تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,722 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,877 |
تقابل میان مفهوم کنشگر هانا آرنت و دازاین خودتنهاپنداشتهشدۀ هایدگری | ||
فلسفه | ||
دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 40، شهریور 1402، صفحه 25-42 اصل مقاله (655.44 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2022.347696.1006738 | ||
نویسندگان | ||
المیرا ارشدی طهرانی1؛ محمد شکری* 2؛ علی مرادخانی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هانا آرنت، متفکرسیاسی برجستۀ قرن بیستم، در آرائش دربارۀ ارتباط وثیق پراکسیس و غلبه بر تمامیتخواهی که آن را محصول از خودبیگانگی، انفعال و انزوای انسان مدرن میداند، مسیری متمایز از استادش مارتین هایدگر پیموده است. آرنت به شیوهای پدیدارشناسانه به تحلیلی تاریخی دست میزند تا وضع بشر را از دوران پیشاسقراطی تا کنون، مورد بررسی قرار داده و نقش تقابلی نظر و عمل را در شکل گیری این وضعیت تبیین کند. پرواضح است که او در این مسیر، همانند هایدگر به نقد سنت متافیزیک غربی پرداخته باشد؛ اما آرنت برخلاف هایدگر که بر انکشافِ هستی دازاین بهمثابۀ آشکارگی حقیقت تأکید میکند، از «وجود» به «نمود» سویگردانی کرده و انکشاف را در آشکارگی کیستی عملورز که از طریق دو نمود عمل و گفتار در ساحت عمومی رخ مینماید، مورد بررسی قرار میدهد. آرای آرنت با تأکید بر لزوم حضور انسانها و همکنشیشان در سپهر متکثر همگانی بهمنظور برونرفت از بحران تمامیتخواهی، ازخودبیگانگی و غربت از کرۀ ارض، در تقابل با آنچه وی دازاین خود تنها انگاشته شدۀ هایدگری نامیده قرار گرفته و به بوتۀ نقد کشیده شده است. دازاینی که به عقیدۀ آرنت گرچه در-عالم-بودن است، اما غرق شدن در کثرت همبودهای خویش را عامل هرزهدرایی و سقوط به زیستنی متوسط و بیاصالت میپندارد و از اینرو زیستنی خداگونه و مثالی را در تفرد خویش ارحج میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
عمل؛ انکشاف کیستی؛ خودتنهاانگاری؛ دازاین؛ الثیا؛ تمامیتخواهی | ||
مراجع | ||
آرنت، هانا (1398)، توتالیتاریسم؛ عناصر و خاستگاههای حاکمیت توتالیتر، ترجمۀ مهدی تدینی، تهران، ثالث.
جانسون، پاتریشیا آلتنبرد (1399)، فلسفۀ هانا آرنت، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران، نشر نو.
لسناف، مایکل ایج (1385)، فیلسوفان سیاسی قرن بیستم، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران، ماهی.
هایدگر، مارتین (1386)، هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
ویلا، دانا (1401)، سیاست، فلسفه و ارعاب؛ جستارهایی در باب اندیشۀ هانا آرنت، ترجمۀ کاوه حسینزاده راد، تهران، پیله.
Arendt, Hannah (1946), What is Existenz Philosophy? , Partisan Review, 8/1, 34-56. ــــــــــــــــــــــ (1978),The Life of the Mind, New York, Harcourt. ــــــــــــــــــــــ (1998), The Human Condition, Chicago, The University of Chicago. Bernauer S.J, James W. (1987), Amor Mundi: Explorations in the Faith and Thought of Hannah Arendt, Boston, Martinus Nijhoff. Bradshaw, Leah (1989), Acting and Thinking: The Political Thought of Hannah Arendt, Toronto, University of Toronto. Canovan, Margaret (1992). Hannah Arendt: A Reinterpretation of her Political Thought, New York, Cambridge University. Hayden, Patrick (2014). Hannah Arendt: Key Concepts, London, Routledge. Heidegger, Martin (1975). Early Greek Thinking, New York, Harper and Row. ــــــــــــــــــــــ (2002), The essence of Truth, Tr. Ted Sadler, New York, Continuum. Kristeva, Julia (2001), Hannah Arendt: Life is a Narrative, Tr. Frank Collins, Toronto, University of Toronto Press. McCarthy, Michael H. (2012), The Political Humanism of Hannah Arendt, Maryland: Lexington Books. Moran, Dermot (2000), Introduction to Phenomenology, London, Routledge. Passerin d’Entreves, Maurizio (1994),The Political Philosophy of Hannah Arendt, New York, Routledge. Parekh, Bhikhu (1981), Hannah Arendth and the Search for a New Political Philosophy, London, TheMacmillan Press Ldt. Swift, Simon (2009), Hannah Arendt, New York, Routledge. Tchir, Trevor. (2017), Hannah Arendt’s Theory of Political Action: Daimonic Disclosure of the ‘Who, Ontario, Palgrave MacMillan. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |