تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,722 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,480 |
تصویر برساخته از ایران در منابع آموزشی اتحاد شوروی و فدراسیون روسیه | ||
مطالعات اوراسیای مرکزی | ||
دوره 15، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 223-240 اصل مقاله (555.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcep.2023.346508.450089 | ||
نویسندگان | ||
مهنا سیدآقایی رضایی* 1؛ محمدکاظم شجاعی2 | ||
1استادیار گروه زبان روسی دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه مازندران | ||
2دکتری مطالعات منطقهای، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ایران در طول تاریخ روابط خارجی گسترده و پرفرازونشیبی با روسیه داشته است. این رابطه در دویست سال گذشته به یکی از مهمترین روابط خارجی ایران تبدیل شده و بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر سرنوشت ایران تأثیر گذاشته است. در نتیجۀ این رابطه، تصویرهای مختلفی از روسیه در ذهن نخبگان و مردم عادی ایران برساخته شده است. در زبان فارسیآثار زیادی دربارۀ نقش روسیه و اتحاد شوروی در تاریخ ایران نوشته شده است. در حالی که پژوهشگران ایرانی توجه چندانی به تصویر و جایگاه ایران در روسیه نداشتهاند. در این مقالۀ بهدنبال پاسخ این پرسش هستیم که چه تصویری از ایران در اتحاد شوروی و روسیه وجود داشته و دارد و تحولات رخداده در دو کشور چه تأثیری بر آن داشته است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح میشود که با وجود رخدادن تغییرهای مهم هویتی در هر دو کشور روسیه و ایران، تغییری در تصویر برساخته از ایران در منابع آموزشی روسیه ایجاد نشده است. با استفاده از روش مطالعۀ موردی و تحلیل مضمون منابع آموزشی تاریخ در مدرسههای اتحاد شوروی و فدراسیون روسیه، تلاش میکنیم به درک روشنتری از جایگاه و تصویر ایران در ذهن همسایۀ شمالی دست یابیم. نتیجۀ تحلیل منابع، نشان میدهد که با وجود شکلگرفتن تغییرهای بنیادین هویتی در هر دو کشور روسیه و ایران، در تصویر برساخته از ایران در روسیه تغییر چندانی رخ نداده و ایران همواره در جایگاهی حاشیهای و کماهمیت قرار داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ اتحاد شوروی؛ آموزش تاریخ؛ برساختهگرایی؛ روسیه؛ هویت | ||
مراجع | ||
Afonin, Sergey, Yuri Girenko, Pavel Kuzmichev and Levin Genrikh (1983), Recent History (1939-1982) Textbook for Grade 10 Available at: https://sheba.spb.ru/ shkola/ist10-new-1983.htm (Accessed on: 01/05/2023) [in Russian]. Alekseev, Sergey and Vladimir Kartsov (1961), History of the USSR, Text Book for Grade 4. Available at: https://sovietime.ru/istoriya/istoriya-sssr-dlya-4-go-klassa-1961, (Accessed on: 01/05/2023) [in Russian]. Counts, George (1949), “Education Is a Weapon whose Effect Depends-’ Educate for Democracy!” The Phi Delta Kappan, Vol. 30, No. 6: pp.194–223. Available at: https://www.jstor.org/stable/20331788, (Accessed on: 01/07/2023), Danilov, Alexandr and Ludmila Kosulina (1995), History of Russia in 20th Century, Text Book for Grade 9. Available at: https://at.alleng.org/d/hist/ hist159.htm, (Accessed on: 01/07/2023) [in Russian]. Danilov, Alexander and Ludmila Kosulina (2015), History of Russia 19th Century, Textbook for Grade 8. Available at: https://pdf.11klasov.net/119-istoriya-rossii-xix-vek-uchebnik-dlya-8-klassa-danilov-aa-kosulina-lg.html (Accessed on: 01/07/2023), [in Russian]. Danilov, Dimitri and Alexander Prokorov (2016), History from Ancient Times to the Middle of the XIX Century, Text Book for Grade 10 • Part 2. Available at: https://obuchalka.org/2016082490661/istoriya-s-drevneishih-vremen-do-seredini-xix-veka-10-klass-chast-1-danilov-d-d-kuznecov-a-v-liseicev-d-v-petrovich-v-g-belichenko-d-u-2016.html,(Accessed on: 01/07/2023) [in Russian] Danilov, Dimitri and Lena Kozik (2016), History Mid. 19th - Early 21th Century, Text Book for Grade 11 Part 2, Available at: https://obuchalka.org/ 2016082590669/istoriya-seredina-xix-nachalo-xxi-veka-11-klass-chast-1-danilov-d-d-petrovich-v-g-belichenko-d-u-selinov-p-i-2016.html (Accessed on: 01/05/2023) [in Russian]. Dorotich, Daniel (1967), “A Turning Point in the Soviet School: The Seventeenth Party Congress and the Teaching of History.” History of Education Quarterly Vol. 7, No. 3, pp. 295–311, (doi: 10.2307/367174). Efimov, Alexey (1969), Modern History, PART I, 1650-1870. Text Book for Grade 8, Available at: https://sheba.spb.ru/shkola/istoria-08-nov-1969.htm (Accessed on: 01/05/2023) [in Russian]. Epifanov, Pyotr and Olga Epifanova (1991), Reader on the History of the USSR, 19th Century, Available at: https://sheba.spb.ru/shkola/istor-hrestom-1991.htm, (Accessed on: 01/05/2023) [in Russian]. Gaworek, Norbert (1977), “Education, Ideology, and Politics: History in Soviet Primary and Secondary Schools.” The History Teacher Vol. 11, No. 1, pp. 55–74.(doi:10.2307/492726). (Accessed on: 01/07/2023). Kiger, Michelle E. and Lara Varpio (2020), Thematic Analysis of Qualitative Data: AMEE Guide No. 131, Medical Teacher, pp.1-9. (doi: 10.1080/ 0142159X.2020.1755030). (Accessed on: 01/07/2023). Koolaee, Elaheh (1998), Soviet Union from Formation to Collapse, Tehran: Ministry of Foreign Affairs Publishing Department [in Persian]. Levandovsky, Anderei and Yulia Shchetinov (1997), Russia in the 20th Century, Text Book for Grade 10-11, Moscow. Available at: https://obuchalka.org/ 2012042064671/rossiya-v-xx-veke-10-11-klass-levandovskii-a-a-schetinov-u-a-1997.html (Accessed on: 01/05/2023) [In Russian]. Matthee, Rudi and Elena Andreeva (2019), Russians in Iran: Diplomacy and Power in the Qajar Era and Beyond, London: I.B. Tauris & Co. Ltd. Matthews, Mervyn (1982), Education in the Soviet Union, Policies and Institutions since Stalin, London and New York: Routledge. Mills, Albert, Gabrielle Durepos and Elden Wiebe [Eds.] (2010), Encyclopedia of Case Study Research, Vols I and II. Thousand Oaks, CA: Sage. Available at: https://bayanbox.ir/view/2229366504315040052/ENCYCLOPEDIA-OF-CASE-STUDY-RESEARCH-2.pdf (Accessed on: 01/07/2023), Penkratova, Anna (1952), History of the USSR Part 3 (1894-1951), Textbook for Grade 10, Available at: https://sovietime.ru/istoriya/istoriya-sssr-10-klass-1952-god-skachat-sovetskij-uchebnik (Accessed on: 01/07/2023) [in Russian] Rashidi, Ahmad (2017), "Recognition of “Other” in the Civilizational Debates and the Foundations of Foreign Policy in Russia", Central Eurasia Studies, Vol. 10, No. 2, pp. 307-324. (doi:10.22059/jcep.2018.134120.449608). [In Persian]. Rumelili, Bahar(2004), “Constructing Identity and Relating to Difference: Understanding the EU’s Mode of Differentiation.” Review of International Studies, Vol. 30, No. 1, pp. 27–47. Available at: https://www.jstor.org/stable/ 20097897 (Accessed on: 01/07/2023). Slezkine, Yuri (1992), “From Savages to Citizens: The Cultural Revolution in the Soviet Far North, 1928-1938.” Slavic Review Vol. 51, No. 1, pp. 52–76. (Doi: 10.2307/2500261). Shamsutdinova, Rimma, Elena Shuvalova and Albina Mamutdiniva (2017), "History Teaching in the Soviet Schools of the 1920-1930s: (for Example Schools in the City of Kazan)", Revista San Gregori, No. 20, Special Edition, pp. 72-79., Available at: https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/ REVISTASANGREGORIO/article/view/517 (Accessed on: 01/07/2023). Valizadeh, Akbar, and Somayeh Kazemi (2022), "The Influence of Strategic Culture Components on Bilateral and Regional Relations between Iran and Russia", Central Eurasia Studies, Vol. 15, No. 1, pp. 387-410. (doi: 10.22059/ jcep.2022.337629.450051) [In Persian]. Zehfuss, Maja (2002), Constructivism in International Relations, the Politics of Reality, London, Cambridge University Pre | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |