2020). Consolidation and retention of motor skill after motor imagery training. Neuropsychologia , 143, 107472.
Niknasab, F., Zareli, M., Fakorean, A., & Sharbatzadeh, R. (2021). Comparison of the effectiveness of mindfulness and Mental Imagery training on Cortisol levels, Anxiety, and Self-Confidence in Officer Students. Journal of Motor Learning and Movement , 13 (2), 149-161. (In persian)
Hall, C. R., Mack, D. E., Paivio, A., & Hausenblas, H. A. (1998). Imagery use by athletes: development of the Sport Imagery Questionnaire. International Journal of Sport Psychology .
Munroe-Chandler, K. J., Hall, C. R., Fishburne, G. J., Murphy, L., & Hall, N. D. (2012). Effects of a cognitive specific imagery intervention on the soccer skill performance of young athletes: Age group comparisons. Psychology of sport and exercise, 13(3), 324-331.
Simonsmeier, B. A., Frank, C., Gubelmann, H., & Schneider, M. (2018). The effects of motor imagery training on performance and mental representation of 7-to 15-year-old gymnasts of different levels of expertise. Sport, Exercise, and Performance Psychology , 7(2), 155.
Gregg, M. and C. Hall (2018). "Imagery as a skill: Longitudinal analysis of changes in motivational imagery." Imagination, Cognition and Personality 37(4): 448-457.
Rodgers, W., Hall, C., & Buckolz, E. (1991). The effect of an imagery training program on imagery ability, imagery use, and figure skating performance. Journal of Applied Sport Psychology , 3 (2), 109-125.
Holmes, P., & Calmels, C. (2008). A neuroscientific review of imagery and observation use in sport. Journal of motor behavior , 40(5), 433-445.
Frank, C., Land, W. M., Popp, C., & Schack, T. (2014). Mental representation and mental practice: experimental investigation on the functional links between motor memory and motor imagery. PloS one, 9(4), e95175.
Driskell, J. E., Copper, C., & Moran, A. (1994). Does mental practice enhance performance?. Journal of applied psychology , 79(4), 481.
Ryan, E. D., & Simons, J. (1983). What is learned in mental practice of motor skills: A test of the cognitive-motor hypothesis. Journal of Sport and Exercise Psychology , 5(4), 419-426.
Schack, T. (2012). "Measuring mental representations." Handbook of measurement in sport and exercise psychology : 203-214 .
Schack, T. (2020). Mental Representation in Action: A Cognitive Architecture Approach. Handbook of Sport Psychology , 513-534.
Morgan, A. (2014). Representations gone mental. Synthese , 191 (2), 213-244.
657-661.
Schmidt, R. A. (1975). A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological review , 82(4), 225.
Schack, T. (2004). "Knowledge and performance in action." Journal of Knowledge Management. Schack, T., & Frank, C. (2021). Mental representation and the cognitive architecture of skilled action. Review of Philosophy and Psychology, 12(3), 527-546.
Frank, C., Land, W. M., & Schack, T. (2013). Mental representation and learning: the influence of practice on the development of mental representation structure in complex action. Psychology of Sport and Exercise , 14(3), 353-361.
Fazeli, D., Taheri, H., & Saberi Kakhki, A. (2017). Random versus blocked practice to enhance mental representation in golf putting. Perceptual and motor skills , 124(3), 674-688.
Moradi, N., & Fazeli, D. (2017). Investigation of effect of routine introduction, imagery and mixed methods on performance and mental representation of volleyball overhand float-serve. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi) , 6(20), 149-168. (In persian)
Fazeli, D., & Moradi, N. (2019). The Effect of Different Methods of Practice a Pre-Performance Routine on Mental Representation and Performance Levels of Volleyball Overhand Float-Serve. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi) , 8 (29), 88-104. (In persian)
Sohrabi, M., Farsi, A. R., & Fuladian, J. (2010). Validation of the IRANIAN translation of the movement imagery questionnaire-revised.
England, A., Brusseau, T., Burns, R., Koester, D., Newton, M., Thiese, M., & Chase, B. (2019). The cognitive structure of the basketball free throw in adolescent physical education students. Motor control , 23 (4), 472-484.
Fazeli, D., Rostami, R., & Nazemzadegan, G. (2022). Effect of Motor Imagery and Action Observation on Mental Representation and Movement Accuracy of Basketball free Throw. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi) , 10 (38), 23-42. (In persian)
Santos, J. M., & Embrechts, M. (2009, September). On the use of the adjusted rand index as a metric for evaluating supervised classification. In International conference on artificial neural networks (pp. 175-184). Springer, Berlin, Heidelberg.
Kim, T., Park, H., & Schack, T. (2019). A functional link between mental representation in long-term memory and cognitive performance in working memory. Advances in cognitive Psychology , 15(1), 11.
Kosslyn, S. M. (1980). Image and mind . Harvard University Press.
Kosslyn, S. M., & Pylyshyn, Z. (1994). Image and brain: The resolution of the imagery debate. Nature , 372(6503), 289-289.
Kosslyn, S. M., & Thompson, W. L. (2003). When is early visual cortex activated during visual mental imagery?. Psychological bulletin , 129 (5), 723.
Fazeli, D., Abdollahi, M. H., & Kooroshfard, N. (2020). Effect of Practice Arrangement on Mental Representation of Basketball Free Throw. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi) , 9 (32), 141-160. (In persian)
Bläsing B, Tenenbaum G, Schack T. The cognitive structure of movements in classical dance. Psychology of Sport and Exercise . 2009;10(3):350-60
Schack, T., and D. Hackfort. (2007). An action theory approach to applied sport psychology. In Handbook ofsport psychology, ed. G . Tenenbaum and R.C. Eklund, 3rd ed., 332–351. Hoboken: Wiley
Schack, T., & Mechsner, F. (2006). Representation of motor skills in human long-term memory. Neuroscience letters , 391 (3), 77-81.
Schack, T. (2004). The cognitive architecture of complex movement. International journal of sport and exercise psychology , 2 (4), 403-438.
Weigelt, M., Ahlmeyer, T., Lex, H., & Schack, T. (2011). The cognitive representation of a throwing technique in judo experts–technological ways for individual skill diagnostics in high-performance sports. Psychology of Sport and Exercise , 12 (3), 231-235.
Velentzas, K., Heinen, T., Tenenbaum, G., & Schack, T. (2010). Functional mental representation of volleyball routines in German youth female national players. Journal of Applied Sport Psychology , 22 (4), 474-485.
Fathizadeh, A., Sohrabi, M., Saberi Kakhaki, A., (2022). Effect of Imagining the Strategy of Play and Imagining the Motor Skill on Youths' Sport Performance in Karate. Journal of Sports and Motor Development and Learning. (In persian)
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 415
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382