تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,762 |
واکاوی تجارب زیستۀ مربیان مناطق محروم در کارگاه آنلاین خلاقیت | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 19-35 اصل مقاله (594 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.344818.644304 | ||
نویسندگان | ||
افضل السادات حسینی* 1؛ صادق کشاورزیان2؛ سیده خدیجه امیریان3؛ مینا نظامی4 | ||
1گروه مبانی فلسفی واجتماعی آموزش پرورش،دانشکدهروانشناسی وعلومتربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه فلسفه آموزش و پرورش- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران، ایران. | ||
4گروه روان شناسی تربیتی- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و واکاوی تجارب مربیان مناطق محروم شرکتکننده در کارگاه مجازی تربیت مربی خلاقیت انجام شد. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ شرکتکنندگان دورههای غیرحضوری تربیت مربی خلاقیت شهر تهران در سال 1400 بود. نمونۀ حاضر در پژوهش شامل 14 نفر (4 مرد و 10 زن) از شرکتکنندگان در کارگاه تربیت مربی خلاقیت بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته در بستر تعاملی زوم جمعآوری و با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد و مصاحبهها تا حد اشباع دادهها ادامه یافت. بررسی روایی با استفاده از روش بازبینی توسط همکاران و مشارکتکنندگان، و بررسی پایایی از طریق کدگذاری متن سه مصاحبه توسط افراد ناشناس خارج از پژوهش انجام شد. یافتهها در قالب 383 کد، 33 مضمون فرعی اولیه و درنهایت 16 مضمون فرعی پرتکرار، ابعاد و کیفیت آموزش مربیان مناطق محروم در کارگاه آنلاین خلاقیت را منعکس کرد. نتایج نشان داد مربیان رضایت معنادار از کارگاه مذکور داشتند و دانش، نگرش و مهارتهای آنها در زمینۀ خلاقیت بعد از حضور در این کارگاه، تغییر معناداری داشت. سؤالات مربوط به ارزیابی آموزشها به برگزارکنندگان این کارگاه کمک خواهد کرد تا در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی آینده مؤثرتر اقدام کنند؛ بهطور مثال، از نتایج این پژوهش و پژوهشهای مشابه میتوان برای تدوین برنامۀ درسی و آموزشی خلاق بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ تجارب زیستۀ مربیان؛ کارگاه تربیت مربی خلاقیت | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Calavia, M. B., Blanco, T., & Casas, R. (2021). Fostering creativity as a problem-solving competence through design: Think-Create-Learn, a tool for teachers. Thinking Skills and Creativity, 39, 100761. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100761 Chan, S., & Yuen, M. (2014). Personal and environmental factors affecting teachers’ creativity-fostering practices in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity, 12, 69-77. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2014.02.003 Collins, A., & Halverson, R. (2018). Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling in America (2nd ed.). New York, USA: Teachers College Press. Cortes, R. A., Weinberger, A. B., Daker, R. J., & Green, A. E. (2019). Re-examining prominent measures of divergent and convergent creativity. Current Opinion in Behavioral Sciences, 27, 90-93. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2018.09.017 Craft, A. (2003). The limits to creativity in education: Dilemmas for the educator. British Journal of Educational Studies, 51(2), 113-127. https://doi.org/10.1111/1467-8527.t01-1-00229 Craft, A. (2010). Possibility thinking and wise creativity: educational futures in England? In R. A. Beghetto, & J. C. Kaufman (Eds.). Nurturing creativity in the classroom (pp. 289–312). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press. Craft, A., Cremin, T., Burnard, P., & Chappell, K. (2007). Teacher stance in creative learning: A study of progression. Thinking Skills and Creativity, 2(2), 136–147. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2007.09.003 Cropley, D. H., Patston, T. J. (2019). Supporting Creative Teaching and Learning in the Classroom: Myths, Models, and Measures. In: Mullen, C.A. (eds.) Creativity Under Duress in Education. Creativity Theory and Action in Education, Vol. 3. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-90272-2_15 Dai, D. Y., Tan, X., Marathe, D., Valtcheva, A., Pruzek, R. M., & Shen, J. (2012). Influences of social and educational environments on creativity during adolescence: Does SES matter?. Creativity Research Journal, 24(2-3), 191-199. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.677338 Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P., & Howe, A. (2013). Creative learning environments in education—A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 8(1), 80-91. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.07.004 Gajda, A., Karwowski, M., & Beghetto, R. A. (2017). Creativity and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 109(2), 269–299. Glăveanu, V. P. (2014). Revisiting the “art bias” in lay conceptions of creativity. Creativity Grigorenko, E. L. (2019). Creativity: a challenge for contemporary education. Comparative Education, 55(1), 116-132. https://doi.org/10.1080/03050068.2018.1541665 Harris, A., & De Bruin, L. R. (2018). Secondary school creativity, teacher practice and STEAM education: An international study. Journal of Educational Change, 19(2), 153-179. https://doi.org/10.1007/s10833-017-9311-2 Heilmann, G., & Korte, W. B. (2010). The role of creativity and innovation in school curricula in the EU27: A content analysis of curricula documents. Seville, Spain: European Commission, Joint Research Centre, Institute for Prospective Technological Studies. Retrieved from http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC61106_TN.pdf. Hosseini, A. S. (2008). Investigating the impact of the creativity teaching Hosseini, A. S. (2014). The effect of creativity model for creativity development in teachers. International Journal of Information and Education Technology, 4(2), 138-142. http://dx.doi.org/10.7763/IJIET.2014.V4.385 Huang, X. (2021). Striving for better teaching and student creativity development: Linking informal workplace learning and teaching for creativity. Thinking Skills and Creativity, 41, 100889. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100889 Huang, X., Lee, J. C. K., & Yang, X. (2019). What really counts? Investigating the effects of creative role identity and self-efficacy on teachers’ attitudes towards the implementation of teaching for creativity. Teaching and Teacher Education, 84(8), 57-65. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.04.017et Jamet, E., & Michinov, E. (2022). Effects of verbal and visual support on learning by tablet-based drawing. Computers & Education, 181, 104460. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104460 Jeffrey, B., & Craft, A. (2004). Teaching creatively and teaching for creativity: distinctions and relationships. Educational studies, 30(1), 77-87. https://doi.org/10.1080/0305569032000159750 Jónsdóttir, S. R. & Macdonald, A. (2013). Pedagogy and settings in innovation education. In L. V. Shavinina (ed.), The Routledge International Handbook of Innovation Education (pp. 273-287). London: Routledge. Kasirer, A., & Shnitzer-Meirovich, S. (2021). The perception of creativity and creative abilities among general education and special education teachers. Thinking Skills and Creativity, 40, 100820. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100820 Kaufman, J. C. (2016). Creativity 101 (2nd ed.). New York, NY: Springer Publishing Company. Kaufman, J.C., & Sternberg, R. J. (Eds.) (2019). Cambridge handbook of creativity (2nd ed.). New York, NY: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316979839. Kettler, T., Lamb, K. N., Willerson, A., & Mullet, D. R. (2018). Teachers’ perceptions of creativity in the classroom. Creativity Research Journal, 30(2), 164-171. https://doi.org/10.1080/10400419.2018.1446503 Liang, Q., Niu, W., Cheng, L., & Qin, K. (2022). Creativity Outside School: The Influence of Family Background, Perceived Parenting, and After-school Activity on Creativity. The Journal of Creative Behavior, 56(1), 138-157. https://doi.org/10.1002/jocb.521 Patston, T., Cropley, D. H., Marrone, R. L., & Kaufman, J. C. (2018). Teacher implicit beliefs of Rubenstein, L. D., Ridgley, L. M., Callan, G. L., Karami, S., & Ehlinger, J. (2018). How teachers perceive factors that influence creativity development: Applying a Social Cognitive Theory perspective. Teaching and Teacher Education, 70(2), 100-110. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.11.012 Shalev-Shwartz, S. (2014). Selfieboost: A boosting algorithm for deep learning. arXiv preprint arXiv, 1411-3436. https://doi.org/10.48550/arXiv.1411.3436 Soh, K. (2017). Fostering student creativity through teacher behaviors. Thinking Skills and Creativity, 23(1), 58–66. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.11.002. Sternberg, R. J. (2015). Teaching for creativity: The sounds of silence. Psychology of Aesthetics, Torrance, E. P. (1968). A longitudinal examination of the fourth grade slump in creativity. Gifted Child Quarterly, 12(4), 195-199. https://doi/abs/10.1177/001698626801200401 Tuğrul, B., Uysal, H., Güneş, G., & Okutan, N. Ş. (2014). Picture of the creativity. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116(2), 3096-3100. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.714 van Laar, E., van Deursen, A. J., van Dijk, J. A., & de Haan, J. (2019). Determinants of 21st-century digital skills: A large-scale survey among working professionals. Computers in Human Behavior, 100(10), 93-104. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.06.017 Waghid, Y. (2003). Peters’ non-instrumental justification of education view revisited: Contesting the philosophy of outcomes-based education in South Africa. Studies in Philosophy and Education, 22(3/4), 245-265. https://doi.org/10.1023/A:1022873405630 Zhang, D., Zhou, Z., Gu, C., Lei, Y., & Fan, C. (2018). Family socio-economic status and parent-child relationships are associated with the social creativity of elementary school children: the mediating role of personality traits. Journal of Child and Family Studies, 27(9), 2999-3007. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1130-4 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 457 |