تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,460 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,596 |
نظریات سهگانۀ اگوستینوس دربارۀ میل و لذت بر اساس کتاب اعترافات | ||
فلسفه | ||
دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 39، بهمن 1401، صفحه 251-267 اصل مقاله (556.31 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2022.325767.1006619 | ||
نویسندگان | ||
حسین نیازبخش* ؛ اصغر واعظی | ||
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اگوستینوس معتقد است بیشتر لذات و امیال انسان (جز عشق به خدا) بد و شرهستند. او در سه مرحله علت این شر بودن را توضیح میدهد. در مرحله اول، غفلت و اشتباه معرفتی انسان را علت این انحراف میداند. در مرحله دوم تحت تاثیر پولس رسول، گناه نخستین آدم و هبوط انسان به زمین را علت شر بودن امیال و لذات معرفی میکند و در مرحله سوم نیز، طمع ذاتی انسان را که حتی پیش از هبوط نیز در او وجود داشته، علت شر بودن لذات و امیال میداند. به نظر میرسد اگوستینوس این سه مرحله را در طول هم بیان کرده است؛ به این معنی که طمع ذاتی انسان (که در وجود هر انسانی از بدو آفرینشش نهفته است) باعث هبوط او به زمین شد و همین هبوط نیز باعث تکثر لذات شر و بد و سپس خطای معرفتی در پیدا کردن میل، جهت و لذت واقعی گردید. در نتیجه، وجود نوعی طمع در ذات انسان که به معنی فراروی از حد خود است، علت اصلی و اولیه انحراف در لذت و میل است و دو امر دیگر بعد از این عامل و به سبب آن، پدیدار میشوند. در نتیجه به این مسئله میپردازیم که از نظر اگوستینوس، در طبیعت انسان (حتی قبل از گناه اصلی) دو میل وجود دارد: الف) میل به سعادت و اطاعت از خدا ب) طمع. اولی خوب و دوم شر است و این دو نوعی ناهماهنگی در ذات انسان به وجود میآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
اگوستینوس؛ میل؛ لذت؛ طمع؛ گناه نخستین | ||
مراجع | ||
ارسطو، فرفوریوس (1394)، ایساغوچی تالیف فرفوریوس و مقولات تالیف ارسطو، ترجمۀ محمد خوانساری، تهران، مرکز دانشگاهی.
اگوستینوس (1391)، اعترافات اگوستینوس قدیس ، ترجمۀ افسانه نجاتی ، تهران، پیام امروز.
ایلخانی، محمد (1389)، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران، سمت.
ــــــــــــــــ (1374)، «مذهب گنوسی»، معارف، ش 34 و35، 16-31.
دورانت، ویل (1385)، تاریخ تمدن: عصر ایمان، ترجمۀ ابوطالب صارمی، ج 4،تهران، علمی و فرهنگی.
روبنستاین، ریچارد ( 1396)، وقتی عیسی خدا شد، ترجمۀ راضیه سلیم زاده، تهران، نشر مرکز.
Aristotle (2000), Nicomachean Ethics, Trans Roger Crisp, Cambridge, Cambridge University. Augustine (1995), Confessions, Trans Albert C Outler, Philadelphia, Westminster. Cross, F. L. )2005(, The Oxford Dictionary of the Christian Church, New York, Oxford University. Gosling. J.C.B. and Taylor .C.C.W (1982), The Greeks on Pleasure, Oxford, Oxford. Holy bible. old and new testaments (king James), (2008), Auckland, Floating press. Wolfsdorf, David (2013), Pleasure in Ancient Greek Philosophy, Cambridge, Cambridge. Plato (1997), Plato Complete works, Trans John M. Cooper, Indianapolis, Cambridge, Hackett Publishing Company. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 341 |