![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,525,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,786,216 |
ویژگیهای تکنورئالیسمی در رمانِ این وبلاگ واگذر میشود | ||
ادب فارسی | ||
دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 29، شهریور 1401، صفحه 211-229 اصل مقاله (769.21 K) | ||
نوع مقاله: علمی-ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpl.2022.336592.2009 | ||
نویسنده | ||
زهرا طاهری* | ||
استادیار زبان و ادبیّات انگلیسی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر به بررسی ژانر تکنورئالیسم (رئالیسم مبتنی بر تکنولوژی) و کاربرد آن در ادبیّات کودک میپردازد. نویسنده ضمن معرّفی ویژگیهای این نوع ادبی و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «خود واقعی»، «خود مجازی»، «هویّت سیّال» درپی پاسخ به این پرسش است که ویژگیهای رمانهای تکنورئالیسمی چیست و چه تأثیری میتواند در بالندگی و رشد فردی و اجتماعی نوجوانان ایفا کند؟ بدین منظور، رمان این وبلاگ واگذر میشود (1391)، اثر فرهاد حسنزاده، نویسندۀ برجستۀ ادبیّات کودک و نوجوان معاصر، بررسی میشود تا با تمرکز بر ویژگیهای زبانشناختی و روایی آن، به چگونگی تقلید این آثار از رسانههای اجتماعی برخط نظیر وبلاگها بپردازد. در این پژوهش که به روش تحلیلی ـ توصیفی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای است، چنین استدلال میشود که این نوع آثار با نوآوریهایی نظیر «روایت ازهمگسیخته»، «چندکانونگی»، «اختلاط ژانری» و «نوآوریهای زبانی» میکوشند تا بازتعریف جدیدی از مقولۀ هویّت و فرهنگ، بهویژه پس از تسلّط تکنولوژی بر زندگی روزمرّه در دهههای اخیر به دست دهند. به نظر میرسد این آثار با ایجاد تغییر در گفتمان ایدئولوژیک مرسوم در تلاشاند فضای مجازی را بیش از پیش مکمّل زندگی نوجوانان ترسیم کنند تا تهدیدی بزرگ علیه آن و افزون بر آن، افق جدیدی در فراسوی بازتعریف هویّت فردی و همگرایی فرهنگی، که تحت اصل فردیّت گفتمان انسانگرای لیبرال به حاشیه رانده شده بود، بگشایند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات کودک؛ تکنورئالیسم؛ فرهاد حسنزاده؛ فضای مجازی؛ هویّت سیّال | ||
مراجع | ||
حسنزاده، فرهاد (1391)، این وبلاگ واگذار میشود، تهران، افق.
مرادی، ایوب (1401)، «خوانش رمان نوجوانِ این وبلاگ واگذار میشود براساس اصول نقد لاکانی»، مطالعات ادبیّات کودک، سال 13، ش 1، بهار و تابستان، 211-238.
میرغیاثی، سیّده ربابه و سیّد محمّدباقر کمالالدّینی (1394)، «خوانش بینامتنی فراداستانِ این وبلاگ واگذار میشود»، مجموعه مقالههای دهمین همایش بینالمللی ترویج زبان و ادب فارسی دانشگاه محقّق اردبیلی، شهریور، 1052-1044.
Bakhtin, Mikhail (1984), Problems of Dostoevsky's Poetics, Minnesota, University of Minnesota. Dresang, Eliza T and Kathryn McClelland (1999), “Radical change: Digital age literature and learning”, Theory into practice, 38)3(,160-167. Flanagan,Victoria )2014 b), Technology and identity in young adult fiction, London, Palgrave. ـــــــــــــــــــ (2014 a), “Subjectivity in cyberspace:Technorealism and the mergingof virtual and materials”, In Technology and identity in young adult fiction, 155-185. Genette, Gerard (1997), Paratexts: Thresholds of interpretation, London, Cambridge University. Haraway, Donna (1985), “Manifesto for cyborgsscience, technology, and socialist feminism in the 1980s”, Socialist review, 15(2), 65–107. ــــــــــــــــــــ (1991), Simians, cyborgs, and women: The reinvention of nature, London, Free Association Books. Hayles, N. Katherine )1993), The Seductions of cyberspace. Conley, VerenaAndermatt (ed). Rethinking technologies, Minneapolis, MN: University of Minnesota, 173–90. Lévy, Pierre )1997), Collective intelligence: Mankind’s emerging world in cyberspace,Trans. Robert Bononno, New York and London, Plenum Trade, Print. Mcneill, Laurie (2012), “There is no ‘I’ in network: Social networking sites and posthuman auto/biography”, Biography 35(1), 65–82. Montgomery, Kathryn and Barbara Gottlieb-Robles (2006), “Youth as e-citizens: The internet’s contribution to Civic engagement”. Buckingham, David and Rebekah Willet (eds.). Digital generations: Children, young people, and new media. London: Lawrence Erlbaum Associates: 131–47. Nunes, Mark. (1999) “Virtual topographies: Smooth and striated cyberspace”. Ryan,Marie-Laure (ed). Cyberspace textuality: Computer technology and literary theory. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press,: 61–77. Ryan, Marie-Laure. (1999). (ed). Cyberspace textuality: Computer technology and literary theory. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. Subrahmanyam, Kaveri and Patricia Greenfield (2008), “Online communication andadolescent relationships”, The Future of Children 18 (1), 119–66. Tapscott, Don. (1998), Growing up digital: The rise of the net generation, New York, McGraw-Hill.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 297 |