اثر همزمان تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای و یادگیری مشاهده ای بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی
مقاله 4 ، دوره 14، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 55-67 اصل مقاله (1.12 M )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2022.326085.1587
نویسندگان
رویا مهدی پور 1 ؛ مهدی نمازی زاده* 2 ؛ رخساره بادامی 3 ؛ حمید میرحسینی 4
1 گروه رفتار حرکتی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 گروه رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران .
3 گروه رفتار حرکتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان، ایران.
4 مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر همزمان یادگیری مشاهدهای و tDCSبر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود.روش پژوهش: در این پژوهش نیمهتجربی که با طرح پیشآزمون- پسآزمون و دورۀ پیگیری 7 و 21 روزه انجام گرفت، 30 دانشجوی مبتدی دختر در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بهصورت مشارکت داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه برابر تمرینات تحریک الکتریکی فراجمجمهای همراه با مشاهدۀ مدل و تحریک ساختگی همراه با مشاهدۀ مدل قرار گرفتند. در مرحلۀ پیشآزمون، شرکتکنندگان اقدام به 15 پرتاب آزاد بسکتبال کردند. مرحلۀ تمرینی در 5 روز پشت سرهم انجام گرفت که در هر روز ابتدا تحریک قشر حرکتی (آند C3 و کاتد Fp2) و تحریک ساختگی همراه با مشاهدۀ مدل ماهر انجام میگرفت و سپس شرکتکنندگان اقدام به 15 پرتاب آزاد بسکتبال میکردند. در آخرین جلسۀ تمرینی، مرحلۀ پسآزمون؛ و 7 و 21 روز پس از آخرین جلسۀ تمرینی پیگیری کوتاهمدت و بلندمدت انجام گرفت. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری تحلیل شد.یافتهها: ،نتایج حاکی از این بود که تحریک الکتریکی فراجمجمهای همراه با مشاهدۀ مدل (η2= 0/615 ،F= 327/22، sig=0/0001) و تمرین ساختگی همراه با مشاهدۀ مدل (η2 =0/179،sig=0/023، F=3/044) موجب بهبود پرتاب آزاد بسکتبال شد. دیگر نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی فراجمجمهای همراه با مشاهدۀ مدل در مقایسه با تمرین ساختگی همراه با تمرین مشاهدهای موجب بهبود بهتر پرتاب آزاد بسکتبال در مراحل پسآزمون (006/0 P=)، یادداری کوتاهمدت (002/0 P=) و یادداری بلندمدت (P=0/001 ) شد.نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای همراه با مشاهدۀ مدل ماهر در بهبود بهتر مهارت پرتاب آزاد بسکتبال تأکید دارد.
کلیدواژهها
تحریک الکتریکی مستقیم جمجمه ای ؛ یادگیری مشاهده ای ؛ یادگیری حرکتی ؛ پیگیری ؛ بسکتبال
مراجع
Ansari, O., Zarezade, M., & Kakhaki, A. S. (2018). Effect of distance increase of external focus of attention on tracking task learning under secondary task condition. International journal of Sport Studies for Health, 1(2). (In Persian)
Aridan, N., & Mukamel, R. (2016). Activity in primary motor cortex during action observation covaries with subsequent behavioral changes in execution. Brain and Behavior , 6(11), e00550.
Bandura, A., & Walters, R. H. (1977). Social learning theory (Vol. 1). Prentice Hall: Englewood cliffs.
Banissy, M. J., & Muggleton, N. G. (2013). Transcranial direct current stimulation in sports training: potential approaches. Frontiers in human neuroscience , 7, 129.
Brown, L. E., Wilson, E. T., & Gribble, P. L. (2009). Repetitive transcranial magnetic stimulation to the primary motor cortex interferes with motor learning by observing. Journal of Cognitive Neuroscience , 21(5), 1013-1022.
Buch, E. R., Santarnecchi, E., Antal, A., Born, J., Celnik, P. A., Classen, J., ... & Cohen, L. G. (2017). Effects of tDCS on motor learning and memory formation: a consensus and critical position paper. Clinical Neurophysiology , 128(4), 589-603.
Dushanova, J., & Donoghue, J. (2010). Neurons in primary motor cortex engaged during action observation. European Journal of Neuroscience , 31(2), 386-398.
Ferreira, I., Teixeira Costa, B., Lima Ramos, C., Lucena, P., Thibaut, A., & Fregni, F. (2019). Searching for the optimal tDCS target for motor rehabilitation. Journal of neuroengineering and rehabilitation , 16(1), 1-12.
Gentsch, A., Weber, A., Synofzik, M., Vosgerau, G., & Schütz-Bosbach, S. (2016). Towards a common framework of grounded action cognition: Relating motor control, perception and cognition. Cognition , 146, 81-89.
Gowan, S., & Hordacre, B. (2020). Transcranial direct current stimulation to facilitate lower limb recovery following stroke: current evidence and future directions. Brain Sciences , 10(5), 310.
Halakoo, S., Ehsani, F., Hosnian, M., Zoghi, M., & Jaberzadeh, S. (2020). The comparative effects of unilateral and bilateral transcranial direct current stimulation on motor learning and motor performance: A systematic review of literature and meta-analysis. Journal of Clinical Neuroscience , 72, 8-14.
Harris, D. J., Wilson, M. R., Buckingham, G., & Vine, S. J. (2019). No effect of transcranial direct current stimulation of frontal, motor or visual cortex on performance of a self-paced visuomotor skill. Psychology of Sport and Exercise , 43, 368-373.
Hattori, Y., Moriwaki, A., & Hori, Y. (1990). Biphasic effects of polarizing current on adenosine-sensitive generation of cyclic AMP in rat cerebral cortex. Neuroscience letters , 116(3), 320-324.
H'mida, C., H'mida, S., & Chtourou, H. (2019). Evolution of Attention During A Teaching Lesson of “Anatomy” in Physical Education Degree’Students: The Time of Day Effect. International Journal of Sport Studies for Health , 2(2).
Iacoboni, M., Molnar-Szakacs, I., Gallese, V., Buccino, G., Mazziotta, J. C., & Rizzolatti, G. (2005). Grasping the intentions of others with one's own mirror neuron system. PLoS biology , 3(3), e79.
Islam, N., Aftabuddin, M., Moriwaki, A., Hattori, Y., & Hori, Y. (1995). Increase in the calcium level following anodal polarization in the rat brain. Brain research , 684(2), 206-208.
Jeon, S. Y., & Han, S. J. (2012). Improvement of the working memory and naming by transcranial direct current stimulation. Annals of rehabilitation medicine , 36(5), 585-595.
Krigolson, O. E., Ferguson, T. D., Colino, F. L., & Binsted, G. (2021). Distribution of practice combined with observational learning has time dependent effects on motor skill acquisition. Perceptual and Motor Skills , 128(2), 885-899.
Kumari, N. (2020). Cerebellar transcranial direct current stimulation to influence motor learning (Doctoral dissertation, Auckland University of Technology).
Lu, P., Hanson, N. J., Wen, L., Guo, F., & Tian, X. (2021). Transcranial Direct Current Stimulation Enhances Muscle Strength of Non-dominant Knee in Healthy Young Males. Frontiers in Physiology , 12 .
Madhavan, S., Sriraman, A., & Freels, S. (2016). Reliability and variability of tDCS induced changes in the lower limb motor cortex. Brain sciences , 6 (3), 26.
McGregor, H. R., Cashaback, J. G., & Gribble, P. L. (2016). Functional plasticity in somatosensory cortex supports motor learning by observing. Current Biology , 26 (7), 921-927.
McNevin, N. H., Shea, C. H., & Wulf, G. (2003). Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning. Psychological research , 67 (1), 22-29.
Nitsche, M. A., Cohen, L. G., Wassermann, E. M., Priori, A., Lang, N., Antal, A., ... & Pascual-Leone, A. (2008). Transcranial direct current stimulation: state of the art 2008. Brain stimulation , 1 (3), 206-223.
Ohn, S. H., Park, C. I., Yoo, W. K., Ko, M. H., Choi, K. P., Kim, G. M., ... & Kim, Y. H. (2008). Time-dependent effect of transcranial direct current stimulation on the enhancement of working memory. Neuroreport , 19 (1), 43-47.
Ostry, D. J., & Gribble, P. L. (2016). Sensory plasticity in human motor learning. Trends in neurosciences , 39 (2), 114-123.
Polanía, R., Paulus, W., Antal, A., & Nitsche, M. A. (2011). Introducing graph theory to track for neuroplastic alterations in the resting human brain: a transcranial direct current stimulation study. Neuroimage , 54 (3), 2287-2296.
Ranieri, F., Podda, M. V., Riccardi, E., Frisullo, G., Dileone, M., Profice, P., . & Grassi, C. (2012). Modulation of LTP at rat hippocampal CA3-CA1 synapses by direct current stimulation. Journal of neurophysiology , 107 (7), 1868-1880.
Reis, J., Schambra, H. M., Cohen, L. G., Buch, E. R., Fritsch, B., Zarahn, E., ... & Krakauer, J. W. (2009). Noninvasive cortical stimulation enhances motor skill acquisition over multiple days through an effect on consolidation. Proceedings of the National Academy of Sciences , 106(5), 1590-1595.
Rizzolatti, G., & Sinigaglia, C. (2010). The functional role of the parieto-frontal mirror circuit: interpretations and misinterpretations. Nature reviews neuroscience , 11 (4), 264-274.
Robins, M., Davids, K., Bartlett, R., & Wheat, J. S. (2007, December). Effects of attentional strategies, task expertise and anxiety on coordination of a discrete multi-articular action. In ISBS-Conference Proceedings Archive .
Sadock, B. J., Sadock, V. A., & Kaplan, H. I. (2009). Kaplan and Sadock's concise textbook of child and adolescent psychiatry . Lippincott Williams & Wilkins.
Schmidt, R. A., Lee, T. D., Winstein, C., Wulf, G., & Zelaznik, H. N. (2018). Motor control and learning: A behavioral emphasis . Human kinetics.
Seidel-Marzi, O., & Ragert, P. (2020). Neurodiagnostics in sports: investigating the athlete’s brain to augment performance and sport-specific skills. Frontiers in Human Neuroscience , 14 , 133.
Sorgente, V., Cohen, E. J., Bravi, R., & Minciacchi, D. (2022). The Best of Two Different Visual Instructions in Improving Precision Ball-Throwing and Standing Long Jump Performances in Primary School Children. Journal of Functional Morphology and Kinesiology , 7 (1), 8.
Spampinato, D., & Celnik, P. (2017). Temporal dynamics of cerebellar and motor cortex physiological processes during motor skill learning. Scientific reports , 7 (1), 1-12.
Stagg, C. J., & Nitsche, M. A. (2011). Physiological basis of transcranial direct current stimulation. The Neuroscientist , 17(1), 37-53.
Tkach, D., Reimer, J., & Hatsopoulos, N. G. (2007). Congruent activity during action and action observation in motor cortex. Journal of Neuroscience , 27(48), 13241-13250.
Vogt, S., & Thomaschke, R. (2007). From visuo-motor interactions to imitation learning: behavioural and brain imaging studies. Journal of sports sciences , 25(5), 497-517.
Wahnoun, R., He, J., & Tillery, S. I. H. (2006). Selection and parameterization of cortical neurons for neuroprosthetic control. Journal of neural engineering , 3(2), 162.
Wulf, G., McNevin, N., & Shea, C. H. (2001). The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A , 54(4), 1143-1154.
Zheng, X., Alsop, D. C., & Schlaug, G. (2011). Effects of transcranial direct current stimulation (tDCS) on human regional cerebral blood flow. Neuroimage , 58(1), 26-33.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 410
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373