
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,895,422 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,942,712 |
بررسی اضطراب منزلت در بین کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 56، شماره 2، تیر 1401، صفحه 31-46 اصل مقاله (704.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.349237.1644 | ||
نویسندگان | ||
منصوره شکاری خادملو1؛ محمد خندان* 2 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه علم اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اضطراب منزلت و شناسایی مؤلفههای آن در بین کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش، کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که شامل 65 گویه ذیل سه مؤلفه فردی، سازمانی و اجتماعی-فرهنگی است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون فریدمن، آزمون t مستقل، آزمون F و آزمون همبستگی پیرسون به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که میزان اضطراب منزلت در مؤلفه فردی بیشتر از مؤلفه سازمانی و مؤلفه اجتماعی-فرهنگی است. میانگین رتبۀ اضطراب منزلت در مؤلفه فردی زیاد و در مؤلفه سازمانی و مؤلفه اجتماعی-فرهنگی متوسط است. همچنین میزان اضطراب منزلت به لحاظ جنس، سن و سابقه شغلی کتابداران، تفاوت معناداری ندارد و اضطراب منزلت در بین همه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تهران تجربه میشود. نتیجهگیری: از آنجا که کتابداران کتابخانههای دانشگاهی بخشی از نظام رسمی آموزش و پژوهش دانشگاهی هستند و با طیف متنوعی از دانشجویان در رشتههای مختلف سروکار دارند، مطلوب است که از اضطراب منزلت در حرفهشان کاسته شود و احساس ارزشمند بودن در آنها به وجود آید. آموزش کتابداران برای مدیریت اضطراب، تأمین هرچه بهتر مالی و رفاهی کتابداران و معرفی ارزشهای حرفه کتابداری ازطریق رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی، میتواند به لحاظ فردی، سازمانی و اجتماعی-فرهنگی به افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب منزلت کتابداران کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
منزلت اجتماعی؛ اضطراب منزلت؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران دانشگاهی؛ دانشگاههای دولتی | ||
اصل مقاله | ||
امیدی، طاهره (1395). رابطه منزلت اجتماعی با رضایت شغلی معلمان تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تامین، ملوین (1388). جامعهشناسی قشربندی و نابرابریهای اجتماعی: صورتها و کارکردهای نابرابری (عبدالحسین نیکگهر، مترجم). تهران: توتیا. دوباتن، آلن (2018). اضطراب منزلت (زهرا باختری، مترجم). تهران: چترنگ. رجبی، محمدحسن (1381). کتابخانه در ایران. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. زارع، امین، شفیعی، سلیمان و مرادی، محمود (1400). منزلت کتابخانه و حرفه کتابداری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 11(1)، 5-22. ستودهراد، دانش (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء منزلت اجتماعی کتابدارن و توسعه سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی. شایگان، فریبا (1395). روشهای افزایش منزلت اجتماعی سربازان از دیدگاه مردم شهر تهران. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 8(2)، 7-20. موحدیان، قاسم و شعبانی، احمد (1396). شناسایی عوامل اثرگذار بر منزلت اجتماعی حرفه کتابداری. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 23(2)، 149-172. طیبینیا، موسی (1393). بررسی عوامل جامعهشناختی مرتبط با منزلت اجتماعی معلمان زن. پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 2(4)، 141-168. کوزر، لوئیس و روزنبرگ، برنارد (1391). نظریههای بنیادی جامعهشناختی (فرهنگ ارشاد، مترجم). تهران: نی. کوئن، بروس (1388). درآمدی به جامعهشناسی (محسن ثلاثی، مترجم). تهران: توتیا. گیدنز، آنتونی و بردسال، کارن (1386). جامعهشناسی (حسن چاوشیان، مترجم). تهران: نی. مرادزاده، سارا (1394). بررسی منزلت اجتماعی کتابداران دانشگاهی از منظر دانشگاهیان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی. مندراس، هانری و گورویچ، ژرژ (1391). مبانی جامعهشناسی (باقر پرهام، مترجم). تهران: امیرکبیر. نویدادهم، مهدی و شفیعزاده، حمید (1393). بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر منزلت اجتماعی معلمان. راهبرد، 23(73)، 175-194. نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1390). مجموعه دستورالعملهای اداره کتابخانههای عمومی. تهران: کتاب نشر. References Blum, R. (1991). Kallimachos: The Alexandrian Library and the Origins of Bibliography. Wisconsin: The University of Wisconsin Press Cohen, B. (2009). Introduction to Sociology. Translated by M. Solasi. Tehran: Totia (in Persian). Coser, L. & Rosenberg, B. (2012). Sociological Theory: A Book of Reading. Translated by Farhang Ershad. Tehran: Ney (in Persian). De Botton, A. (2018). Status Anxiety. Translated by Zahra Bakhtari. Tehran: Chatrang (in Persian). Delhey, J., Schneickert, C., & Steckermeier, L. C. (2017). Sociocultural Inequalities and Status Anxiety: Redirecting the Spirit Level Theory. International Journal of Comparative Sociology, 58(3), 215–240. https://doi.org/10.1177/0020715217713799 Giddens, A. & Birdsall, K. (2007). Sociology. Translated by Hasan Chavoshian. Tehran: Ney. (in Persian). Gill, M. J. (2015). Elite Identity and Status Anxiety: An Interpretative Phenomenological Analysis of Management Consultants. Organization, 22(3), 306–325. https://doi.org/10.1177/1350508413514287 Harris, R. & Wilkinson, M. A. (2001). (Re)Positioning Librarians: How Young People View the Information Sector. Journal of Education for Library and Information Science, 42 (4), 289-307. Iran Public Libraries Foundation (2011). Guidelines for Public Libraries. Tehran: Ketabnashr. Layte, R., & Whelan, C. T. (2014). Who Feels Inferior? A Test of the Status Anxiety Hypothesis of Social Inequalities in Health. European Sociological Review, 30(4), 525–535. https://doi.org/10.1093/esr/jcu057 Majid, S. & Haider, A. (2008). Image Problem Even Haunts Hi‐Tech Libraries: Stereotypes Associated with Library and Information Professionals in Singapore. Aslib Proceedings, 60(3), 229-241. https://doi.org/10.1108/00012530810879105 Mendras, H. & Gurvitch, G. (2012). Elements of Sociology. Translated by Bagher Parham. Tehran: Amirkabir (in Persian). Micle, M. (2014). Stereotypes Regarding Libraries and Librarians: An Approach of Romanian School and Academic Libraries. Procedia- Social and Behaviorial Sciences, 163: 92-98. Moradzadeh, S. (2015). An Evaluation of Librarians Social Status from Academicians Point of View. Master Dissertation, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University. Movahedian G. & Shabani, A. (2017). Factors Affecting the Social Status of the Library Profession: A Qualitative Investigation. Research on Information Science & Public Libraries, 23(2),149-172 Navidadham, M. & Shafizadeh, H. (2015). Investigation of Cultural and Social Factors Affecting the Social Status of Teachers. The Scientific Journal of Strategy, 23(4): 175-194. Newmyer, J. (1976). The Image Problem of the Librarian: Femininity and Social Control. The Journal of Library History, 11 (1), 44-67. Omidi, T. (2016). The Relationship between Social Status and Job Satisfaction of Teachers in Tehran. Master Dissertation, Faculty of Psychology and Education, Islamic Azad University, Tehran Central Branch. Paskov, M., Gërxhani, K., & Werfhorst, H. G. (2013). Income Inequality and Status Anxiety. https://gini-research.org/wp-content/uploads/2021/03/DP_90_Income-Inequality-and-Status-Anxiety.pdf Prins, H. & de Gier, W. (1992). Image, Statue and Reputation of Librarianship and Information Work. IFLA journal. 18(2), 108-118. https://doi.org/10.1177/034003529201800207 Radford, G. P. & Radford, M. L. (2001). Libraries, Librarians and the Discourse of Fear. Library Quarterly, 71 (3), 299-329. Rajabi, M. H. (2000). Libraries in Iran. Tehran: Cultural Research Bureau (in Persian). Schulte-Albert, H. G. (1971). Gottfried Wilhelm Leibniz and Library Classification. The Journal of Library History, 6 (2), 133-152. Shayegan, F. (2015). Methods of Increasing the Social Status of Soldiers from the Perspective of People in Tehran. Journal of Iranian Social Development Studies, 8(2): 7-20. Sotoudehrad, D. (2016). Identifying Effective Factors in Developing Social status and Social Capital of Librarians in Hamedan University Libraries. Master Dissertation, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University. Tayebinia, M. (2014). The Survey of Sociological Factors Related to the Social Prestige of Women Teachers. Contemporary Sociological Research, 3(4), 141-168. Tumin, M. (2009). Social Stratification: The Forms and Functions of Inequality. Translated by A. H. Nikgohar. Tehran: Totia (in Persian). Vassilakaki, E. & Moniarou- Papaconstantinou, V. (2014). Identifying the Prevailing Images in Library and Information Science Profession: Is the Landscape Changing? New Library World, 115 (7/8), 355-375. https://doi.org/10.1108/NLW-03-2014-0029 Vix, H. M. & Buckman, K. M. (2011). Academic Librarians: Status, Privileges and Rights. The Journal of Academic Librarianship, 38(1), 20-25. Zare, M., Shafeie, S, & Moradi, M. (2021). The Dignity of Library and Librarianship Profession in the Views of Razi University Students. Library and Information Science Research, 11(1), 5-22. | ||
مراجع | ||
امیدی، طاهره (1395). رابطه منزلت اجتماعی با رضایت شغلی معلمان تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تامین، ملوین (1388). جامعهشناسی قشربندی و نابرابریهای اجتماعی: صورتها و کارکردهای نابرابری (عبدالحسین نیکگهر، مترجم). تهران: توتیا. دوباتن، آلن (2018). اضطراب منزلت (زهرا باختری، مترجم). تهران: چترنگ. رجبی، محمدحسن (1381). کتابخانه در ایران. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. زارع، امین، شفیعی، سلیمان و مرادی، محمود (1400). منزلت کتابخانه و حرفه کتابداری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 11(1)، 5-22. ستودهراد، دانش (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء منزلت اجتماعی کتابدارن و توسعه سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی. شایگان، فریبا (1395). روشهای افزایش منزلت اجتماعی سربازان از دیدگاه مردم شهر تهران. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 8(2)، 7-20. موحدیان، قاسم و شعبانی، احمد (1396). شناسایی عوامل اثرگذار بر منزلت اجتماعی حرفه کتابداری. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 23(2)، 149-172. طیبینیا، موسی (1393). بررسی عوامل جامعهشناختی مرتبط با منزلت اجتماعی معلمان زن. پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 2(4)، 141-168. کوزر، لوئیس و روزنبرگ، برنارد (1391). نظریههای بنیادی جامعهشناختی (فرهنگ ارشاد، مترجم). تهران: نی. کوئن، بروس (1388). درآمدی به جامعهشناسی (محسن ثلاثی، مترجم). تهران: توتیا. گیدنز، آنتونی و بردسال، کارن (1386). جامعهشناسی (حسن چاوشیان، مترجم). تهران: نی. مرادزاده، سارا (1394). بررسی منزلت اجتماعی کتابداران دانشگاهی از منظر دانشگاهیان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی. مندراس، هانری و گورویچ، ژرژ (1391). مبانی جامعهشناسی (باقر پرهام، مترجم). تهران: امیرکبیر. نویدادهم، مهدی و شفیعزاده، حمید (1393). بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر منزلت اجتماعی معلمان. راهبرد، 23(73)، 175-194. نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1390). مجموعه دستورالعملهای اداره کتابخانههای عمومی. تهران: کتاب نشر. References Blum, R. (1991). Kallimachos: The Alexandrian Library and the Origins of Bibliography. Wisconsin: The University of Wisconsin Press Cohen, B. (2009). Introduction to Sociology. Translated by M. Solasi. Tehran: Totia (in Persian). Coser, L. & Rosenberg, B. (2012). Sociological Theory: A Book of Reading. Translated by Farhang Ershad. Tehran: Ney (in Persian). De Botton, A. (2018). Status Anxiety. Translated by Zahra Bakhtari. Tehran: Chatrang (in Persian). Delhey, J., Schneickert, C., & Steckermeier, L. C. (2017). Sociocultural Inequalities and Status Anxiety: Redirecting the Spirit Level Theory. International Journal of Comparative Sociology, 58(3), 215–240. https://doi.org/10.1177/0020715217713799 Giddens, A. & Birdsall, K. (2007). Sociology. Translated by Hasan Chavoshian. Tehran: Ney. (in Persian). Gill, M. J. (2015). Elite Identity and Status Anxiety: An Interpretative Phenomenological Analysis of Management Consultants. Organization, 22(3), 306–325. https://doi.org/10.1177/1350508413514287 Harris, R. & Wilkinson, M. A. (2001). (Re)Positioning Librarians: How Young People View the Information Sector. Journal of Education for Library and Information Science, 42 (4), 289-307. Iran Public Libraries Foundation (2011). Guidelines for Public Libraries. Tehran: Ketabnashr. Layte, R., & Whelan, C. T. (2014). Who Feels Inferior? A Test of the Status Anxiety Hypothesis of Social Inequalities in Health. European Sociological Review, 30(4), 525–535. https://doi.org/10.1093/esr/jcu057 Majid, S. & Haider, A. (2008). Image Problem Even Haunts Hi‐Tech Libraries: Stereotypes Associated with Library and Information Professionals in Singapore. Aslib Proceedings, 60(3), 229-241. https://doi.org/10.1108/00012530810879105 Mendras, H. & Gurvitch, G. (2012). Elements of Sociology. Translated by Bagher Parham. Tehran: Amirkabir (in Persian). Micle, M. (2014). Stereotypes Regarding Libraries and Librarians: An Approach of Romanian School and Academic Libraries. Procedia- Social and Behaviorial Sciences, 163: 92-98. Moradzadeh, S. (2015). An Evaluation of Librarians Social Status from Academicians Point of View. Master Dissertation, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University. Movahedian G. & Shabani, A. (2017). Factors Affecting the Social Status of the Library Profession: A Qualitative Investigation. Research on Information Science & Public Libraries, 23(2),149-172 Navidadham, M. & Shafizadeh, H. (2015). Investigation of Cultural and Social Factors Affecting the Social Status of Teachers. The Scientific Journal of Strategy, 23(4): 175-194. Newmyer, J. (1976). The Image Problem of the Librarian: Femininity and Social Control. The Journal of Library History, 11 (1), 44-67. Omidi, T. (2016). The Relationship between Social Status and Job Satisfaction of Teachers in Tehran. Master Dissertation, Faculty of Psychology and Education, Islamic Azad University, Tehran Central Branch. Paskov, M., Gërxhani, K., & Werfhorst, H. G. (2013). Income Inequality and Status Anxiety. https://gini-research.org/wp-content/uploads/2021/03/DP_90_Income-Inequality-and-Status-Anxiety.pdf Prins, H. & de Gier, W. (1992). Image, Statue and Reputation of Librarianship and Information Work. IFLA journal. 18(2), 108-118. https://doi.org/10.1177/034003529201800207 Radford, G. P. & Radford, M. L. (2001). Libraries, Librarians and the Discourse of Fear. Library Quarterly, 71 (3), 299-329. Rajabi, M. H. (2000). Libraries in Iran. Tehran: Cultural Research Bureau (in Persian). Schulte-Albert, H. G. (1971). Gottfried Wilhelm Leibniz and Library Classification. The Journal of Library History, 6 (2), 133-152. Shayegan, F. (2015). Methods of Increasing the Social Status of Soldiers from the Perspective of People in Tehran. Journal of Iranian Social Development Studies, 8(2): 7-20. Sotoudehrad, D. (2016). Identifying Effective Factors in Developing Social status and Social Capital of Librarians in Hamedan University Libraries. Master Dissertation, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University. Tayebinia, M. (2014). The Survey of Sociological Factors Related to the Social Prestige of Women Teachers. Contemporary Sociological Research, 3(4), 141-168. Tumin, M. (2009). Social Stratification: The Forms and Functions of Inequality. Translated by A. H. Nikgohar. Tehran: Totia (in Persian). Vassilakaki, E. & Moniarou- Papaconstantinou, V. (2014). Identifying the Prevailing Images in Library and Information Science Profession: Is the Landscape Changing? New Library World, 115 (7/8), 355-375. https://doi.org/10.1108/NLW-03-2014-0029 Vix, H. M. & Buckman, K. M. (2011). Academic Librarians: Status, Privileges and Rights. The Journal of Academic Librarianship, 38(1), 20-25. Zare, M., Shafeie, S, & Moradi, M. (2021). The Dignity of Library and Librarianship Profession in the Views of Razi University Students. Library and Information Science Research, 11(1), 5-22. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |