تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,354 |
تدوین مدل ارتباطی اضطراب صفتی با مولفههای سبک توجه در دانشجویان ورزشکار | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 89، 1401، صفحه 5-21 اصل مقاله (805.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.347094.1669 | ||
نویسندگان | ||
حدیث کاویانی پور1؛ علیرضا فارسی2؛ علیرضا بهرامی* 3 | ||
1گروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2گروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران . | ||
3گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه اراک،اراک. ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی اضطراب صفتی با مؤلفه های سبک توجه در دانشجویان ورزشکاربود. روش پژوهش: راهبرد پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و با رویکرد تدوین مدل ارتباطی بود. پرسشنامۀسبکهای توجه طی سه مرحله به زبان فارسی ترجمه و روانسنجی شد. فرایند آن شامل ترجمۀ نسخۀ فرانسوی به فارسی، بازترجمه به فرانسوی و ترجمۀ نهایی بود. در این تحقیق، از جامعۀ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی 245 ورزشکار به شیوة در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های سبکهای توجه و اضطراب صفتی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ و معادلات ساختاری تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: ضریب آلفای کرونباخ برای دو عامل توجه بالا به پایین و پایین به بالابه ترتیب70/ 0 و 0/72 بود .نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد بارهای عاملی تعداد پنج گویه (گویه های 2 و 4 عامل توجه بالا به پایین و گویه های 3و 8 و 9 عامل توجه پایین به بالا) کمتر از 0/4 بود،بنابراین حذف شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اضطراب صفتی با توجه بالا به پایین ارتباط معکوس و معنادار و با توجه پایین به بالا ارتباط مستقیم و معنادار دارد. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر اهمیت و ضرورت توجه به ارتباط اضطراب صفتی با مؤلفه های سبکهای توجه در ورزشکاران را مطرح کرد. بنابراین در طرحریزی برنامه های تمرینی و بهبود عملکرد ورزشی، با در نظر گرفتن این ارتباط می توان گامی مؤثر در پیشگیری از پیامدهای نامطلوب در رقابتهای ورزشی داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب صفتی؛ توجه بالا به پایین؛ توجه پایین به بالا؛ کنترل توجه | ||
مراجع | ||
Abasi, I., Mohammadkhani, P., Pourshahbaz, A., & Dolatshahi, B. (2017). The psychometric properties of attentional control scale and its relationship with symptoms of anxiety and depression: A study on Iranian population. Iranian Journal of Psychiatry, 12(2), 109. (In Persian) Abrahamsen, F. E., Roberts, G. C., & Pensgaard, A. M. (2008). Achievement goals and gender effects on multidimensional anxiety in national elite sport. Psychology of Sport and Exercise, 9(4), 449-464. Ahmadi, M. (2021). The effects of psychological pressure on attention to related and unrelated attentional sources of vertical jump performance. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 16(32), 148- 139. (In Persian) Amemiya, R., & Sakairi, Y. (2021). Relationship between mindfulness and cognitive anxiety-impaired performance: Based on performance evaluation discrepancies. Asian Journal of Sport and Exercise Psychology, 1(2), 67-74. Ansari, T. L., & Derakshan, N. (2011). The neural correlates of impaired inhibitory control in anxiety. Neuropsychologia, 49(5), 1146-1153. (In Persian) Baker, M., & Gorsuch, R. (1982). Trait anxiety and intrinsic-extrinsic religiousness. Journal for the scientific Study of Religion, 119-122. Bar-Haim, Y., Lamy, D., Pergamin, L., Bakermans-Kranenburg, M. J., & Van Ijzendoorn, M. H. (2007). Threat-related attentional bias in anxious and nonanxious individuals: a meta-analytic study. Psychological bulletin, 133(1), 1-24. Beloe, P., & Derakshan, N. (2020). Adaptive working memory training can reduce anxiety and depression vulnerability in adolescents. Developmental science, 23(4), e12831. Berggren, N., & Eimer, M. (2021). The role of trait anxiety in attention and memory‐related biases to threat: An event‐related potential study. Psychophysiology, 58(3), e13742. Billieux, J., D’Argembeau, A., Lewicki, P., & Van der Linden, M. (2009). A French adaptation of the internal and external encoding style questionnaire and its relationships with impulsivity. European Review of Applied Psychology, 59(1), 3-8. Bishop, S. J. (2009). Trait anxiety and impoverished prefrontal control of attention. Nature neuroscience, 12(1), 92-98 . Carrasco, M. (2011). Visual attention: the past 25 years. Vision Res, 51(13), 1484-1525. Corbetta, M., Akbudak, E., Conturo, T. E., Snyder, A. Z., Ollinger, J. M., Drury, H. A., Linenweber, M. R., Petersen, S. E., Raichle, M. E., Van Essen, D. C., & Shulman, G. L. (1998). A common network of functional areas for attention and eye movements. Neuron, 21(4), 761-773. Corbetta, M., & Shulman, G. L. (2002). Control of goal-directed and stimulus-driven attention in the brain. Nature reviews neuroscience, 3(3), 201-215. Derryberry, D., & Reed, M. A. (2002). Anxiety-related attentional biases and their regulation by attentional control. Journal of abnormal psychology, 111(2), 225-236. Eysenck, M., & Wilson, M. (2016). Pressure and sport performance: A cognitive approach. Introducing attentional control theory: Sport. An introduction to applied cognitive psychology, 329-350. Eysenck, M. W., & Calvo, M. G. (1992). Anxiety and performance: The processing efficiency theory. Cognition & emotion, 6(6), 409-434. Eysenck, M. W., & Derakshan, N. (2011). New perspectives in attentional control theory. Personality and Individual Differences, 50(7), 955-960. Eysenck, M. W., Derakshan, N., Santos, R., & Calvo, M. G. (2007). Anxiety and cognitive performance: attentional control theory. Emotion, 7(2), 336-353 Fergus, T. A., Valentiner, D. P., McGrath, P. B., Gier-Lonsway, S. L., & Kim, H.-S. (2012). Short Forms of the Social Interaction Anxiety Scale and the Social Phobia Scale. Journal of Personality Assessment, 94(3), 310-320. Forte, G., Favieri, F., Oliha, E. O., Marotta, A., & Casagrande, M. (2021). Anxiety and attentional processes: The role of resting heart rate variability. Brain sciences, 11(4), 480 Hanton, S., Thomas, O., & Maynard, I. (2004). Competitive anxiety responses in the week leading up to competition: the role of intensity, direction and frequency dimensions. Psychology of Sport and Exercise, 5(2), 169-181. Kaur, S., & Shenoy, S. (2019). A study on the relationship of trait and state anxiety on the performance of archers. European Journal of Physical Education and Sport Science. Knudsen, E. I. (2007). Fundamental components of attention. Annu Rev Neurosci, 30, 57-78. Kraft, J. D., Grant, D. M., Taylor, D. L., Frosio, K. E., Nagel, K. M., & Deros, D. E. (2020). Assessing the psychometric properties of the Attentional Style Questionnaire. Cognition and Emotion, 34(3), 403-412. Leshem, R. (2020). Trait anxiety and attention: Cognitive functioning as a function of attentional demands. Current Psychology, 3. 1830-1842, (5) Mills, A. C., Grant, D. M., Judah, M. R., White, E. J., Taylor, D. L., & Frosio, K. E. (2016). Trait attentional control influences the relationship between repetitive negative thinking and psychopathology symptoms. Psychiatry Research, 238, 277-283. Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive psychology, 41(1), 49-100. Morrison, A. S., & Heimberg, R. G. (2013). Attentional control mediates the effect of social anxiety on positive affect. Journal of anxiety disorders, 27(1), 56-67. Oladi, B., Abbasi, N., & Bayazidi, E. (2015). Analysis of questionnaire data using SPSS software (PASW) 18. Abbed, Mehregan Ghalam. (In Persian) Pacheco-Unguetti, A. P., Acosta, A., Marqués, E., & Lupiáñez, J. (2011). Alterations of the attentional networks in patients with anxiety disorders. Journal of anxiety disorders, 25(7), 888-895. Palazzolo, J. (2020). Anxiety and performance. L'encephale, 46(2), 158-161. Posner, M. I., & Rothbart, M. K. (2007). Research on attention networks as a model for the integration of psychological science. Annu. Rev. Psychol., 58, 1-23. Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: reactions to tests. Journal of personality and social psychology, 46(4), 929-938. Shi, R., Sharpe, L., & Abbott, M. (2019). A meta-analysis of the relationship between anxiety and attentional control. Clinical psychology review, 72, 101754. Takil, N. B & ,.Sari, B. A. (2021). Trait anxiety vs career anxiety in relation to attentional control. Current Psychology, 40(5), 2366-2370 . Taqavi, M., Najafi, M., Kianersi, F., &, & Aqayan, S. (2013). Comparing of Alexithymia, Defensive Styles and State Trait Anxiety among Patients with Generalized Anxiety Disorder Major Depression Disorder and Normal Individuals. Clinical Psychology, 5(2), 67-76. (in persian) Tellegen, A., & Atkinson, G. (1974). Openness to absorbing and self-altering experiences (" absorption"), a trait related to hypnotic susceptibility. Journal of abnormal psychology, 83(3), 268-277. Terry, P. C., Karageorghis, C. I., Curran, M. L., Martin, O. V., & Parsons-Smith, R. L. (2020). Effects of music in exercise and sport: A meta-analytic review. Psychological bulletin, 146(2), 91-117. Torabi, F., Sheikh, M., & Safaniya, A. (2011). The Effect of Arousal (by Audience and Music as Motivational Factors) on Learning and Performance of Continuous Skill (Basketball Dribbling). Journal of Sports and Motor Development and Learning, 3(1), 23-42. (In Persian) Van Calster, L., D'Argembeau, A., & Majerus, S. (2018). Measuring individual differences in internal versus external attention: The attentional style questionnaire. Personality and Individual Differences, 128, 25-32. Wieser, M. J., & Keil, A. (2020). Attentional threat biases and their role in anxiety: A neurophysiological perspective. International Journal of Psychophysiology, 153, 148-158. Williams, A. M., Vickers, J., & Rodrigues, S. (2002). The effects of anxiety on visual search, movement kinematics, and performance in table tennis: A test of Eysenck and Calvo’s processing efficiency theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 24(4), 438-455. Wilson, M. (2008). From processing efficiency to attentional control: a mechanistic account of the anxiety– performance relationship. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(2), 184-201. Wolf, S. A., Eys, M. A., & Kleinert, J. (2015). Predictors of the precompetitive anxiety response: Relative impact and prospects for anxiety regulation. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 13(4), 344-358 Zhang, S., Woodman, T., & Roberts, R. (2018). Anxiety and fear in sport and performance. In (pp. 210-239). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190236557.013.162 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 521 |