تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,044 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,118 |
اثر بازخورد بر جهتگیری هدفهای پیشرفت دانشآموزان: تعامل بین مرجع مقایسه و کانون تنظیم | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 53-70 اصل مقاله (828.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.328083.643935 | ||
نویسندگان | ||
نرگس مجتهدی فر1؛ سیاوش طالع پسند* 2؛ اسحق رحیمیان بوگر3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثر نوع بازخورد و کانون تنظیم و تعامل آنها بر جهتگیری هدفهای پیشرفت دانشآموزان انجام گرفت. مطالعه از نظر هدف کاربردی بود و در آن، از روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون چهارگروهی استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ ششم مدارس ناحیۀ 6 مشهد در سال تحصیلی 1399-1398 بود و از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. شرکتکنندگان 128 دانشآموز بودند که بهطور تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. همۀ آنها قبل و بعد از مداخله، پرسشنامۀ جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مکگریگور (AGQ-R) را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل کوواریانس عاملی و با نرمافزار SPSS-24 تحلیل شد. یافتهها نشان داد بازخورد خودارجاعی در شرایطی که کانون تنظیم ارتقا بود، موجب افزایش هدفهای پیشرفت تبحری گرایشی شد، اما در شرایطی که کانون تنظیم پیشگیری بود، هدفهای پیشرفت تبحری اجتنابی را افزایش نداد. بازخورد هنجاری در شرایطی که کانون تنظیم ارتقا بود، موجب افزایش جهتگیری هدفهای عملکردی گرایشی شد و در شرایطی که کانون تنظیم پیشگیری بود، به افزایش هدفهای پیشرفت عملکردی اجتنابی انجامید. با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان گفت بازخورد، یکی از عوامل بسیار مهم در شکلگیری هدفهای پیشرفت دانشآموزان است. نوع جهتگیری انتخابی سبب میشود دانشآموزان رفتارها و پیامدهای عاطفی مختلفی را دنبال کنند. درنهایت تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد؛ هدفهای پیشرفت؛ مرجع مقایسه؛ کانون تنظیم | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسلامی نصرتآبادی، م.، نزاکتالحسینی، م.، و رهاوی عزآبادی، ر. (1393). اثر بازخورد دقیق، غیردقیق و هنجاری بر یادگیری یک تکلیف زمانبندی متوالی. پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 12(23)، 174-157.
اورکی، آمنه، شتاب بوشهری، ناهید و عابدانزاده، رسول (1395). تأثیر بازخورد هنجاری بر زمان واکنش و خودکارآمدی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی عصب روانشناسی. 3(1)، 88-75.
بناری، ناهید و ضرغامی، مهدی (1395). تأثیر بازخورد هنجاری بر اکتساب و یادداری یک مهارت حرکتی بنیادی در کودکان اوتیسم آموزشپذیر. اولین همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزۀ سلامت، پیشگیری و قهرمانی. قزوین. دانشگاه بینالمللی. 23 اردیبهشت 1395.
مشتاق، س.، میرهاشمی م.، و شریفی، ح. پ. (1391). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامۀ اصلاحشدۀ هدف پیشرفت در جامعۀ دانشآموزی. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی. 2(7)، 90-71. Bardach, L., Oczlon, S., Pietschnig, J., & Lüftenegger, M. (2019). Has achievement goal theory been right? A meta-analysis of the relation between goal structures and personal achievement goals. Journal of Educational Psychology, 112(6), 1197-1220. https://doi.org/10.1037/edu0000419 Butler, R. (2006). Are mastery and ability goals both adaptive? Evaluation, initial goal construction and the quality of task engagement. British Journal of Educational Psychology, 76(3), 595- 611. https://doi.org/10.1348/000709905X52319 Crowe, E., & Higgins, E. T. (1997). Regulatory focus and strategic inclinations: Promotion and prevention in decision-making. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 69(2), 117-132. https://doi.org/10.1006/obhd.1996.2675 Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2× 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519. https://doi.org/10.1037/0022-3514.80.3.501 Elliot, A. J., & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: Critique, illustration, and application. Journal of Educational Psychology, 100(3), 613-628. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.3.613 Elliot, A. J., Murayama, K., & Pekrun, R. (2011). A 3 × 2 achievement goal model. Journal of Educational Psychology, 103(3), 632–648. https://doi.org/10.1037/a0023952 Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational sychologist, 34(3), 169–189. https://doi.org/10.1207/s15326985ep34033 Förster, J., Grant, H., Idson, L. C., & Higgins, E. T. (2001). Success/failure feedback, expectancies, and approach/avoidance motivation: How regulatory focus moderates classic relations. Journal of Experimental Social Psychology, 37(3), 253-260. https://doi.org/10.1006/jesp.2000.1455 Hangen, E. J., Elliot, A. J. & Jamieson, J. P. (2019). Highlighting the difference between approach and avoidance motivation enhances the predictive validity of performance-avoidance goal reports. Motivation and Emotion, 43(3), 387-399. https://doi.org/10.1007/s11031-018-9744-9 Higgins, E. T. (2011). Beyond pleasure and pain: How motivation works. Oxford University Press. London. Keller, J., & Kesberg, R. (2017). Regulatory focus and human values. Psihologija, 50(2), 157-186. https://doi.org/10.2298/PSI160809004K Lamers, M. J., Roelofs, A., & Rabeling-Keus, I. M. (2010). Selective attention and response set in the Stroop task. Memory & Cognition, 38(7), 893-904. https://doi.org/10.3758/MC.38.7.893 Molden, D. C., Lee, A. Y., & Higgins, E. T. (2008). Motivations for promotion and prevention. In J. Y. Shah & W. L. Gardner (Eds.), Handbook of Motivation Science (pp. 169–187). The Guilford Press. Pekrun, R., Cusack, A., Murayama, K., Elliot, A. J., & Thomas, K. (2014). The power of anticipated feedback: Effects on students’ achievement goals and achievement emotions. Learning and Instruction, 29(Feb), 115-124. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.09.002 Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications (2nd ed.). Columbus, OH: Merill-Prentice Hall. Shah, J., Higgins, T., & Friedman, R. S. (1998). Performance incentives and means: how regulatory focus influences goal attainment. Journal of Personality and Social Psychology, 74(2), 285-293. https://doi.org/10.1037//0022-3514.74.2.285 Shin, T. S., & Dickson, W. P. (2010). The effects of peer-and self-referenced feedback on students’ motivation and academic performance in online learning environments. Journal of Online Learning and Teaching, 6(1), 1-11. https://doi.org/10.1037//0022-3514.74.2.285 Shin, J., Lee, Y. K., & Seo, E. (2017). The effects of feedback on students' achievement goals: Interaction between reference of comparison and regulatory focus. Learning and Instruction, 49(3), 21-31. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.11.008 Steele-Johnson, D., Heintz, P., & Miller, C. E. (2008). Examining situationally induce state goal orientation effects on task perceptions, performance, and satisfaction: A two-dimensional conceptualization. Journal of Applied Social Psychology, 38(2), 334-365. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2008.00308.x Turk, D. J., Gillespie-Smith, K., Krigolson, O. E., Havard, C., Conway, M. A., & Cunningham, S. J. (2015). Selfish learning: The impact of self-referential encoding on children’s literacy attainment. Learning and Instruction, 40(6), 54-60. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.08.001 Vandewalle, D., Nerstad, C. G. L., & Dysvik, A. (2019). Goal orientation: A review of the miles traveled and the miles to go. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 6. 115-144. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-041015-062547 Wulf, G., Chiviacowsky, S., & Lewthwaite, R. (2010). Normative feedback effects on learning a timing task. Research Quarterly For Exercise and Sport, 81(4), 425-431. https://doi.org/10.1080/02701367.2010.10599703 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 491 |