تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,044 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,119 |
تدوین الگوی مقابلۀ روانشناختی بر مبنای روانشناسی مثبتگرا و ارزیابی تأثیر آن بر تابآوری افراد دارای اضطراب کووید-19 | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 17، دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 269-285 اصل مقاله (709.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.332139.644038 | ||
نویسندگان | ||
الهام خاکزاد1؛ سیدعلی حسینی المدنی* 2؛ رحیم حمیدی پور3 | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه مشاوره، ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی مقابلۀ روانشناختی برمبنای روانشناسی مثبتگرا و ارزیابی تأثیر آن بر تابآوری افراد دارای اضطراب کووید-19 انجام شد. روش پژوهش در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش استقرایی و در قسمت کمی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری دوماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل افراد دارای اضطراب کووید-19 شهر تهران در ششماهۀ اول 1400 بود. بهمنظور اجرای پژوهش حاضر 35 نفر دارای اضطراب کووید-19 به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. افراد حاضر در گروه آزمایش مداخلۀ حاضر (10 جلسه) را طی یک ماه و نیم دریافت کردند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS) و پرسشنامۀ تابآوری (RQ) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد الگوی مقابلۀ روانشناختی بر مبنای روانشناسی مثبتگرا از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این مداخله بر تابآوری افراد دارای اضطراب کووید-19 تأثیر داشته است (0001>P). براساس یافتههای پژوهش حاضر، الگوی مقابلۀ روانشناختی بر مبنای روانشناسی مثبتگرا با توجه به توانمندیها و نقاط مثبت، ترویج نوعدوستی و مهرورزی به دیگران، ادای سپاسگزاری و شکرگزاری و شکلدهی امید و خوشبینی میتواند روشی کارآمد برای بهبود تابآوری افراد دارای اضطراب کووید-19 محسوب شود. | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی مثبتگرا؛ تابآوری؛ اضطراب کووید-19 | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابراهیمی، ا.، ارجمندنیا، ع.ا.، و افروز، غ. (1396). ارزیابی برنامۀ آموزشی مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر در افزایش رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی. فصلنامۀ توانمندسازی کودکان استثنایی. 8(22)، 110-79.
ابراهیمی، م. (1399). سنخشناسی مواجهۀ خانوادۀ ایرانی با بحران کرونا. بررسی مسائل اجتماعی ایران. 11(1)، 249-225.
اصلیآزاد، م.، خاکی، س.، و فرهادی، ط. (1400). اثربخشی واقعیتدرمانی آنلاین بر اضطراب و پریشانی روانشناختی بیماران بهبودیافتگان کووید-19. مجلۀ دستاوردهای روانشناختی. 28(2)، 20-1.
اصلیآزاد، م.، فرهادی، ط.، و خاکی، س. (1400). اثربخشی واقعیتدرمانی آنلاین بر استرس ادراکشده و اجتناب تجربهای بهبودیافتگان کووید-19. فصلنامۀ روانشناسی سلامت. 10(38)، 156-141.
افراسیابی، ح.، و بهارلویی، م. (1399). تعلیق، هراس و بازاندیشی: برداشت جوانان از زندگی اجتماعی در شرایط کرونایی. مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی. 12(2)، 143-123.
انوری، ج.، و سرداری، ب. (1398). اثربخشی رواندرمانی مثبتگرا بر بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان با علائم اضطرابی. پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت. 5(2)، 46-31.
پیرانی، م. (1399). بازخوانی حکایتهای عرفانی اسرارالتوحید با رویکرد روانشناسی مثبتگرا. دوفصلنامۀ علمی ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا. 12(22)، 32-7.
جوانمرد، ج.، رجایی، ع.، و خسروپور، ف. (1398). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر به شیوۀ گروهی بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانشآموزان پسر ناسازگار متوسطۀ اول. روانشناسی کاربردی. 13(2)، 227-209.
خلیلی، س.، و سرداری، ب. (1398). اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا بر کاهش مشکلات نظمجویی هیجان در نوجوانان با نشانۀ اختلالات خوردن. مجلۀ علوم روانشناختی. 18(76)، 487-479.
ربیع، و.، میرباقریفرد، س. ع. ا.، و هاشمی باباحیدری، س. م. (1398). بررسی مقام «صبر» در متون عرفانی ادب فارسی و راهکارهای عملی آن در روانشناسی مثبتگرا. فصلنامۀ جستارهای نوین ادبی. 52(2)، 103-79.
زادهباقری، ق.، و ماردپور، ع. (1398). مدلسازی و تعامل روانشناسی مثبتنگر با جهتگیری مذهبی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاههای استان کهگیلویه و بویر احمد. ارمغان دانش. 24(5)، 996-984.
سامانی، س.، جوکار، ب.، و صحراگرد، ن. (1386). تابآوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۱۳(3)، 295-290.
سعلبیفرد، ص.، تاجری، ب.، و رفیعیپور، ا. (1399). اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا بر رشد پس از سانحه، شفقت خود و امید در زنان مبتلا به سرطان پستان. سلامت جامعه. 14(4)، 44-34.
شریفی، غ.، نظرپور، د.، داورنیا، م.، و داورنیا، ر. (1400). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر بهزیستی ذهنی زنان چاق مبتلا به دیابت نوع 2. مجلۀ علوم روانشناختی. 20(97)، 102-89.
شهیاد، ش.، و محمدی، م. ت. (1399). آثار روانشناختی گسترش بیماری کووید-19 بر وضعیت سلامت روان افراد جامعه: مطالعۀ مروری. مجلۀ طب نظامی. 22(2)، 192-184.
عباسی، م.، داودی، ح.، حیدری، ح.، و پیرانی، ذ. (1398). اثربخشی آموزش روانشناسی مثبتنگر و خوددلسوزی شناختی بر خودکارآمدی، فرسودگی و خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان. مجلۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 62(4)، 1660-1649.
عباسی، م.، داودی، ح.، حیدری، ح.، و پیرانی، ذ. (1399). همسنجی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر خودکارآمدی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و راهبردهای یادگیری. مجلۀ روانشناسی مدرسه. 9(4)، 166-144.
علمیمنش، ن. (1396). اثربخشی رواندرمانی مثبتگرا بر تنیدگی در مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی. فصلنامۀ کودکان استثنایی. 17(4)، 14-5.
علیپور، ا.، قدمی، ا.، علیپور، ز.، و عبدالهزاده، ح. (1398). اعتباریابی مقدماتی مقیاس اضطراب کرونا (CDAS) در نمونۀ ایرانی. روانشناسی سلامت. 8(4)، 175-163.
عنابستانی، ص.، و ناعمی، ع. م. (1398). تأثیر آموزش مثبتنگری بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان اتیسم. روانشناسی افراد استثنایی. 9(33)، 68-45.
فاضلی کبریا، م.، حسنزاده، ر.، میرزاییان، ب.، و خواجهوند خوشلی، ا. (1398). اثربخشی آموزش روانشناسی مثبتگرا با رویکرد اسلامی بر سرمایههای روانشناختی بیماران قلبی-عروقی. دین و سلامت. 7(1)، 48-39.
گلهگیریان، ص.، پولادی ریشهری، ع.، و کیخسروانی، م. (1398). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر نشاط ذهنی، تابآوری و شفقت به خود در مادران دارای کودکان مبتلا به فلج مغزی. روانشناسی افراد استثنایی. 9(35)، 213-193.
محمدی، م. (1384). بررسی عوامل مؤثر بـر تـابآوری در افـراد در معرض خطر سوءمصرف مواد. پایاننامۀ دکتری رشتۀ روانشناسی عمومی. دانشکدۀ روانشناسی و توانبخشی، دانشگاه علـوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.
مرتضوی امامی، س. ع.، احقر، ق.، پیرانی، ذ.، حیدری، ح.، و حمیدیپور، ر. (1398). تأثیر آموزش روانشناسی مثبتنگر بر خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی دانشآموزان دختر. خانواده و پژوهش. 16(2)، 82-67.
مصطفایی، م.، امامقلی خوشهچین، ت.، داداشی، م.، مختاری و زنجانی، پ. (1399). تأثیر مشاورۀ گروهی با رویکرد روانشناسی مثبتگرا بر کیفیت زندگی زنان باردار. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 30(175)، 73-61.
مظفری، و. (1398). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تابآوری و کنترل هیجانی همسران جانباز اعصاب و روان. مجلۀ طب جانباز. ۱۱(۲)، 66-۶۱.
نسایی، و.، کهرازی، ف.، فرنام، ع.، و فردین، م. ع. (1399). وارسی مسیر رابطۀ میان مهارتهای ارتباطی، سازگاری فردی و مؤلفههای روانشناسی مثبتنگر در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه فرهنگیان مشهد. مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی. 17(40)، 153-138.
ویسی، ب.، رحمتی نجار کلائی، ف.، و احمدی، ش. (1398). تأثیر آموزش مهارت مثبتنگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان. مجلۀ طب نظامی. 21(1)، 167-161.
یوسفیان، ز.، احدی، ح.، و کراسکیان موجمناری، آ. (1398). اثربخشی معنویتدرمانی بر پریشانی روانشناختی و تابآوری بیماران تالاسمی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی علوم روانشناختی. ۱۸(۸۴)، ۲۲93-۲۲85.
Anderson, R. M., Heesterbeek, H., Klinkenberg, D., & Hollingsworth, T. D. (2020). How will country-based mitigation measures influence the course of the COVID-19 epidemic? The Lancet, 102(3), 931-934. Backmann, J., Weiss, M., Schippers, M. C., & Hoegl, M. (2019). Personality factors, student resiliency, and the moderating role of achievement values in study progress. Learning and Individual Differences, 72(14), 39-48. Bendau, A., Kunas, S.L., Wyka, S., Petzold, M.B., Plag, J., Asselmann, E., Ströhle, A. (2021). Longitudinal changes of anxiety and depressive symptoms during the COVID-19 pandemic in Germany: The role of pre-existing anxiety, depressive, and other mental disorders. Journal of Anxiety Disorders, 79(8), 102-108. Celano, C.M., Freedman, M.E., Harnedy, L.E., Park, E.R., Januzzi, J.L., Healy, B.C., & Huffman, J.C. (2020). Feasibility and preliminary efficacy of a positive psychology-based intervention to promote health behaviors in heart failure: The REACH for Health study. Journal of Psychosomatic Research, 139(23), 110-115. Chen, L., Zhao, H., Razin, D., Song, T., Wu, Y., Ma, X., Aji, H., Wang, G., Wang, M., & Yan, L. (2021). Anxiety levels during a second local COVID-19 pandemic breakout among quarantined people: A cross sectional survey in China. Journal of Psychiatric Research, 135(20), 37-46. Conner, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner –Davidson Resilience scale (CD- RISC). Depression & Anxiety, 18(2), 36-82. Cox, R. C., Jessup, S. C., Luber, M. J., & Olatunji, B.O. (2020). Pre-pandemic disgust proneness predicts increased coronavirus anxiety and safety behaviors: Evidence for a diathesis-stress model. Journal of Anxiety Disorders, 76(9), 102-107. Diener, E., Lucas, R., Schimmack, U., & Helliwell, J. (2009). Well-being for Public Policy. NewYork: Oxford University Press. Elhai, J.D., Yang, H., McKay, D., & Asmundson, G.J.G. (2020). COVID-19 anxiety symptoms associated with problematic smartphone use severity in Chinese adults. Journal of Affective Disorders, 274(11), 576-582. Feig, E.H., Celano, C.M., Massey, C.N., Chung, W., Romero, P., Harnedy, L.E., & Huffman, J.C. (21). Association of Midlife Status with Response to a Positive Psychology Intervention in Patients with Acute Coronary Syndrome. Psychosomatics, 62(2), 220-227. Grossman, E. S., Hoffman, Y. S. G., Palgi, Y., & Shrira, A. (2021). COVID-19 related loneliness and sleep problems in older adults: Worries and resilience as potential moderators. Personality and Individual Differences, 168(9), 110-114. Huang, Y., Bian, W., & Han, Y. (2021). Effect of knowledge acquisition on gravida’s anxiety during COVID-19. Sexual & Reproductive Healthcare, 30(13), 1006-1009. Jaser, S. S., Datye, K., Morrow, T., Sinisterra, M., LeStourgeon, L., Abadula, F., Bell, G. E., & Streisand, R. (2020). THR1VE! Positive psychology intervention to treat diabetes distress in teens with type 1 diabetes: Rationale and trial design. Contemporary Clinical Trials, 96(7), 106-111. Karataş, Z., & Tagay, O. (2021). The relationships between resilience of the adults affected by the covid pandemic in Turkey and Covid-19 fear, meaning in life, life satisfaction, intolerance of uncertainty and hope. Personality and Individual Differences, 172(22), 110-114. Kloos, N., Drossaert, C. H. C., Bohlmeijer, E. T., & Westerhof, G. J. (2019). Online positive psychology intervention for nursing home staff: A cluster-randomized controlled feasibility trial of effectiveness and acceptability. International Journal of Nursing Studies, 98(8), 48-56. Kubo, T., Sugawara, D., & Masuyama, A. (2021). The effect of ego-resiliency and COVID-19-related stress on mental health among the Japanese population. Personality and Individual Differences, 175(22), 110-116. Law, S., Leung, A. W., & Xu, C. (2020). Severe acute respiratory syndrome (SARS) and coronavirus disease-2019 (COVID-19): From causes to preventions in Hong Kong. International Journal of Infectious Diseases, 94(7), 156-163. Liu, C. H., Stevens, C., Conrad, R. C., & Hahm, H. C. (2020). Evidence for elevated psychiatric distress, poor sleep, and quality of life concerns during the COVID-19 pandemic among U.S. young adults with suspected and reported psychiatric diagnoses. Psychiatry Research, 292(14), 113-115. Mahmud, S., Rahman, M., Hasan, M., & Islam, A. (2021). Does ‘COVID-19 phobia’ stimulate career anxiety? Experience from a developing country, Heliyon, 7(3), 634-641. Malesza, M., & Kaczmarek, M.C. (2020). Predictors of anxiety during the COVID-19 pandemic in Poland. Personality and Individual Differences, 170(17), 110-114. Maulding, W., Peters, G. B., Roberts, J., Leonard, E., & Sparkman, L. (2012). Emotional intelligence resilience in children and adolescents: Processes, mechanisms and interventions. Cambridge: Cambridge University Press, 354-386. Ngamije, J., & Yadufashije, C. (2020). COVID-19 pandemic against mental health services for genocide survivors during commemoration week in Rwanda. Heliyon, 6(10), 5229-5235. Ojalehto, H. J., Abramowitz, J. S., Hellberg, S. N., Butcher, M. W., & Buchholz, J. L. (2021). Predicting COVID-19-related anxiety: The role of obsessive-compulsive symptom dimensions, anxiety sensitivity, and body vigilance. Journal of Anxiety Disorders, 83(6), 1024-1029. Rashid, T. (2008). Positive Psychotherapy. In: Lopez SJ, editor. Positive psychology: Exploring the best in people. Westport CT: Greenwood Publishing Company, 146-70. Repullo, J. R. (2021). The medical profession in the face of the reactivation of the COVID-19 pandemic in Spain. Journal of Healthcare Quality Research, 36(1), 1-4. Sahu, D. P., Pradhan, S. K., Sahoo, D. P., Patra, S., Singh, A. K., & Patro, B. K. (2021). Fear and anxiety among COVID-19 Screening Clinic Beneficiaries of a tertiary care hospital of Eastern India. Asian Journal of Psychiatry, 57(8), 102-108. Scheffers, F., Moonen, X., & Vugt, E. (2021). Assessing the quality of support and discovering sources of resilience during COVID-19 measures in people with intellectual disabilities by professional carers. Research in Developmental Disabilities, 111(23), 108-114. Servidio, R., Bartolo, M. G., Palermiti, A. L., & Costabile, A. (2021). Fear of COVID-19, depression, anxiety, and their association with Internet addiction disorder in a sample of Italian students, Journal of Affective Disorders Reports, 4(1), 1009-1014. Shoshani, A., Steinmetz, S., & Kanat-Maymon, Y. (2016). Effects of the Maytiv positive psychology school program on early adolescents' well-being, engagement, and achievement. Journal of School Psychology, 57(12), 73–92. Swami, V., Horne, G., & Furnham, A. (2021). COVID-19-related stress and anxiety are associated with negative body image in adults from the United Kingdom. Personality and Individual Differences, 170(19), 110-115. Tal, A., & Kerret, D. (2020). Positive psychology as a strategy for promoting sustainable population policies. Heliyon, 6(4), 36-39. Thomas, L.J., & Asselin, M. (2018). Promoting resilience among nursing students in clinical education. Nurse Education in Practice, 28(5), 231-234. Tlapek, S. M., Auslander, W., Edmond, T., Gerke, D., Schrag, R. V., & Threlfall, J. (2017). The moderating role of resiliency on the negative effects of childhood abuse for adolescent girls involved in child welfare. Children and Youth Services Review, 73(8), 437-444. Tsang, S., Avery, A. R., & Duncan, G. E. (2021). Fear and depression linked to COVID-19 exposure A study of adult twins during the COVID-19 pandemic. Psychiatry Research, 296(27), 113-117. Uliaszek, A. A., Rashid, T., Williams, G. E., & Gulamani, T. (2016). Group therapy for university students: A randomized control trial of dialectical behavior therapy and positive psychotherapy, Behavior Research and Therapy, 77(14), 78-85. Vada, S., Prentice, C., Scott, N., & Hsiao, A. (2020). Positive psychology and tourist well-being: A systematic literature review. Tourism Management Perspectives, 33(8), 100-105. Wu, D., Wu, T., Liu, Q., & Yang, Z. (2020). The SARS-CoV-2 outbreak: what we know, International Journal of Infectious Diseases, 94(11), 44-48. Ye, B., Wu, D., Im, H., Liu, M., Wang, X., & Yang, Q. (2020). Stressors of COVID-19 and stress consequences: The mediating role of rumination and the moderating role of psychological support. Children and Youth Services Review, 118(15), 105-109. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |